2 437 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
Hur vet man om man behöver ringa rörmokare eller slamsugare?
Så jag hade ett problem nyligen att vattnet i toaletten sjönk långsamt efter spolning. Det verkade självläka sig och märkte inget sånt på några veckor, men nu märkte jag när jag diskade att handfatet och toaletten "kluckade". Gick ner i källaren och det rinner vatten ur ett "pluggat" rör i väggen varje gång diskmaskinen tömmer sig eller man spolar vatten i köket eller badrummet. Jag har ingen aning om det beror på ett stopp någonstans eller om det är något fel med trekammarbrunnen.
Hur kan jag ta reda på var felet är, och hur vet jag om jag behöver en slamsugare eller en rörmokare? Har bara varit husägare i ett år, och har väldigt dålig koll på allt.
Hur kan jag ta reda på var felet är, och hur vet jag om jag behöver en slamsugare eller en rörmokare? Har bara varit husägare i ett år, och har väldigt dålig koll på allt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 166 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 166 inlägg
Kluckande är ett vanligt tecken på att det börjar bli stopp någonstans. Så det behöver ju tas bort på något sätt, rensband, spolning etc. Rensband och en del andra tekniker för att få bort stopp kan du nog göra själv.
Ett pluggat rör ska förstås hålla tätt, det är ju syftet med pluggen. Om du inte själv kan fixa det så är en rörmokare rätt.
Ett pluggat rör ska förstås hålla tätt, det är ju syftet med pluggen. Om du inte själv kan fixa det så är en rörmokare rätt.
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
76 kr inkl moms
Läs mer
För rensning av avloppsrör och avloppstammar så använder du spolbil - slamsugbil är för att tömma brunnar, ta kostnade och filma hela vägen första gången så att du inte har kollapsade cementrör eller rotinväxt i rören mot 3-kammarbrunnen
Har du tittat i 3-kammarbrunnen och sett att det inte är en vall av toapapper och hård flytslamkaka armerad med toapapper som täpper till inloppet??.
Ta foto på brunnen och dess kamrar och lägg upp bilder här om du är osäker på hur det skall tolkas, glöm inte bilden på utgående T-röret, hur vattnet ser ut när man tittar uppifrån i T-röret samt dess vattennivå i utloppet, som bör vara precis i dess underkant i den utgående röret.
Om möjligt, när du inte har uppenbar stopp, töm en normalfylld badkar med vatten och titta samtidigt i 3-kammarbrunnen i om vattnet rinner undan bra eller och nivån höjs mycket och kanske tom. riskera att gå över brunnens kammarväggar och det rinner undan dåligt.
Som fastighetsägare bör du titta till 3-kammarbrunnen minst 1 gång per år och se att de verkar fungera, det gör inte slamsugaren åt dig i den årliga slamtömningen, inte förrän det är väldigt uppenbara problem.
Generell råd - tvätta inte med pulvertvättmedel utan använd tvättsåpa när man har enskild avlopp - det fins många tecken och tom. tas upp i naturvårdsverket som ett möjligt problem i deras dokument om små avlopp med slamflykt av zeoliter för att de 2-3 dagars uppehållstid i fullastad 3-kammarbrunn inte räcker för sedimenteringen av den finaste delen av de av tvätten finmalda zeoliterna och hamnar inne infiltreringen istället, korkar igen porerna och förkortar livslängden på denna. Dvs. situation typisk barnfamilj med många individer och tvättmaskinen går hela tiden och med stor belastning på avloppet.
Har du tittat i 3-kammarbrunnen och sett att det inte är en vall av toapapper och hård flytslamkaka armerad med toapapper som täpper till inloppet??.
Ta foto på brunnen och dess kamrar och lägg upp bilder här om du är osäker på hur det skall tolkas, glöm inte bilden på utgående T-röret, hur vattnet ser ut när man tittar uppifrån i T-röret samt dess vattennivå i utloppet, som bör vara precis i dess underkant i den utgående röret.
Om möjligt, när du inte har uppenbar stopp, töm en normalfylld badkar med vatten och titta samtidigt i 3-kammarbrunnen i om vattnet rinner undan bra eller och nivån höjs mycket och kanske tom. riskera att gå över brunnens kammarväggar och det rinner undan dåligt.
Som fastighetsägare bör du titta till 3-kammarbrunnen minst 1 gång per år och se att de verkar fungera, det gör inte slamsugaren åt dig i den årliga slamtömningen, inte förrän det är väldigt uppenbara problem.
Generell råd - tvätta inte med pulvertvättmedel utan använd tvättsåpa när man har enskild avlopp - det fins många tecken och tom. tas upp i naturvårdsverket som ett möjligt problem i deras dokument om små avlopp med slamflykt av zeoliter för att de 2-3 dagars uppehållstid i fullastad 3-kammarbrunn inte räcker för sedimenteringen av den finaste delen av de av tvätten finmalda zeoliterna och hamnar inne infiltreringen istället, korkar igen porerna och förkortar livslängden på denna. Dvs. situation typisk barnfamilj med många individer och tvättmaskinen går hela tiden och med stor belastning på avloppet.
