6 280 läst ·
15 svar
6k läst
15 svar
Hur "vintersäkrar" man sitt fritidshus i fjällen.
Sida 1 av 2
I våras köpte vi hus i fjällen. När vi kom upp på tillträdesdagen var värme, vatten och vvb igång men vi har förstått att tidigare ägare haft huset kallställt under stora delar av vintern. Några förutsättningar;
- Kommunalt vatten och avlopp med värmeslinga. Vi prövade att stänga av värmeslingan i somras men det resulterade i kondens på rören så nu har vi för avsikt att ha den igång året runt. Möjlighet att stänga av allt inkommande vatten med en kran.
- Hyfsat ny vvb (Nibe kanske fyra, fem år gammal).
- Gamla elradiatorer med centralstyrning som lägst fyra grader.
- Helt ny luft-luft pump som lägst går att ställa på tio grader och som efter fiberinstallation i höst även ska kunna gå att manövrera på distans (vet dock inte med vilket system än).
Vår avsikt är att ha underhållsvärme året runt dels med elradiatorerna och dels med luft-luftpumpen (ställd på ca tio grader). Vi har även planerat att stänga av inkommande vatten och ha värmeslingan på. Varmvattenberedaren tömde vi i våras och det var ett elände med massor av kranar också skruvar som skulle öppnas/stängas i en viss ordning. Så vi planerar att stänga av elen till varmvattenberedaren men inte tömma den. Vad tror ni om det? Underhållsvärme är ju på men vad händer vid längre strömavbrott? I dagsläget har vi ingen bevakning på temeraturen i huset heller men det kanske vi får i och med fjärrstyrningen av luft-luftpumpen? Men kommer det att funka vid strömavbrott? Alternativet är ju att stänga inkommande vatten, tömma vatten från toastol och slå t-röd i vattenlås vid handfat,diskbänk, dusch, tömma hela vvb och stänga av elen men är inte detta hängslen och livrem då vi hoppas kunna åka upp minst höstlov, jul-nyår, sportlov samt påsklov och minst en gång i månaden däremellan? Hur gör ni andra med fjällenhus?
- Kommunalt vatten och avlopp med värmeslinga. Vi prövade att stänga av värmeslingan i somras men det resulterade i kondens på rören så nu har vi för avsikt att ha den igång året runt. Möjlighet att stänga av allt inkommande vatten med en kran.
- Hyfsat ny vvb (Nibe kanske fyra, fem år gammal).
- Gamla elradiatorer med centralstyrning som lägst fyra grader.
- Helt ny luft-luft pump som lägst går att ställa på tio grader och som efter fiberinstallation i höst även ska kunna gå att manövrera på distans (vet dock inte med vilket system än).
Vår avsikt är att ha underhållsvärme året runt dels med elradiatorerna och dels med luft-luftpumpen (ställd på ca tio grader). Vi har även planerat att stänga av inkommande vatten och ha värmeslingan på. Varmvattenberedaren tömde vi i våras och det var ett elände med massor av kranar också skruvar som skulle öppnas/stängas i en viss ordning. Så vi planerar att stänga av elen till varmvattenberedaren men inte tömma den. Vad tror ni om det? Underhållsvärme är ju på men vad händer vid längre strömavbrott? I dagsläget har vi ingen bevakning på temeraturen i huset heller men det kanske vi får i och med fjärrstyrningen av luft-luftpumpen? Men kommer det att funka vid strömavbrott? Alternativet är ju att stänga inkommande vatten, tömma vatten från toastol och slå t-röd i vattenlås vid handfat,diskbänk, dusch, tömma hela vvb och stänga av elen men är inte detta hängslen och livrem då vi hoppas kunna åka upp minst höstlov, jul-nyår, sportlov samt påsklov och minst en gång i månaden däremellan? Hur gör ni andra med fjällenhus?
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Räkna med att det kan bli långvariga strömavbrott. Så det självklara är att tömma ut allt vatten som ni inte kan fryssäkra. Så varmvattenberedaren kommer du tyvärr inte undan att tömma. Så mycket jobb kan det väl ändå inte vara att det inte är värt att göra om man kommer upp en helg. Efter några gånger kan du utantill hur du fixar beredaren så då blir det lite enklare.
