2 725 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Hur välja plintar till uteplats/altan
Som större delen av befolkningen, planeras även våg hemester till att bygga ett trädäck/altan.
Höjden på däcket kommer vara cirka 80-90 cm.
Jag har i vintras fått huset omdränerat och i samband med detta lades makadam 0-18 fraktion cirka 20-30 cm djupt med markduk under området som altanen nu ska byggas på. Makadammen har packats med 100kg padda. (Det var inte tänkt att det skulle bli ett trädäck men så är livet...)
Nu till min fråga/fundering
Då jag vill ha upp höjden till 80-90 cm så kan jag ju inte lägga plattor och bärlinor på detta utan jag behöver upp mer.
Bärlinor 45x170 eller 45x190
Skruvreglar 45x145
Så i bästa fall är jag då uppe i 350 mm så behöver cirka 50 cm till.
Plintar:
Att gräva ner plintar betyder att jag behöver igenom markduken på X antal ställen och ytterligare cirka 40 cm ner, fylla igen med makadam 8-16 eller liknande.
Går det att istället gjuta egna plintar 30-40 cm i diameter och 20-30 höga (stora skivor som parasollfötter) som man ställer uppepå befintliga makadammen?
Hur skulle ni gjort i en sådan här situation, grävt igenom markduk eller någon annan lösning?
Höjden på däcket kommer vara cirka 80-90 cm.
Jag har i vintras fått huset omdränerat och i samband med detta lades makadam 0-18 fraktion cirka 20-30 cm djupt med markduk under området som altanen nu ska byggas på. Makadammen har packats med 100kg padda. (Det var inte tänkt att det skulle bli ett trädäck men så är livet...)
Nu till min fråga/fundering
Då jag vill ha upp höjden till 80-90 cm så kan jag ju inte lägga plattor och bärlinor på detta utan jag behöver upp mer.
Bärlinor 45x170 eller 45x190
Skruvreglar 45x145
Så i bästa fall är jag då uppe i 350 mm så behöver cirka 50 cm till.
Plintar:
Att gräva ner plintar betyder att jag behöver igenom markduken på X antal ställen och ytterligare cirka 40 cm ner, fylla igen med makadam 8-16 eller liknande.
Går det att istället gjuta egna plintar 30-40 cm i diameter och 20-30 höga (stora skivor som parasollfötter) som man ställer uppepå befintliga makadammen?
Hur skulle ni gjort i en sådan här situation, grävt igenom markduk eller någon annan lösning?
Nu är jag långt ifrån expert men jag skulle leka med tanken på att känna trygghet i den stabila marken, lagt ut trädgårdslattor och höja upp bjälkaget som Estwing. Men inte utan att rådgöra med ovannämnda. Kolla tex #26
https://www.byggahus.se/forum/threads/mitt-projekt.121012/page-2
https://www.byggahus.se/forum/threads/mitt-projekt.121012/page-2
H Hammarfall skrev:
Tack för svaret, jag såg hur @estwing gjorde för bärlinorna vid husväggen med plattor, övriga delar var ju nergrävd plint.
Fundering kring att gjuta en ”parasollfot” är ju möjligheten till att ha en bred last och en balksko samt kunna höja upp med virke.
Men får se om fler har något tips
Produkter som diskuteras: "balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
Jag antar att du har paddat makadam där för att första tanken var att stenlägga ?
I så fall så hade iaf jag kört med trädgårdsplattor och fält in några 50 cm höga stolpar i bärverket som står på trädgårdsplattorna... Det är inte särskilt komplicerat. Det finns ju en tråd på förstasidan där @Sharky58 har upp till 3 meter höga stolpar under... Bara du gör utformningen rätt så är det absolut inga problem.
I så fall så hade iaf jag kört med trädgårdsplattor och fält in några 50 cm höga stolpar i bärverket som står på trädgårdsplattorna... Det är inte särskilt komplicerat. Det finns ju en tråd på förstasidan där @Sharky58 har upp till 3 meter höga stolpar under... Bara du gör utformningen rätt så är det absolut inga problem.
T tobbbias skrev:Jag antar att du har paddat makadam där för att första tanken var att stenlägga ?
Ja makadammen är paddad.
ok, tack jag ska titta på @Sharky58 inlägg/trådar.
Håller med övriga. Är bärigheten på marken bra, vilket den bör vara så lägg ut plattor och stolpa upp din altan. En halvmeter är ju inte så högt. Sätt 95x96 stolpar eller liknande i tryckt virke.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hjälp med att välja ut balk till tegelhus
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur välja accoya till trädäck?
Altan & Uteplats -
Vilken färg ska vi välja till trappan?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur välja mobilrouter? 5G eller duger 4G ett tag till?
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Hur välja plintar? till 150x150
Byggmaterial & Byggteknik