Jag ska sätta pannor för första gången och har ingen känsla för toleranserna. Taket är enkelt, pulpettak 298cm djupt och 532cm brett.

Jag satt igår och mätte och mätte för att sätta takfotsbärregeln. samt översta bärläkten. För det första så diffar ju en regel på 5.32 ganska mycket från ända till ända även om jag plockat den rakaste jag kunde hitta..... snackar ju iiaf 5mm. Bärläkten (samtliga jag köpt) är ju än krokigare så att måtta typ 36,3mm i läktavstånd känns ju helt omöjligt. Så frågan är hur petig man ska va?

När jag körde med snörslån över bärläkten upptäckte jag även att snöret inte låg exakt i samma nivå med alla läkt. Snackar även är 2-3mm, är det ok ?

Bocka även rännkrokar i samma veva. Lindab föreslog minst 2.5mm/m... jag öka på detta till 4mm/m.

När jag bocka krokarna (med omsorg, riktig krokbock och mätte exakt hur långt ner jag pressa armen) så diffa det redan här nån mm... sedan jacka jag ur takfotsregeln vilket nog blev ok men noggrannheten är ju 0.5-1mm.. i bästa fall... Sist men inte minst förutsätter det ju att taket i sig är SPIKrakt... mm/m är ju ändå väldigt petigt.. så i slutändan så fattar ja inte hur det ska gå ihop sig..

Dina toleranser låter ok. Det jag tycker du ska vara extra noggrann med är att få pannorna i raka kolumner, är det krokigt på den ledsen syns det från marken och det ser inte bra ut. Använd rätskiva!

Slå streck med jämna mellanrum (räkna ut före hur långt mellan).
Sätt första bärläkten efter strecket.
Fortsätt med en stump som mall (som man lägger mellan bärläkterna)
Mät upp mot nästa streck lite då o då för att se så det inte drar iväg.

Det är nog ingen fara om det råkar bli samma nivå på två rännkrokar i följd, huvudsaken att fallet i det stora hela finns.

Om det står kvar 1-2mm vatten in rännan gör inget.
Sen när det blir skräp i rännan så blir det lite si o så iaf.

Och så håller jag med MatiasS, ha något rakt att kolla pannraderna med.
Men även rakt kan vara snett, det kan vara en rät linje som lutar.
Kolla mot vindskivan när du börjar närma dig så att du har ungefär samma avstånd uppe och nere.

Och för att justera så kan man "daska" till pannorna med en handflata, ungefär som att finjustera klinker i sidled vid golvläggning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.