Stäng inte av strömmen till vvb och lämna vatten kvar i den, då har du skaffat en fin bakterieodling.
Jag har valt att inte dra in rinnande vatten i stugan (ännu, ska tilläggas) för då behöver jag aldrig grubbla över frysrisken eller vattenskador eller tömma systemet etc.
När jag blir äldre kommer jag säkert omvärdera det valet, men just nu tillhör hämta-vatten-i-en-källa ritualen med att vara i stugan.
Jag har valt att inte dra in rinnande vatten i stugan (ännu, ska tilläggas) för då behöver jag aldrig grubbla över frysrisken eller vattenskador eller tömma systemet etc.
När jag blir äldre kommer jag säkert omvärdera det valet, men just nu tillhör hämta-vatten-i-en-källa ritualen med att vara i stugan.
Även här på Gotland med ett betydligt mildare vinterklimat skrivs det ibland i tidningen om sommarstugor som 'frusit' sönder på vintern. Det sker visserligen strömavbrott, men oftast inte så långvariga, men det vanligaste skälet till att det går åt pipan är att folk inte tänker på att det kan frysa eller att den underhållsvärmekälla som använts helt enkelt slutat att fungera. Sen finns det ju även saker som att rutor går sönder (fåglar eller vandalism) som kan ställa till det.
En annan aspekt är ju att det är slöseri med både pengar och energi att lämna ett hus av typ sommarstuga delvis uppvärmt i onödan långa tider av året.
En annan aspekt är ju att det är slöseri med både pengar och energi att lämna ett hus av typ sommarstuga delvis uppvärmt i onödan långa tider av året.
Kallställning ska inte vara något problem. Tänk på att det kan ta rätt lång tid att få ut allt vatten ur VVB så börja inte stänga stugan för sent innan avfärd.
Det bör även finnas kranar som du kan öppna och tömma vattenledningarna inne i huset med. Lämna även alla vattenkranar öppna. Töm toa på vatten och slå lite glykol i vattenlåsen på toa, golvbrunn, handfat m.m. Tvätt maskiner och diskmaskiner är notoriskt svåra att få ut vattnet ur och skaffar ni en så blir det nog till att ha frostfritt i åtminstånde de rummen
Ska stugan stå kall är det även en fördel att ha ventiler öppna så att den torkar ut ordentligt i den torra vinterluften
.
Att det blir kondens på rören sommartid beror på att de är kalla och luften är fuktig. Det är då bättre (och billigare) att öka ventilationen istället för att värma upp vattnet.
Det bör även finnas kranar som du kan öppna och tömma vattenledningarna inne i huset med. Lämna även alla vattenkranar öppna. Töm toa på vatten och slå lite glykol i vattenlåsen på toa, golvbrunn, handfat m.m. Tvätt maskiner och diskmaskiner är notoriskt svåra att få ut vattnet ur och skaffar ni en så blir det nog till att ha frostfritt i åtminstånde de rummen
Ska stugan stå kall är det även en fördel att ha ventiler öppna så att den torkar ut ordentligt i den torra vinterluften
.
Att det blir kondens på rören sommartid beror på att de är kalla och luften är fuktig. Det är då bättre (och billigare) att öka ventilationen istället för att värma upp vattnet.
Tack för inspel. Kanske var otydlig i min frågeställning men det jag egentligen undrar är om det går att ha underhållsvärme på (från två källor; luft-luftpump och elradiatorer), stänga av in-vatten samt elen till vvb och INTE tömma vvb? Eller är det att chansa för mycket i ett hus där det kan bli -30 långa perioder samt säkert strömavbrott då och då? Jag inser att jag kommer att lära mig vvbs alla rattar och skruvar så småningom men det finns ju andra fördelar med att ha vatten i vvb t ex att man snabbare får varmt vatten när man kommer upp torsdag/fredag kväll. Och vi kommer ju ändå att vara där relativt ofta minst en gång i månaden utöver höst-/jul-/sport- och påsklov inte som ett sommarhus man stänger för sex månader i stöten?
