Hej,

Besiktningsmannen hade lite att anmärka på under diskbänksskåpet. Det saknas ordentligt plastskydd för att man ska kunna upptäcka vattenläckage.

För att fixa detta köpte jag både plastbotten och monteringskit från Tollco, men upptäckte sedan att monteringsanvisningen antar att alla rör kommer gå ner genom botten på skåpet och dessutom med väl tilltagna avstånd från skåpväggarna. Tyvärr ser det inte ut så i mitt kök:

Underskåp med rörinstallationer och otillräckligt skydd mot vattenläckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad bör jag göra? Finns det andra produkter som kan fungera?
 
  • Undersidan av ett diskbänksskåp med rör och avlopp utan plastskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installationer under köksskåp utan synligt plastskydd för att upptäcka vattenläckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Om botten knölar sig så har du ju inte skurit ut tillräckligt stora hål för rören. Sen behöver du tätningsmassa och tätningsband från Tollco också.
 
Jag kanske var lite otydlig.

På bilden syns den existerande "lösningen" som besiktningsmannen anmärkte på.

Men plastbotten och monteringskitet (en variant med löstagbara stosar) från tollco går inte att använda rakt av enligt anvisningarna eftersom att:
  • tätningen och stosen inte får plats runt avloppsröret, som ligger an mot högra sidan av stommen
  • vattenledningarna kommer in från väggen, för högt upp för att det ska täckas av den uppvikta kanten på den inköpta tollco-plastbotten.
 
Problemet är snarare rördragningingen då det är svårt att få det helt tätt så som det är draget nu. Får du ett läckage på kall/varmvattnet som rinner längs med röret så rinner det ner bakom skyddet och är svårt att upptäcka i tid.

Du kan kladda dit tätmassa och så men risken är ändå att det inte blir helt tätt. Känns trångt och meckigt i hörnet?

Ett annat alternativ är att lägga ett golvskydd med kanter under skåpet.
 
BirgitS
F Fö Ef skrev:
Men plastbotten och monteringskitet (en variant med löstagbara stosar) från tollco går inte att använda rakt av enligt anvisningarna eftersom att:
  • tätningen och stosen inte får plats runt avloppsröret, som ligger an mot högra sidan av stommen
  • vattenledningarna kommer in från väggen, för högt upp för att det ska täckas av den uppvikta kanten på den inköpta tollco-plastbotten.
Jag föreslår att du kollar på tätningsband och tätningsmassa i stället för de stosar som inte fungerar ordentligt. Om det är ett bakstycke på diskbänksskåpet så kanske det blir lättare att komma åt om man skär bort en bit just där.

Det som är viktigt är att vattendroppar som kommer från någon koppling och följer rören nedåt stoppas innan de kommer ner i golvet eller in i väggen. Det är vanligt att vattnet kommer in högt upp på väggen så jag förstår inte riktigt problemet med den uppvikta kanten.

Jag kan se fel men det ser ut som att avloppsslangen från diskmaskinen behöver fästas högre upp så att du inte riskerar att avloppsvattnet tar bakvägen in i diskmaskinen om det blir stopp i vattenlåset. Slangen ska vara högre upp än botten på diskhoarna.
 
Täta så gott det går och lägg dit ett vattenlarm.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Annars kan man vara en medveten husägare och titta på sånt här med jämna mellanrum........
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag föreslår att du kollar på tätningsband och tätningsmassa i stället för de stosar som inte fungerar ordentligt. Om det är ett bakstycke på diskbänksskåpet så kanske det blir lättare att komma åt om man skär bort en bit just där.

Det som är viktigt är att vattendroppar som kommer från någon koppling och följer rören nedåt stoppas innan de kommer ner i golvet eller in i väggen. Det är vanligt att vattnet kommer in högt upp på väggen så jag förstår inte riktigt problemet med den uppvikta kanten.

Jag kan se fel men det ser ut som att avloppsslangen från diskmaskinen behöver fästas högre upp så att du inte riskerar att avloppsvattnet tar bakvägen in i diskmaskinen om det blir stopp i vattenlåset. Slangen ska vara högre upp än botten på diskhoarna.
Jag är inte säker på vad som är konstigt? Plasten är till för att täta/skydda men når inte upp till det som ska tätas/skyddas. Skyddet anses vara dugligt om det monteras enligt anvisningarna, som säger att rören ska går ner genom plasten. Därifrån tycker jag problemet inses trivialt. Du säger i princip detta själv också :)

Angående avlopp från diskmaskinen så är det mycket riktigt en annan anmärkning men det besiktningsmannen sa var att den ska fästas mot väggen/stommen på två ställen, inget om höjder och sånt, ska ta det i beaktande också när jag sätter fast den. Tackar för påpekandet!

S Stefan1972 skrev:
Annars kan man vara en medveten husägare och titta på sånt här med jämna mellanrum........
Största funktionen med att vattensäkra är ju att göra försäkringsbolaget mindre missnöjt ifall det skulle hända något. Går du in som garant ifall jag kör på din strategi? ;-)
 
useless useless skrev:
Täta så gott det går och lägg dit ett vattenlarm.
Låter som en framkomlig väg, om det inte finns en mer passande produkt med högre plastdel längst bak som når upp över rörgenomföringen.
 
BirgitS
Uppviket är till för att det ska bli en skål som förhindrar att vatten på botten rinner av bakåt. Det finns inget behov av att uppviket går upp mer än några cm på väggen och det oavsett var på bakväggen som vattnet kommer in. Vattendroppar rinner inte vågrätt in i väggen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Uppviket är till för att det ska bli en skål som förhindrar att vatten på botten rinner av bakåt. Det finns inget behov av att uppviket går upp mer än några cm på väggen och det oavsett var på bakväggen som vattnet kommer in. Vattendroppar rinner inte vågrätt in i väggen.
Fast de kommer ju med hög sannolikhet att gå in i väggen om den är det minsta porös, väl? Speciellt vid små läckor som väl ändå är de lömskaste iom att de är svåra att upptäcka?

Ser inte hur man får ett effektivt skydd genom att anta att vatten som rinner längs kopparrören kommer rinna ner längs väggen och ner i plastskyddet.

Du har ju själv också sagt att vattnet ska stoppas innan det når väggen eller golvet, och utrustningen jag köpt verkar inte uppfylla detta. Tollco verkar inte heller ha något tillbehör som löser detta vad jag kan se.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.