Hej!
Hur vet man vad för storlek på huvudsäkring man behöver?
Jag såg något som heter "maximalt effektuttag" som är olika för varje huvudsäkring/ampere.
När jag tittar hos elnätsbolaget vattenfall så kan jag se att vi maximalt utnyttjat cirka 6-8 kWh vid några enstaka kalla timmar.
Betyder detta att jag kan välja säkringsstorlek 16A eftersom maximalt effektuttag där är 11kW och det är över 8 kWh?
Jag såg något som heter "maximalt effektuttag" som är olika för varje huvudsäkring/ampere.
När jag tittar hos elnätsbolaget vattenfall så kan jag se att vi maximalt utnyttjat cirka 6-8 kWh vid några enstaka kalla timmar.
Betyder detta att jag kan välja säkringsstorlek 16A eftersom maximalt effektuttag där är 11kW och det är över 8 kWh?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Observera att kWh och kW är olika saker. Effekt mäts i kW (eller W, men man pratar ofta om kW för att få mer hanterbara siffror).D David Fredriksson1 skrev:Hej!
[bild] [bild]
Har du aldrig behövt mer kräm samtidigt än 8 kW samtidigt så borde 16 A säkring räcka. Det kostar mer att ha 20 A än 16 A, så om du inte behöver mer är det onödigt att betala för det. Det går även att ändra efteråt om du exempelvis skulle köpa en elbil eller något annat som behöver mycket effekt.
Sen är det viktigt att din elinstallation är välbalanserad, så att faserna belastas ungefär lika mycket. Behöver du exv kräma på med 8 kW på samma fas (typ om du råkat koppla in både ugn, spis, värmepanna, etc., på samma fas), så räcker inte 16 A säkring. Det angivna maximala effektuttaget är 11 kW, men fördelat på tre faser (dvs endast knappt 4 kW per fas). Behöver du 8 kW på en enda fas måste huvudsäkringarna ökas till minst 32 A eller mer. Då är det bättre att koppla om så att ugn, spis och värmepanna ligger på olika faser, och/eller alla drar effekt från alla tre faser samtidigt.
Tack för ditt svar! Jag måste läsa igenom det ett par gånger för att förstå tror jag. Är ej elektriker själv.A Alexander HB skrev:Observera att kWh och kW är olika saker. Effekt mäts i kW (eller W, men man pratar ofta om kW för att få mer hanterbara siffror).
Har du aldrig behövt mer kräm samtidigt än 8 kW samtidigt så borde 16 A säkring räcka. Det kostar mer att ha 20 A än 16 A, så om du inte behöver mer är det onödigt att betala för det. Det går även att ändra efteråt om du exempelvis skulle köpa en elbil eller något annat som behöver mycket effekt.
Sen är det viktigt att din elinstallation är välbalanserad, så att faserna belastas ungefär lika mycket. Behöver du exv kräma på med 8 kW på samma fas (typ om du råkat koppla in både ugn, spis, värmepanna, etc., på samma fas), så räcker inte 16 A säkring. Det angivna maximala effektuttaget är 11 kW, men fördelat på tre faser (dvs endast knappt 4 kW per fas). Behöver du 8 kW på en enda fas måste huvudsäkringarna ökas till minst 32 A eller mer. Då är det bättre att koppla om så att ugn, spis och värmepanna ligger på olika faser, och/eller alla drar effekt från alla tre faser samtidigt.
Kan man inte bara pröva att sätta in säkringar som är på t.ex 16A i vårt skåp som har ett avtal på 25A?
Om det funkar och säkringen ej går så är vi väl helt säkra på att byta huvudsäkringen till 16A.....
Tack för ovärderligt tips!
Bästa svaret
Ett mycket bra förslag. Kanske pröva det till februari ut, så du inte åker på överraskning i vinter.D David Fredriksson1 skrev:
Leverantören anger ju tumregler för vilken årsförbrukning som kräver vilken huvudsäkring. Vad har du för årsförbrukning? Det går alltid att sätta i en mindre säkring för att prova. Men om du förbrukar mer än 25000 kWh per år kanske det är dumt att prova med 16A.