Var finns detta hus?
Ja du kan ha två värmekällor, se till att ställa elementen lägre än den temp du får av luftvärmepumpen så att Lvp ger det hela bidraget i normaldrift och när den kan.
Och ja du kan stänga elen till elvb. Ska man ofta starta och stoppa elvb kan det ju vara klokt att ha lite högre temp i den så att eventuella otrevligheter dör.
Ja du kan ha två värmekällor, se till att ställa elementen lägre än den temp du får av luftvärmepumpen så att Lvp ger det hela bidraget i normaldrift och när den kan.
Och ja du kan stänga elen till elvb. Ska man ofta starta och stoppa elvb kan det ju vara klokt att ha lite högre temp i den så att eventuella otrevligheter dör.
Om man ska chansa är det kanske lika bra att ha på vvb också. Min tanke där är då strömavbrott är den största risken (särskilt med två uppvärmningssystem) så kommer det ta väldigt mycket (nån som har en uppskattning ?) längre tid att frysa innehållet i vvb ifall temperaturen på vattnet är 55 grader jämfört med ifall om den är 5-10 grader.
Kostnaden för en modern vvb att bara hålla värmen på tanken lär ju va ganska liten eller? Dom är ju så välisolerade att dom tappar väl nästan ingen temp alls om man inte tappar ur något vatten?
Min enkla erfarenhet är att det är ganska smart att varje gång säkra för att huset fryser.
Stugan har tidigare saknat underhållsvärme, satte in en luft-luft-pump i somras så vi får väl se. Men det har tidvis inneburit att det varit -17 inomhus när man kommit dit inför julfirande. Det går åt den del ved och whisky då...
Ett år var VVBn inte ordentligt tömd. det tog tre dagar innan varmvattnet rann som det skulle igen. Nu var det ingen katastrof eftersom det ändå eldades konstant, så en kittel på spisen löste den biten.
senaste julen frös vattenmätaren, men VA-verket var rätt snabbt på plats och livet kunde fortsätta som vanligt.
Stugan har tidigare saknat underhållsvärme, satte in en luft-luft-pump i somras så vi får väl se. Men det har tidvis inneburit att det varit -17 inomhus när man kommit dit inför julfirande. Det går åt den del ved och whisky då...
Ett år var VVBn inte ordentligt tömd. det tog tre dagar innan varmvattnet rann som det skulle igen. Nu var det ingen katastrof eftersom det ändå eldades konstant, så en kittel på spisen löste den biten.
senaste julen frös vattenmätaren, men VA-verket var rätt snabbt på plats och livet kunde fortsätta som vanligt.
En bra vvb som drar 20-30w i standby om dagen. Inte så farligt och förlusten går ju till att värma upp rummet. Det stora problemet är om det blir strömavbrott på vintern. Även om elbolaget ersätter skadorna så blir det bök med att byta ut grejer och säkert åldersavdrag. Det borde dock ta en god stund innan vattnet är så kallt att det fryser om det håller 70grader när strömavbrottet börjar.
Hur du än gör så tycker jag att du ska sätta kranar på både kallvatten in i vvb och varmvattenut ur vvb. Då kan inte vattnet läcka ut om det blir strömavbrott och ett rör fryser. Det finns roligare saker än att komma till än 100liter iskaka som ligger och väntar i stugan. Eller ännu värre har läckt ut och orsakat fuktskada när strömmen kommer tillbaka och värmer upp huset igen.
Hur du än gör så tycker jag att du ska sätta kranar på både kallvatten in i vvb och varmvattenut ur vvb. Då kan inte vattnet läcka ut om det blir strömavbrott och ett rör fryser. Det finns roligare saker än att komma till än 100liter iskaka som ligger och väntar i stugan. Eller ännu värre har läckt ut och orsakat fuktskada när strömmen kommer tillbaka och värmer upp huset igen.
Ja du kan stänga av vattnet och ha vvb på (jag skulle dock vilja se till att även utgående vatten är avstängt, dvs att det inte kan droppa i kranar etc). Enklast är ju att ha en kran även efter vvb.co skrev: