Har försökt fatta i andra trådar, men fattar inte.
Kan någon pedagogisk själ förklara?
Minns inte att det ens nämndes på gymnasiet eller på elfirman där jag var lärling.
Kan någon pedagogisk själ förklara?
Minns inte att det ens nämndes på gymnasiet eller på elfirman där jag var lärling.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Spänningen mellan fas och nolla = 230V.
Spänningen mellan två faser = 400 V.
Var det därför du hoppade av från lärlingsplatsen
Spänningen mellan två faser = 400 V.
Var det därför du hoppade av från lärlingsplatsen
Moderator
· Stockholm
· 57 805 inlägg
Till att börja med så blir det inte med automatik alltid just 400V om nollan går av.
Men antag att du i huset har 2 förbrukare. Ett elelement på 2000W inkopplat mellan fas L1 och nollan. Dvs 230V över elementet. Du har också en klockradio i sovrummet som drar 1W inkopplad i ett uttag som drivs av fas L2, dvs den är kopplad mellan L2 och nollan.
OM då nollan går av, ex i inkommande plint i centralen, nollan i huset tappar alltså kontakten med elnätet.
Då har du 400V mellan L1 och L2. Mellan dessa har du seriekopplat en 2000W radiator och en 1W klockradio. Klockradion drar alltså ca. 4 mA, som också blir strömmen genom det seriekopplade elementet. Radion är strömbegränsare.
4mA i elementet som egentligen vill ha ca 10A, ger i princip inget spänningsfall alls över elementet (skulle blivit 230V vid 10A). Dvs nästan hela spänningen på 400V kommer att hamna över klockradion. Den tål inte det. Det blir varmt, och kortslutning.
Då när klockradion inte längre är strömbegränsande, då ökar strömmen till ca 10A. Elementent är nu strömberänsare. Radion brinner och är en total kortslutning. Då blir förhållandet det omvända, nu kommer hela spänningen på 400V över radiatorn, som inte direkt går sönder, den lämnar istället ca 6kW värme vid den strömmen. Vilket tänder eld på brännbara saker i närheten.
Men antag att du i huset har 2 förbrukare. Ett elelement på 2000W inkopplat mellan fas L1 och nollan. Dvs 230V över elementet. Du har också en klockradio i sovrummet som drar 1W inkopplad i ett uttag som drivs av fas L2, dvs den är kopplad mellan L2 och nollan.
OM då nollan går av, ex i inkommande plint i centralen, nollan i huset tappar alltså kontakten med elnätet.
Då har du 400V mellan L1 och L2. Mellan dessa har du seriekopplat en 2000W radiator och en 1W klockradio. Klockradion drar alltså ca. 4 mA, som också blir strömmen genom det seriekopplade elementet. Radion är strömbegränsare.
4mA i elementet som egentligen vill ha ca 10A, ger i princip inget spänningsfall alls över elementet (skulle blivit 230V vid 10A). Dvs nästan hela spänningen på 400V kommer att hamna över klockradion. Den tål inte det. Det blir varmt, och kortslutning.
Då när klockradion inte längre är strömbegränsande, då ökar strömmen till ca 10A. Elementent är nu strömberänsare. Radion brinner och är en total kortslutning. Då blir förhållandet det omvända, nu kommer hela spänningen på 400V över radiatorn, som inte direkt går sönder, den lämnar istället ca 6kW värme vid den strömmen. Vilket tänder eld på brännbara saker i närheten.
Redigerat:
Jag läser om och om igen, men inte sjutton fattar jag. Hur kommer L1 och L2 i kontakt med varandra? Om nollan försvinner för två enfasförbrukare borde ingenting hända?
Men vad jag har förstått pajar massa nya spishällar för att nollan saknas, inte heller det begriper jag, om en 2- eller 3-fasförbrukare blir av med nollan, varför tycker förbrukaren att det är bra idé att använda två faser med varandra, istället för att helt enkelt inte fungera?
Men vad jag har förstått pajar massa nya spishällar för att nollan saknas, inte heller det begriper jag, om en 2- eller 3-fasförbrukare blir av med nollan, varför tycker förbrukaren att det är bra idé att använda två faser med varandra, istället för att helt enkelt inte fungera?
Alla faser har ju samma nolla i centralen. Nolledanrna från Både L1 och L2 kommer tillsamma nollplint.
När det inte längre finns en nolla i centralen som strömmen kan gå tillbaka i så kommer den att ta den andra möjliga vägen och gå genom en av faserna istället. Och i Sverige har vi 400V mellan faserna så utan strömbegränsning som i första inlägget kommer du att ha 400V i uttagen.
I Europa har du däremot 230V mellan fasterna och lokal jordning så där får du inte samma problem med flytande nolla. För att göra det ännu värre har vi dessutom ofta TNC i Sverige med samma ledare för jord och nolla. Pajar den så har du en ojordad anläggning med 400V i uttagen...
Detta gäller bara om du har en flerfasig anlägging. Vid enfas så bryts strömkretsen om du tappar nollan.
När det inte längre finns en nolla i centralen som strömmen kan gå tillbaka i så kommer den att ta den andra möjliga vägen och gå genom en av faserna istället. Och i Sverige har vi 400V mellan faserna så utan strömbegränsning som i första inlägget kommer du att ha 400V i uttagen.
I Europa har du däremot 230V mellan fasterna och lokal jordning så där får du inte samma problem med flytande nolla. För att göra det ännu värre har vi dessutom ofta TNC i Sverige med samma ledare för jord och nolla. Pajar den så har du en ojordad anläggning med 400V i uttagen...
Detta gäller bara om du har en flerfasig anlägging. Vid enfas så bryts strömkretsen om du tappar nollan.
Jag tror att du blandar ihop det när du tänkter på spishällar. Kräver den två faset och nolla så är det antagligen två separata kretsar med en fas var. Den är alltså inte tvåfasig utan är två separata enfasiga prylar som är ihopbyggda i samma låda.
T.ex element som går på 400v enfasigt har ingen nolla.
Motorer som som är trefasiga har inte heller alltid nolla.
T.ex element som går på 400v enfasigt har ingen nolla.
Motorer som som är trefasiga har inte heller alltid nolla.
Moderator
· Stockholm
· 57 805 inlägg
För att förtydliga mitt exempel. Förutsättning, nollan är av mellan centralen och elnätet.
Då har du ström in på L1, den går igenom elementet, kommer ut på Nollan från elementet. Leds i nollan till centralen. Där går den sedan vidare till nollan som leder ut till uttaget med klockradion. Strömmen går från nollan in i radion och ut på L2 som ju driver radion.
Vi har växelström, så man kan precis lika gärna gå från andra hållet, L2 till radion osv.
Det väsentliga är att du har 400V mellan L1 och L2, den spänningen driver en ström genom de förbrukare som är kopplade mellan L1 och L2. Det kan vara en 400V inkopplad spis, som i normalfallet skulle leda ström mellan L1 och L2 utan att blanda in en nolla. Eller som i mitt exempel med två enfas inkopplade apparater, där nollan bara fungerar som en kopplingstråd mellan dem.
Då har du ström in på L1, den går igenom elementet, kommer ut på Nollan från elementet. Leds i nollan till centralen. Där går den sedan vidare till nollan som leder ut till uttaget med klockradion. Strömmen går från nollan in i radion och ut på L2 som ju driver radion.
Vi har växelström, så man kan precis lika gärna gå från andra hållet, L2 till radion osv.
Det väsentliga är att du har 400V mellan L1 och L2, den spänningen driver en ström genom de förbrukare som är kopplade mellan L1 och L2. Det kan vara en 400V inkopplad spis, som i normalfallet skulle leda ström mellan L1 och L2 utan att blanda in en nolla. Eller som i mitt exempel med två enfas inkopplade apparater, där nollan bara fungerar som en kopplingstråd mellan dem.
Tack, nu ramlade polletten ner! Fick först inte fram flödet i skallen, L1 fas->L1 nolla->centralens nolla->L2 nolla->L2 fas.
Ibland är jag så väldigt trög, trots till synes enkla saker, men oftast inte. Lyckas ju konstruera och bygga ihop egna syntmoduler bl.a.
Men är detta system optimalt? Säkerhetsmässigt alltså. Hade det varit bättre med separata nollor för varje fas? Eller rejäl enfas?
Ibland är jag så väldigt trög, trots till synes enkla saker, men oftast inte. Lyckas ju konstruera och bygga ihop egna syntmoduler bl.a.
Men är detta system optimalt? Säkerhetsmässigt alltså. Hade det varit bättre med separata nollor för varje fas? Eller rejäl enfas?
Det är som så mycket annat en kompromiss. Med 400v fasspänning får det att dra lågspänningsledningar längre sträckor än med 230v med samma spänningsfall. Det är en bra grej i ett glesbefolkat land. Annars hade det behövs fler nätstationer
Enfas körs i vissa delar av världen men blir inte lika material effektivt som flerfaldigt system med fasförskjutning.
Separata nollade blir bara en säkerhetsmässig grej, alla tre kablarna går ändå tillbaka till samma nollpunkt i transformatorn. 3ggr mer kabel istället för att dra åt en skruv på rätt sätt.
Jag har ingen egen forskning att stödja mig på men på elutbildningen jag gick i höstas sas att det är vanligt med 230v TT system i Europa och att de undrar hur vi vågar bo i hus med 400v TN-C system.
Enfas körs i vissa delar av världen men blir inte lika material effektivt som flerfaldigt system med fasförskjutning.
Separata nollade blir bara en säkerhetsmässig grej, alla tre kablarna går ändå tillbaka till samma nollpunkt i transformatorn. 3ggr mer kabel istället för att dra åt en skruv på rätt sätt.
Jag har ingen egen forskning att stödja mig på men på elutbildningen jag gick i höstas sas att det är vanligt med 230v TT system i Europa och att de undrar hur vi vågar bo i hus med 400v TN-C system.
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Det är därför som PEN ledaren måste vara minst 10 mm[SUP]2[/SUP]. Anledningen är inte att det brukar gå mycket ström i den, utan att en 10 mm[SUP]2[/SUP] ledning är lite mer mekanisk hållbar och har lite rejälare anslutningar än t.ex. 6 mm[SUP]2[/SUP] som fasledningarna brukar ha.
Jag spinner vidare, varför inte 6- eller 9-fas? Någon sinusgrej säkert.
Går det inte lika mycket ström i PEN-ledaren som i faserna tillsammans?Donald-Duck skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Skall vi gissa att det har att göra med antalet poler/lindningar i generatorn?
Allt måste optimeras efter en Cost/benefit analys.
Varför har inte en klocka nio visare?
Varför kör vi med tiotalssystem och binära talsystem?
Varför har kompassen fyra väderstreck?
Allt måste optimeras efter en Cost/benefit analys.
Varför har inte en klocka nio visare?
Varför kör vi med tiotalssystem och binära talsystem?
Varför har kompassen fyra väderstreck?
En enfasgenerator liksom en enfasmotor ger ett pulserande moment. Det gör inte en trefasgenerator eller trefasmotor. Det är möjligt att ha ett system med mer än tre faser, men det blir mer komplext utan att få några egentliga fördelar.platon1980 skrev:
