1 333 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Hur (video)övervakar jag bäst mitt hem?
Hej,
Har gått och tänkt att jag skulle skaffa övervakningskameror och sätta upp hemma, så väl inne som ute.
Har börjat läsa lite, men kommer inte fram till vad som är bäst... Som det ser ut nu är det ett gäng Foscam IP-kameror mot ett set analog kameror kopplade till en DVR, men vet inte vad som passar bäst.
Det jag vill ha (funktionellt): Kunna se video-feeden live i mobilen, få sms/mail om rörelse upptäcks, kunna se video-feeden på en lcd-monitor (med hjälp av en RasPi i fallet IP-kameror kanske), samt spela in när rörelse upptäcks.
Vad säger ni?
Har gått och tänkt att jag skulle skaffa övervakningskameror och sätta upp hemma, så väl inne som ute.
Har börjat läsa lite, men kommer inte fram till vad som är bäst... Som det ser ut nu är det ett gäng Foscam IP-kameror mot ett set analog kameror kopplade till en DVR, men vet inte vad som passar bäst.
Det jag vill ha (funktionellt): Kunna se video-feeden live i mobilen, få sms/mail om rörelse upptäcks, kunna se video-feeden på en lcd-monitor (med hjälp av en RasPi i fallet IP-kameror kanske), samt spela in när rörelse upptäcks.
Vad säger ni?
Jag har analoga kameror med alla funktioner du beskriver. Lite mer jobb för att få igång allt men principen blir densamma, du kopplar upp dig mot routern och har tillgång till live-bilder var du än befinner dig.
Om jag idag skulle köpa nytt så skulle jag satsa på dyra ip-kameror med en så hög upplösning och bra kvalité som möjligt, gärna med svart IR som inte syns.
Nackdelen med de billigare kamerorna är att identifikation i mörker är väldigt svårt att genomföra och man kan inte avläsa regplåtar om de är en bit bort osv. Men allt beror ju på ändamålet, jag köpte mina för att lyckas filma räven som slafsade i sig mina katter när jag inte var hemma.
Om jag idag skulle köpa nytt så skulle jag satsa på dyra ip-kameror med en så hög upplösning och bra kvalité som möjligt, gärna med svart IR som inte syns.
Nackdelen med de billigare kamerorna är att identifikation i mörker är väldigt svårt att genomföra och man kan inte avläsa regplåtar om de är en bit bort osv. Men allt beror ju på ändamålet, jag köpte mina för att lyckas filma räven som slafsade i sig mina katter när jag inte var hemma.
Håller med, satsa på ip - kameror med hög upplösning/ kvalitehekosi skrev:Jag har analoga kameror med alla funktioner du beskriver. Lite mer jobb för att få igång allt men principen blir densamma, du kopplar upp dig mot routern och har tillgång till live-bilder var du än befinner dig.
Om jag idag skulle köpa nytt så skulle jag satsa på dyra ip-kameror med en så hög upplösning och bra kvalité som möjligt, gärna med svart IR som inte syns.
Nackdelen med de billigare kamerorna är att identifikation i mörker är väldigt svårt att genomföra och man kan inte avläsa regplåtar om de är en bit bort osv. Men allt beror ju på ändamålet, jag köpte mina för att lyckas filma räven som slafsade i sig mina katter när jag inte var hemma.
Hd 720 är nog minstaSteffeM skrev:
Jag har 640 och visst det funkar men jag är inte helt nöjd så nästa kamera blir i 720 t ex denna.
http://www.dlink.com/se/sv/home-sol...2l-outdoor-hd-wireless-day-night-cloud-camera
Hittade några IP-kameror från Foscam som verkade bra och inte så dyra, problemet som dök upp var att jag tänkte använda min Synology NAS som övervakningsstation, men uppenbarligen måste jag köpa licenser till varje kamera efter den första för ca 500kr/st, vilket gör det hela rätt så mycket dyrare 
Klicka här för att svara