Har fått veta av bygglovsenheten att jag kan bygga utan lov om fastigheten inte ligger i ett så kallat "Kulturhistoriskt värdefullt område". Jag kan inte riktigt förstå hur jag läser kartan på:

https://kartor.stockholm.se/bios/dpwebmap/cust_sth/kul/klassificering/

Är det bara de ljusgröna och gula området i Spånga / Solhem som är värdefullt? Eller hela det inringade området?
Karta över Stockholms områden med klassificeringar, färgade områden i ljusgrönt och gult i Spånga/Solhem, några markerade områden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om jag klickar på en fastighet inom det grönstreckade så står det så här:
Karta över Solhem med text om kulturhistorisk klassificering och stadsel. Diagrammet verkar indikera bygglovsinformation för ett specifikt område.
Skapa konto

Jag skulle kontakta Länsstyrelsen för ett korrekt svar.

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
A annsofian skrev:
Jag skulle kontakta Länsstyrelsen för ett korrekt svar.
Tack, jag har mailat dem nu. Konstigt att det ska vara så svårt att förstå detta om det påverkar individens rätt att förändra sitt hus. I min naiva värld känns som ett enkelt ja/nej kopplat till fastighetsbeteckning. 🙂

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Tack, jag har mailat dem nu. Konstigt att det ska vara så svårt att förstå detta om det påverkar individens rätt att förändra sitt hus. I min naiva värld känns som ett enkelt ja/nej kopplat till fastighetsbeteckning. 🙂
Fäll ut teckenförklaringen på högersidan så kan du läsa att det gröninringade området är just "Kulturhistoriskt värdefullt område".

Karta över Spånga där ett grönmarkerat område är inringat som kulturhistoriskt värdefullt enligt teckenförklaringen till höger.
Skapa konto

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
W WiZCoke skrev:
Fäll ut teckenförklaringen på högersidan så kan du läsa att det gröninringade området är just "Kulturhistoriskt värdefullt område".

[bild]
Tack, jag fick även svar från länsstyrelsen att det var så det låg till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.