Om den finaste upplösning du kan se din förbrukning på är hela timmar så är det möjligt att du förbrukat 8 kWh på en timme, men att maxeffekten i själva verket var högre än 8 kW som dock varade kortare än en timme.
Om den finaste upplösning du kan se din förbrukning på är hela timmar så är det möjligt att du förbrukat 8 kWh på en timme, men att maxeffekten i själva verket var högre än 8 kW som dock varade kortare än en timme.
Börja du med 16A, det kommer säkert räcka gott. Femtonhundra spänn kvar i fickan. Men se till att du har ordentligt med nya säkringar hemma. Skulle det visa sig att det inte räcker, får du antingen kliva upp en storlek, eller börja titta på om det går att balansera om lasterna mellan de tre faserna.
Edit: Jag läste fel, det är ju nästan tre lakan från 25A!
Edit: Jag läste fel, det är ju nästan tre lakan från 25A!
16a borde räcka om du har 6-8kW peak, men det kan kräva att man flyttar om last mellan faserna, eller installerar effektvakt på nån enstaka last (t.ex. vvb).
Sen kan ju små förändringar i beteende också hjälpa. Jag vet t.ex. att jag skjuter säkringen om jag kör vissa kombinationer av hushållsmaskiner samtidigt som ugnen är under uppvärmningsfasen.
Sen kan ju små förändringar i beteende också hjälpa. Jag vet t.ex. att jag skjuter säkringen om jag kör vissa kombinationer av hushållsmaskiner samtidigt som ugnen är under uppvärmningsfasen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 996 inlägg
Nej, det är en riktigt dålig idé. Säkringar är en dålig mätare. Du vet inte om du ligger under säkringens märkström eller om du ligger stadigt 45% över och därmed är nära att lösa den.D David Fredriksson1 skrev:
Uppgiften du har om 6-8 kWh under en timmes tid innebär att effektens medelvärde legat på 6-8 kW. Under denna timme kan du ha kortvariga toppar på 20 kW men långa nog för att lösa en 16 A säkring. Det ger dock en hygglig bild över vilken minsta säkring som krävs.
Vad vi inte vet är hur hög belastningen är per fas. Om det är jämn belastning på de tre faserna ger 8 kW en ström på 8e3/230/3 = 11.6 A. Men i verkligheten kanske en fas drar 20 A och de andra lite lägre. Det behövs en bättre mätare för att se detta.
Utslaget på hela månaden har du ett medelvärde på 3-4 kW vilket är ganska mycket. Jag är tveksam till att 16 A räcker. Enligt nätägarens tumregler som du visar skulle du behöva 25 A. Det kanske går att svara bättre om du kan inventera alla förbrukare ni har och hur mycket de belastar varje fas.
Jasså?Düsseldorff skrev:
Är det inte vattenfall som byter själva? Menar du att man ber en polare som är elektriker att byta till t.ex 35A trots att man på pappret endast har 16A?
Är öppen för att höra alla lösningar, inget jag behöver göra. Men kunskap är makt.
Ungefär 11.000 kWh används det i det huset.
Det är INTE nätägaren som byter säkringar utan kunden (eller rättare sagt av kund anlitad auktoriserad installatör) för det är kundens säkringar i kundens mätarskåp/mätartavla. Sedan man bytt bottenplatta ( PK ) skickar installatören in en anmälan.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 214 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 214 inlägg
Du kan åka på efterdebitering och jag tror att alla elektriker tar på sig det jobbet, mycket enkelt inget som kan häxa lättare kan man inte tjäna en timpenning.
Jag tror att alla elektriker helst vill ha enkla jobb som inte kan gå fel.
Jag tror att alla elektriker helst vill ha enkla jobb som inte kan gå fel.