927 läst ·
9 svar
927 läst
9 svar
Hur värma liten WC
Hej forumet.
Är i planering för att renovera en liten WC som idag har ett icke fungerande elvärme golv.
Golvvärmen fungerade inte för de som bodde innan oss och han är elektriker så han hade provat att byta ut termostaten samt ”Kopplade golvet på direktström utan att det gav någon effekt”
Så frågan är om den värmeslingan går att få igång.
På källarplan har vi vattenburen ggolvvärme och på planet över där wc-n ligger har vi vattenburna radiatorer.
Nu till min fundering.
1. Ny golvvärme el
2. Vattenburen golvvärme (men går det då det är annat plan än övrig golvvärmr
3. Liten eldrivet element
4. Litet vattenburet element
Är i planering för att renovera en liten WC som idag har ett icke fungerande elvärme golv.
Golvvärmen fungerade inte för de som bodde innan oss och han är elektriker så han hade provat att byta ut termostaten samt ”Kopplade golvet på direktström utan att det gav någon effekt”
Så frågan är om den värmeslingan går att få igång.
På källarplan har vi vattenburen ggolvvärme och på planet över där wc-n ligger har vi vattenburna radiatorer.
Nu till min fundering.
1. Ny golvvärme el
2. Vattenburen golvvärme (men går det då det är annat plan än övrig golvvärmr
3. Liten eldrivet element
4. Litet vattenburet element
Absolut enklast är ju ett vanligt element för under 1000:-. Är lösningen accepterad estetiskt och bekvämlighetsmässigt skulle jag gå på det.
Att dra vattenburet kommer gå på minst 10000:- och öka komplexiteten på resten av renoveringen med flytspackel osv.
Att dra vattenburet kommer gå på minst 10000:- och öka komplexiteten på resten av renoveringen med flytspackel osv.
Ja den lösningen är absolut accepterad. Eftersom huset över mark är av trä behövs det bara värma under de kallaste månaderna ändå.AXS skrev:
Behövs det ett element?
Tänker att all varm luft i boendet ändå sugs in dit?
Skall själv bygga en toalett och går i precis samma tankar.
Lutar nog åt litet vattenburet element. Men kanske inte behövs.
Tänker att all varm luft i boendet ändå sugs in dit?
Skall själv bygga en toalett och går i precis samma tankar.
Lutar nog åt litet vattenburet element. Men kanske inte behövs.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 584 inlägg
Litet element eller handukstork skulle jag kört på.
Vi har bara handdukstork i vårt lilla badrum ( ca 3kvm)
Dock har vi valt en vattenvärmd handdukstork med elpatron, då de eldrivna oftast har max 60-80w som effekt. Med elpatron kan vi dra på upp till 360w vilket ger ett tillskott i värme i rummet.
Vi har bara handdukstork i vårt lilla badrum ( ca 3kvm)
Dock har vi valt en vattenvärmd handdukstork med elpatron, då de eldrivna oftast har max 60-80w som effekt. Med elpatron kan vi dra på upp till 360w vilket ger ett tillskott i värme i rummet.
Ja det är en lösning, dock kommer vi aldrig hänga handdukar där men tanken kanske är för uppvärmningen.klaskarlsson skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 584 inlägg
Nja, är det bara för värme så kör på element -det blir billigare ocskå.K Kris1 skrev:
Det är mer om man tycker elementet är fult och kanske skulle sitta dåligt till - då kan man få två funktioenr i ett med en handukstork
Klicka här för att svara