Jag har i mitt lilla villagarage på 30kvm knycklat in en CNC-maskin.
Lokalen är uppvärmd med en luftvärmepump och det funkar kanon.

Men, jag behöver ventilation.
Efter en stunds arbete så blir luften väldigt fuktig, och det blir "kvalmigt" där inne eftersom kylvätskan i maskinen slås sönder vi bearbetningen.
Maskinen är täckt, men det är ju ändå en dörr som öppnas ibland osv...

Jag har just nu bara två mindre tilluftsventiler i garageporten nära golvet, och vill sätta en frånluft på motsvarande vägg bakom maskinen.

Den hade gärna varit passiv, men jag tror det blir svårt att bli tillräckligt.
Sen har jag ljudnivån. Jag vill inte släppa ut ljudet genom ventilen.
Och sist, så vill jag kunna koppla på en utsugsfläkt från mina tvp lasermaskiner till samma ventilation.

Det är bara en helt vanlig trävägg, med isolering, osb och gips, samt panel, så det är inte konstigt, men jag vill göra det så bra som möjligt med så lite medel som möjligt.

CNC-maskin i ett garage, märkt Haas, med öppet arbetsområde och kontrollpanel, omgiven av rör och verktyg i en upplyst miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
Har inge svar, men har själv länge varit sugen på någon liknande maskin i garaget. Får man fråga var du köpte den/pris?

B bhus2021 skrev:
Har inge svar, men har själv länge varit sugen på någon liknande maskin i garaget. Får man fråga var du köpte den/pris?
Jag hittade den på Machineseeker. Fick den levererad från Ungern på lastbil för lite över 300 + moms

• Gilla
bhus2021
  • Laddar…
I min begränsade erfarenhet så har dessa maskiner ofta en förberedd utsugspunkt. Kika i manualen och se om du hittar något. Sen kanal från denna till T-stycke med lock som förbereder för framtida anslutning till laser osv. Vidare till kanalfläkt, ljuddämpare och ut genom avluftsdon på vägg. Böjar och infästningar efter behov. EC-fläkt går lättare att justera. Väggfläkt på ytterväggen kan också vara alternativ typ östberg RS men den går inte ljuddämpa utåt.
Vill du lyxa till det ytterligare kanske det är aktuellt med värmeåtervinning i ett litet aggregat men tror det kostar mer än det smakar med tanke på att vi nog inte talar om så väldans många drifttimmar i månaden.
mvh

• Gilla
Tegheim
  • Laddar…
V Viklarn skrev:
I min begränsade erfarenhet så har dessa maskiner ofta en förberedd utsugspunkt. Kika i manualen och se om du hittar något. Sen kanal från denna till T-stycke med lock som förbereder för framtida anslutning till laser osv. Vidare till kanalfläkt, ljuddämpare och ut genom avluftsdon på vägg. Böjar och infästningar efter behov. EC-fläkt går lättare att justera. Väggfläkt på ytterväggen kan också vara alternativ typ östberg RS men den går inte ljuddämpa utåt.
Vill du lyxa till det ytterligare kanske det är aktuellt med värmeåtervinning i ett litet aggregat men tror det kostar mer än det smakar med tanke på att vi nog inte talar om så väldans många drifttimmar i månaden.
mvh
Jadå, det sitter en lucka i taket för utsug.
Du tänker att det kanske avhjälper hela bekymret med fuktig luft att dra ut det från maskinen, och att övriga lokalen fortsatt mår bra då? Inte så dumt kanske.
Dessa ljuddämpare, jag har bara sett att man knölar in skumgummi i kanalen, men det måste finns nåt bättre?

Men för att upprepa det du skrev, så kanske jag behöver två ventilationshål i väggen ut, ett för allmän ventilation, och en för laser/cnc?
Och då tänker jag helt vanliga 100mm för hus som man köper i valfri bygghandel?

Drar du ut den fuktiga luften så har den ju inte något tillfälle att snuska ner resten av lokalen.
Sök på ljuddämpare på typ ventilation.se så ser du att det finns varianter som ser ut som en förtjockning på kanalen. Swegons CLA är bra men dyr.

Det räcker nog med ett hål, Tror inte det borde vara något problem att sköta allmänventilation "genom" CNC:n. Om du inte vill ha så så kan du ta ytterligare ett T och ett spjäll som du öppnar så luften sugs genom det istället för genom CNC:n.
Vanliga 100mm borde funka prima. Är det abnorma mängder fukt kanske plastkanaler är att föredra men tror som sagt vanliga funkar fint.

• Gilla
Tegheim
  • Laddar…
V Viklarn skrev:
Drar du ut den fuktiga luften så har den ju inte något tillfälle att snuska ner resten av lokalen.
Sök på ljuddämpare på typ ventilation.se så ser du att det finns varianter som ser ut som en förtjockning på kanalen. Swegons CLA är bra men dyr.

Det räcker nog med ett hål, Tror inte det borde vara något problem att sköta allmänventilation "genom" CNC:n. Om du inte vill ha så så kan du ta ytterligare ett T och ett spjäll som du öppnar så luften sugs genom det istället för genom CNC:n.
Vanliga 100mm borde funka prima. Är det abnorma mängder fukt kanske plastkanaler är att föredra men tror som sagt vanliga funkar fint.
Dessa skumgummi var det jag hade sett. Känns som en rejäl broms :)
https://ventilation.se/sv/products/inno-100-ljuddampare-och-spjall

Men ja, du har rätt. Drar jag ut den fuktiga luften, så klarar sig garaget i övrigt.
Sen att kunna spjälla "normal" ventilation är nog smart. Som det är nu har jag bara 2st 40mm i nederkant på garageporten då jag panelade om utvändigt, och gjorde nya väggar invändigt så ventilen försvann.

Sen när jag menar ljuddämpning så kanske jag ska vara övertydlig med att jag menar ljudet från CNC-maskinen om det är öppet hål ut.
Vet hur väl jag hör mina grannar/gatan genom badrumsventilen i huset som är helt odämpad. Som en megafon :-)

Precis dom ja. Oj ja, dämpning på ljud från själva CNCn tänkte jag inte ens på. Då kan det verkligen vara bra, inte minst för grannsämjan.

V Viklarn skrev:
Precis dom ja. Oj ja, dämpning på ljud från själva CNCn tänkte jag inte ens på. Då kan det verkligen vara bra, inte minst för grannsämjan.
Ja, jag behöver ljuddämpa även vid helt passiv ventilation :)
Så jag behöver dämpningen så nära utloppet som möjligt, gärna inuti väggen.

V växelventil skrev:
Haas minimill
[länk]
Ja, jo. Men den får inte plats :)
Har lågt i tak.
Sen tenderar sådana lösningar vara väldigt dyra 👍

Nån slags FTX injusterad på stort luftflöde. Och ljuddämpare på in och utkanaler?

Rickard.
Drar du frånluft direkt från maskinen upp genom taket lär väl behovet av ljuddämpning minska en aning jämfört mot vägg, i alla fall om det är riktat mot grannen :thinking:

Annars kanske en VL-50 som mer allmän ventilation, dom flyttar en hel del luft utan att ge bort all värme. Rengöra filter lär du få göra regelbundet på luft-luften så ett till är väl ingen grej.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.