3 006 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Hur vet jag om jag kan riva väggen
Hej, jag har ett garage som är rätt långt och skulle vilja riva en mellanvägg, då halva varit plats för bil och andra halvan förråd.
Hur vet jag om jag kan riva denna vägg och om/vad jag behöver göra för att för att garaget inte ska ramla ihop
..?
Undrar även om jag kan bygga om 5 takstolar på något sett för att höja innetaket där för att kunna ha en bil lyft.
Bifogar några bilder, tack på förhand Andreas!
Hur vet jag om jag kan riva denna vägg och om/vad jag behöver göra för att för att garaget inte ska ramla ihop
Undrar även om jag kan bygga om 5 takstolar på något sett för att höja innetaket där för att kunna ha en bil lyft.
Bifogar några bilder, tack på förhand Andreas!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Du har fribärande takstolar som vilar på ytterväggarna, så mellanväggen har ingen bärande funktion.
Skönt att höra, tack så mycket för hjälpen, då blire riva vägg i helgen!
Tänkte på andra frågan, tror ni det går att bygga om 5 av takstolarna för att få en högre konstruktion där så innertaket kan höjas, för att kunna Montera och använda en billyft?
Mvh Andreas!
Tänkte på andra frågan, tror ni det går att bygga om 5 av takstolarna för att få en högre konstruktion där så innertaket kan höjas, för att kunna Montera och använda en billyft?
Mvh Andreas!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Bygga om takstolarna är pga dessas utformning olämpligt. Alternativen är 1) Lyfta alla takstolarna och 2) Ersätta ett visst antal av takstolarna med nya, beräknade enligt de nya förutsättningarna.
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Även om väggen inte är bärande så kan den vara stabiliserande. Garage är en lite skum konstruktion, iom. att de i stort sett saknar en vägg i framkant där garagedörren sitter, jämfört med normala byggnader.
Då kan innerväggar av den här typen vara viktiga som förstyvning.
Vet ett fall här i Stockholm (Järfälla). En granne till en släkting hade svartbyggt en förrådsdel på sitt garage. Förrådet revs hastigt inför en inspektion från bygglovsenheten.
Sedan när han skulle bygga upp förrådet igen efter inspektionen, så ville han få öppnare planlösning i garaget, så garagets bakre vägg revs, och förrådet byggdes upp igen. Någon månad senare i en höststorm vaknade min släkting av ett brak mitt i natten, hela grannens garage hade vikt ihop sig som ett korthus.
Då kan innerväggar av den här typen vara viktiga som förstyvning.
Vet ett fall här i Stockholm (Järfälla). En granne till en släkting hade svartbyggt en förrådsdel på sitt garage. Förrådet revs hastigt inför en inspektion från bygglovsenheten.
Sedan när han skulle bygga upp förrådet igen efter inspektionen, så ville han få öppnare planlösning i garaget, så garagets bakre vägg revs, och förrådet byggdes upp igen. Någon månad senare i en höststorm vaknade min släkting av ett brak mitt i natten, hela grannens garage hade vikt ihop sig som ett korthus.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Viktigt påpekande av hempularen. Alla plan i ett hus (dvs samtliga ytterväggar och takplan) måste stabiliseras antingen med diagonaler eller skivbeklädnad. I ett garage med port på en gavel kan detta vara ett problem. Det kan i stället lösas med diagonaler i innertakets plan.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
med tanke på att ytterväggarna är i riktiga dimensioner så är det nog inget låtsasbygge och du kan nog utan problem ta bort väggen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om det behövs i ditt fall vågar jag inte svara på, men det är en väldigt enkel åtgärd. Känn på portväggen när du rivit mellanväggen.A Päratrök skrev:
Jag tror inte heller att det är ett fuskbygge, men vill ändå påpeka att stabilitet och dimensioner kan vara helt skilda saker.
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Då du vill både ta bort väggen och öppna upp i taket så rekommenderar jag dig att ta hjälp av en byggnadsingenjör/konstruktör.
Självklar ska du göra dessa förändringar, och ta rätt hjälp.
Kommer bli ett kalasgarage det där.
Självklar ska du göra dessa förändringar, och ta rätt hjälp.
Kommer bli ett kalasgarage det där.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur vet man när en skylt ”Privat område” faktiskt gäller?
Juridik -
Rörmokaren glömde stänga vattnet, golvet måste rivas upp
Frågor om juridik och fastighetsrätt -
Hur vet jag om jag kan riva ut VV beredare…
Vatten & Avlopp -
Hur vet man om man kan riva denna vägg ?
Planlösningar -
Måste jag riva upp golvet? Gör om gör rätt...
Badrum