32 023 läst ·
23 svar
32k läst
23 svar
Hur vet jag om det går att montera Ikea-front på inköpt diskmaskin?
Sida 1 av 2
Håller på att sätta upp nya köket.. och tänkte köpa diskmaskin!
Är inte överförtjust i ikeas egna produkter.. men går det att montera en ikea-front på en annan maskin är de som ingår i deras eget sortiment?
De flesta har ju knappar på framsidan överst, kommer inte fronten skymma dessa då?
Är inte överförtjust i ikeas egna produkter.. men går det att montera en ikea-front på en annan maskin är de som ingår i deras eget sortiment?
De flesta har ju knappar på framsidan överst, kommer inte fronten skymma dessa då?
Funderar i främsta hand på denna modell:
http://www.elgiganten.se/product/vi...00SK/bosch-meisterstuck-diskmaskin-smv55m00sk
knapparna sitter ju på kanten av luckan av en anledning antar jag?
http://www.elgiganten.se/product/vi...00SK/bosch-meisterstuck-diskmaskin-smv55m00sk
knapparna sitter ju på kanten av luckan av en anledning antar jag?
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Om du ska köpa en Bosch eller Siemens måste du ha en av deras integrerade diskmaskiner med variohinge för att det ska fungera med Ikea metod.
Okej, hur vet jag om den har variohänge?
såg inget om det i produktinfon nämligen
tänkte att tanken med knapparna på ovansidan var att kunna montera i ett kök typ ikea?
såg inget om det i produktinfon nämligen
tänkte att tanken med knapparna på ovansidan var att kunna montera i ett kök typ ikea?
Den har ju variospeed-funktion, men detta kanske inte har någon koppling till variohänget?
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Variospeed är en annan funktion, variohinge behövs för fronter som är lite högre som de är till Ikea metod där sockeln bara är 8 cm hög.
Så här fungerar det: http://youtu.be/QgBu0AvxRys
Knapparna är förresten alltid på ovansidan på helintegrerade diskmaskiner.
Så här fungerar det: http://youtu.be/QgBu0AvxRys
Knapparna är förresten alltid på ovansidan på helintegrerade diskmaskiner.
Aha då förstår jag!
men gäller detta endast om man kommer att ha sockel under skåpen?
funderade på att lämna öppet nämligen..
men gäller detta endast om man kommer att ha sockel under skåpen?
funderade på att lämna öppet nämligen..
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Det bör gälla oavsett eftersom att diskmaskinen går hela vägen ned till golvet oavsett om den döljs med sockel eller ej. Alternativet till variohinge är att kapa Ikea-fronten i nederkant. Låt ett proffs kapa den spikrakt så blir det helt strålande både i formnoch funktion.Hugo Åkerstedt skrev:
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Men den kommer inte linjera med övriga skåp då så det är i mina ögon en fullösning.
Ska man ändå köpa ny diskmaskin kan man lika gärna köpa en som passar.
Ska man ändå köpa ny diskmaskin kan man lika gärna köpa en som passar.
Hur ska jag få reda på vilka som har detta variohänge?
Det står ju inte angivet hos någon produkt hos varken elgiganten, siba eller mediamarkt!
Det står ju inte angivet hos någon produkt hos varken elgiganten, siba eller mediamarkt!
Är det bara Ikeas diskmaskiner som man kan montera deras front på?
Jag kommer inte ha sockel under, men fronten ska se ut som "två 40cm lådor på varandra"
Jag kommer inte ha sockel under, men fronten ska se ut som "två 40cm lådor på varandra"
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Det står om du söker på Bosch/Siemens egna hemsida. Även Mieles XXL maskiner ska fungera med Ikea metod och Smeg har två maskiner också.
aha.. så jag måste plöja igenom infon på varje maskin?
kollade på den som var intressant.. såg inget på deras hemsida,
kan de inte skriva "variohänge = ja/nej" ? det vore enklare..
kollade på den som var intressant.. såg inget på deras hemsida,
kan de inte skriva "variohänge = ja/nej" ? det vore enklare..
hmm.. nu har jag kollat igenom 10 maskiner från elgiganten..
har även sökt på tillverkarnas respektive hemsida.. står ingenstans om de har variohänge,
det enda jag hittade var om en cylinda-maskin som inte passade med Ikeas Metod-front!
kan någon hjälpa mig hitta en maskin som fungerar med Ikeas-medodfront?
helst på elgigantens hemsida då de har 22% rabatt just idag!
gärna i en prisklass under 5000kr
har även sökt på tillverkarnas respektive hemsida.. står ingenstans om de har variohänge,
det enda jag hittade var om en cylinda-maskin som inte passade med Ikeas Metod-front!
kan någon hjälpa mig hitta en maskin som fungerar med Ikeas-medodfront?
helst på elgigantens hemsida då de har 22% rabatt just idag!
gärna i en prisklass under 5000kr