Du har ingen pump i en pumpbrunn som har lagt av?
Vet inte riktigt hur något ska se ut, men lämnade vattnet på i köket och kollade i trekammarbrunnen men det varken rann eller droppade vid ingångsröret. Hade ingen aning om att pulvertvättmedel var dåligt för avloppet! Använder det, men då jag bor ensam går inte tvättmaskinen så ofta.X xxargs skrev:För rensning av avloppsrör och avloppstammar så använder du spolbil - slamsugbil är för att tömma brunnar, ta kostnade och filma hela vägen första gången så att du inte har kollapsade cementrör eller rotinväxt i rören mot 3-kammarbrunnen
Här är bilder på alla brunnar och det pluggade röret i källaren.
Trekammarbrunnen ser ju knappt vara belastad, är det bara typ diskvatten och tvättställsvatten, kanske också duschvatten ?? - var tar toappapper mm. som spolas ned i toan vägen, man brukar inte missa sådant i den första stora kammaren???
Fjärde bilden med sladdarna, vad är det för något, en LTA-pump/avloppskvarn och var går vattnet från denna sedan?? - du har inte kommunal avlopp när det kommer till kritan och 3-kammaren är bara från tiden innan inkopplingen till kommunal avlopp - om du har kommunal vatten och avlopp bör du veta det i form av räkningar som kommer regelbundet.
Som redan sagt, det blir nog att ta dit en spolbil med kamera för att se vad allt detta tar vägen, och kartlägga ditt avlopp, för i 3-kammarbrunnen verkar det inte ha hamnat något av fast karaktär under en ganska lång tid.
Fjärde bilden med sladdarna, vad är det för något, en LTA-pump/avloppskvarn och var går vattnet från denna sedan?? - du har inte kommunal avlopp när det kommer till kritan och 3-kammaren är bara från tiden innan inkopplingen till kommunal avlopp - om du har kommunal vatten och avlopp bör du veta det i form av räkningar som kommer regelbundet.
Som redan sagt, det blir nog att ta dit en spolbil med kamera för att se vad allt detta tar vägen, och kartlägga ditt avlopp, för i 3-kammarbrunnen verkar det inte ha hamnat något av fast karaktär under en ganska lång tid.
Bra frågor. När jag köpte huset så fick jag bara veta att det var kommunalt vatten och enskilt avlopp i form av trekammarbrunn med infiltration (okänd ålder). Betalar vara "vatten grundavgift", "vatten bostadsenhetsavgift" och "vatten förbrukningsavgift". Vet inte om avlopp ingår i något av det, och varför slamsugaren kommer varje år om jag har kommunalt avlopp... Det var slamsugaren som berättade att pumpen var trasig och att den varit trasig redan vid slamsugning 2022. Han sa att det var pumpen till infiltrationen och eftersom den inte fungerade så blev det hög nivå eller något.X xxargs skrev:Trekammarbrunnen ser ju knappt vara belastad, är det bara typ diskvatten och tvättställsvatten, kanske också duschvatten ?? - var tar toappapper mm. som spolas ned i toan vägen, man brukar inte missa sådant i den första stora kammaren???
Är brunnen tömd nyligen? Jag skulle gissa på, som någon tidigare sagt, att du antingen har ett rejält stopp eller ett rör som är av någonstans.
Det är möjligt. När jag kollade schemat så står det att de skulle tömt hos mig vecka 13-16, men vet ju inte om de varit här eller ej tills jag får en faktura. Ser det ut som att det kan varit tömt så nyligen? Har som sagt ingen aning om de här grejerna 😅M Maledictus skrev:
Något brukar alltid flyta upp och lägga sig som ett flytande slamlager när 2:an med toapapper är gjort tillräckligt många gånger - men bilden ser mera ut som som att det är enbart BTD-vatten som processas - och väldigt lite av det, dessutom...
Så fråga är vad det är för enorm tank du nu går och fyller upp - du kanske har septitank som nu börja vara överfull, dock brukar man inte anlägga 3-kammarbrunnar för enbart BDT-vatten utan nöja sig med 2-kammare.
Så fråga är vad det är för enorm tank du nu går och fyller upp - du kanske har septitank som nu börja vara överfull, dock brukar man inte anlägga 3-kammarbrunnar för enbart BDT-vatten utan nöja sig med 2-kammare.
Vanligtvis hinner det bli en hårdare "kaka" på toppen i en slamavskiljare mellan tömningarna. Jag tycker inte att det ser ut som att du har det vilket kan innebära att tömning skett i närtid.A AnyaX skrev: