Maskinen? =Märket, =priset, =färgen, =funktionen, =klipp eller hur väljer vi?

Det är alltid intressant att diskutera olika fabrikat när det gäller elverktyg. Jag tycker att man kan dela in oss köpare i olika grupper.

1. De märkestrogna. Har av någon anledning fastnat för ETT märke och kan inte tänka sig använda något annat. Beroende på märkesval kan det bli mycket dyrt! Flest lådor av rätt färg vinner!

2. Lägsta pris gäller. Ser ingen status i maskinvalet utan billigast blir bra nog. Lyckas kanske en gång på tio få tag på en maskin som fungerar någorlunda men oftast blir det mest skit. Alla maskiner samsas i en IKEA-kass!

3. Bäst funktion gäller. Blundar för färgen och köper den optimala maskinen för behovet. Har svårt med förvaringen på grund av olika lådsystem. Har svårt att dra nytta av ett systemtänk med tillbehören då fabrikaten inte synkar ihop.

4. Lagom är bäst. Lägger sig prismässigt i mitten utifrån hur mycket maskinerna kommer att användas och försöker dra nytta av dom olika tillbehören inom samma märke.

5. Impulsköparen. Köper ofta utan egentligen ha något behov utan åker dit på ett FETT erbjudande. Jag fick det billigt!

6. ?????????????

Ja, som ni ser så kan man hitta oändligt många olika preferenser när det gäller maskinvalet.

Är det någon som känner igen sig?
Mvh/Dag
 
  • Gilla
  • Älska
Tombrittberg och 3 till
  • Laddar…
1, 3, 4 och 5 passar in på mej. Väldigt sällan 2.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
3ple 3ple skrev:
1, 3, 4 och 5 passar in på mej. Väldigt sällan 2.
3ple 3ple skrev:
1, 3, 4 och 5 passar in på mej. Väldigt sällan 2.
Du kanske kan tillföra en ny siffra/kategori?
Vi är ju alla olika och mångfald berikar!
 
Då är jag en sexa (mix av allt utom 2 (för det mesta)).
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Maskinen? =Märket, =priset, =färgen, =funktionen, =klipp eller hur väljer vi?

Det är alltid intressant att diskutera olika fabrikat när det gäller elverktyg. Jag tycker att man kan dela in oss köpare i olika grupper.

1. De märkestrogna. Har av någon anledning fastnat för ETT märke och kan inte tänka sig använda något annat. Beroende på märkesval kan det bli mycket dyrt! Flest lådor av rätt färg vinner!

2. Lägsta pris gäller. Ser ingen status i maskinvalet utan billigast blir bra nog. Lyckas kanske en gång på tio få tag på en maskin som fungerar någorlunda men oftast blir det mest skit. Alla maskiner samsas i en IKEA-kass!

3. Bäst funktion gäller. Blundar för färgen och köper den optimala maskinen för behovet. Har svårt med förvaringen på grund av olika lådsystem. Har svårt att dra nytta av ett systemtänk med tillbehören då fabrikaten inte synkar ihop.

4. Lagom är bäst. Lägger sig prismässigt i mitten utifrån hur mycket maskinerna kommer att användas och försöker dra nytta av dom olika tillbehören inom samma märke.

5. Impulsköparen. Köper ofta utan egentligen ha något behov utan åker dit på ett FETT erbjudande. Jag fick det billigt!

6. ?????????????

Ja, som ni ser så kan man hitta oändligt många olika preferenser när det gäller maskinvalet.

Är det någon som känner igen sig?
Mvh/Dag
6. Den testfixerade. Läser massor med tester och utgår från expertpanelers bättre vetande. Får sällan dåliga grejer, men ibland saker som inte passar tex utövarens hand. Detta förstärks av att testvinnaren ofta fått poäng för arbete som kanske inte motsvarar köparens, tex hur fort kan man skruva i 20st 4,5x140 träskruv?hur många kan man skruva i på en laddning?

En subtyp är den som lägger överdriven vikt i vad andra användare säger på amazon, ebay och övriga användarfora.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
hsd
Man får väl göra en avvägning beroende på hur frekvent verktygen kommer att användas, en villaägare har inte samma behov som en yrkesbyggare
Samtidigt finns det en hel del bra-att-ha-maskiner...
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Man får väl göra en avvägning beroende på hur frekvent verktygen kommer att användas, en villaägare har inte samma behov som en yrkesbyggare
Samtidigt finns det en hel del bra-att-ha-maskiner...
Det har du rätt i!
Under åren har man periodvis samlat på sig en del ”bra att ha maskiner”. Sen tar man sig själv i kragen och städar ut och det dåliga samvetet försvinner. Men nock fan slinker det in lite onyttigt igen!
 
Jag har nog hamnat i märkesfacket. Inte för att jag har någon övertro till ett visst märke utan snarare för att jag föredrar batterimaskiner. Och när man har börjat med ett visst märke så köper jag enbart nakna kompletteringsmaskiner vid behov för att de är billigare. Sen finns det alltid maskiner som jag villhöver från andra märken som inte finns till de batterier jag använder, och då får jag lust att börja på en ny batteripark. Men riktigt där har jag inte agerat än. Kör förnärvarande på bosch professional 12v och milwaukee M18.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Begagnade maskiner är det som gäller för mig så då blir det väl att gå efter pris och funktion huvudsakligen. Men min senaste maskin, en Deckel, så var dock starkt motiverat av märket också.

Undantag är nya batteridrivna maskiner, där blev det Makita 18V och så nu är jag inlåst på det systemet.
 
Jag är någonstans mellan 3 och 4 men önskar att jag vore mer nr 1. Då skulle grejerna passa med varandra. Jag handlar mest blå Bosch och Makita och de Makita-maskiner jag har är svåra att få ihop med Bosch-dammsugaren. Så det finns fler anledningar än bara skrytfaktorn att hålla sig till ett enda märke.
 
Köper knappt elverktyg men när det händer är jag väl en 3.5a

...tycker dock det är lite konstiga kategorier. 3an tolkar jag som no limit budget men när det står "optimala maskinen för behovet" så blandar man ju in hur mycket man kommer använda maskinen...och då hamnar man ju plötsligt i 4an.

Om vi säger så här istället.
3: Bäst maskin för användningsområdet, då köper man helt enkelt det bästa som finns till just den uppgiften man ska ha maskinen.
4: Bäst prestanda/pris sett till behovet. Maskin som kommer användas väldigt mycket - beredd att lägga en massa pengar på att få nåt bra. Maskin som knappt kommer användas alls - lågbudget så länge den fungerar skapligt till det den ska.
 
Jag är nog no 3 med fokus även på prisvärdhet. Förvaringsproblematiken som nämns har jag löst genom att använda systainers (tanos) av olika färg och märke och modifierat inredning så de passar mina verktyg. Systainers av olika årgång/märke/färg är ganska kompatibla med varandra vilket underlättar. På grund av batterierna överväger fördelen av att hålla sig till ett märke för batterimaskiner.
 
Borde vara fyra, är egentligen ideologisk trea, men råkar lite för ofta vara femma...
 
DennisCA DennisCA skrev:
Begagnade maskiner är det som gäller för mig så då blir det väl att gå efter pris och funktion huvudsakligen. Men min senaste maskin, en Deckel, så var dock starkt motiverat av märket också.

Undantag är nya batteridrivna maskiner, där blev det Makita 18V och så nu är jag inlåst på det systemet.
Ja Dennis!
Följer ditt enorma projekt att putsa, fila och gnida fram ”Prinsen” ur den nedslitna kladdiga grodan du föll för en gång. Helt tydligt såg du en framtid i spåkulan! Snacka om pannben och kakel!
Imponerande!
Dag
 
nanowire nanowire skrev:
Jag är nog no 3 med fokus även på prisvärdhet. Förvaringsproblematiken som nämns har jag löst genom att använda systainers (tanos) av olika färg och märke och modifierat inredning så de passar mina verktyg. Systainers av olika årgång/märke/färg är ganska kompatibla med varandra vilket underlättar. På grund av batterierna överväger fördelen av att hålla sig till ett märke för batterimaskiner.
Typ så här:
Festool verktygslåda framför en upphöjd träodlingslåda med gröna växter i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Festool verktygslåda med öppet lock visar ett dammsugarhandtag, slang och paket med slippapper på grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.