Tjena,

Funderar på att införskaffa en La Pavoni, helt manuell modell - men hur katten reder man ut skillnader mellan de olika modellerna dom har på programmet? Vad är vad och vad behöver man? Rekommendationer baserat på egna erfarenheter ombedes!

Mvh

TMC
 
Märkligt!?

Är det ingen som har en La Pavoni-kaffemaskin av alla här inne?
 
Inte jag iallafall...
 
Äh! Köp en La Pavoni-dummy, ställ högt upp på en hylla och gör ditt kaffe på en Gaggia Classic istället. Det blir garanterat bättre.
Det är inte vilken modell La Pavoni du skall funderar på. Det är vilken kvarn du skall ha som är det viktigaste. En enkel grind-on-demand rivkvarn, en hygrometer och en schysst tamper, så är du hemma.
 
Hm,

Vi spelar nog inte i samma division Johan...för du får gärna exemplifiera:

- Grind-on-demand rivkvarn.
- Hygrometer (menar du en RF-mätare i burken där du har dina bönor...?)
- Tamper...?

Min tanke är om en LP med mätarklocka (Professional) inte är enklare att använda än en utan? Har haft halv och helautomatiska espressomaskiner, men är mer intresserad av att själv påverka och på så sätt lära mig hur min insats ger olika smak på kaffet. Att sedan slippa onödig elektronik och att kunna göra underhåll på maskinen själv tilltalar mig efter x antal "världsgaranti"-historier där det på ett eller annat sätt inte visat sig vara garanti utan man fått betala 95 EUR för "kostnadsförslag" och sedan erbjudits "special refurbish exchange" dvs ny maskin till s k reducerat pris för 280-350 EUR där det i själva verket egentligen handlat om att en mindre detalj dom inte säljer som lös reservdel bara behövde bytas. Droppen var en Alessimaskin som behövde en ny packning i boilern...prisförslag? 280 EUR för en utbytesmaskin eftersom dom inte reparerar boilers....vadå reparerar, jag behövde en packning som jag själv konstaterat var felmonterad (ej centrerad) redan från början...höll drygt garantitiden, sedan var det läckage...

Berätta gärna din erfarenhet och kom gärna med råd varför en Gaggia Classic vore ett bättre alternativ?
 
TMC skrev:
Hm,

Vi spelar nog inte i samma division Johan...för du får gärna exemplifiera:

- Grind-on-demand rivkvarn.
- Hygrometer (menar du en RF-mätare i burken där du har dina bönor...?)
- Tamper...?

Min tanke är om en LP med mätarklocka (Professional) inte är enklare att använda än en utan? Har haft halv och helautomatiska espressomaskiner, men är mer intresserad av att själv påverka och på så sätt lära mig hur min insats ger olika smak på kaffet. Att sedan slippa onödig elektronik och att kunna göra underhåll på maskinen själv tilltalar mig efter x antal "världsgaranti"-historier där det på ett eller annat sätt inte visat sig vara garanti utan man fått betala 95 EUR för "kostnadsförslag" och sedan erbjudits "special refurbish exchange" dvs ny maskin till s k reducerat pris för 280-350 EUR där det i själva verket egentligen handlat om att en mindre detalj dom inte säljer som lös reservdel bara behövde bytas. Droppen var en Alessimaskin som behövde en ny packning i boilern...prisförslag? 280 EUR för en utbytesmaskin eftersom dom inte reparerar boilers....vadå reparerar, jag behövde en packning som jag själv konstaterat var felmonterad (ej centrerad) redan från början...höll drygt garantitiden, sedan var det läckage...

Berätta gärna din erfarenhet och kom gärna med råd varför en Gaggia Classic vore ett bättre alternativ?
Jag var avsiktligt lite snobbig i kommentaren eftersom jag råkar känna landets värsta kaffenördar (Mats och Christian på Da Matteo i GBG) ;)

Grind-on-demand är en kvarn som maler rakt ner i silen. Du tar handtaget, kör in det i hållaren på kvarnen och den startar. Fördelen för hemmahushåll är att bara så mycket kaffe man behöver för varje bryggning mals = ekonomiskt. Isomac har två trevliga modeller för runt 1800:- och 3.000:-. Deras kaffemaskiner verkar hålla sämre standard.

Hygrometer för att mäta luftfuktigheten är mer ett träningsredsskap för få en känsla för väder. Du behöver nämligen ställa om kvarnen allt eftersom vädret förändras. Målet är att ha samma bryggtid med samma mängd kaffe (7g per kopp, runt 30 sek.) och då är det kvarnens rivningsgrad som skall justeras.

Tamper är den lilla stämpeln (stamp) som man pressar kaffet i silen med. En schysst tamper är skön att hålla i och medverkar till att du pressar kaffet likadant varje gång. Betala runt 200:_ för en sådan.

Gaggia Classic är standardmaskin i ordets rätta bemärkelse. Inga finesser förutom av/på-knapp, pump av/på, och ånga av/på. Funkar alltid, går aldrig sönder, behöver aldrig göras rent och ger alltid perfekt kaffe utan krussiduller. Kostar runt 4000:-

Bra kaffe beror helt på vattnet där du bor. Har du möjlighet; besök en espressobar och testa lite olika rostningar och fråga vad det är för sort. I Göteborg med sitt supermjuka vatten rekommenderar jag gärna Passalaqua Mehari (Napoli).
Kaffet du har som standardsort hemma kostar runt 200:-/kg som bönor. Betala inte mer.

För dig som är sällanbryggare ( ett par koppar i veckan) är det ett tips att ha framme en liten mängd kaffe och resten i frysen. Plocka fram lite åt gången, det tinar på en halvtimma.
 
Hej, vill bara säga, WOW, fascinerande läsning... känner mig icke längre säker på min beställning av AEG:s inbyggnadsespressomaskin...kostar trots allt 12000kr. Vad tycker ni? :-/

TyraMyra
 
TyraMyra skrev:
Hej, vill bara säga, WOW, fascinerande läsning... känner mig icke längre säker på min beställning av AEG:s inbyggnadsespressomaskin...kostar trots allt 12000kr. Vad tycker ni? :-/

TyraMyra
För 12000 får du en riktigt bra helautomatisk maskin från Jura (om du vill att det skall vara så bekvämt som möjligt) eller en väääldigt bra halvautomatisk maskin + kvarn (om du gillar att slabba). Så jag hade inte lagt 12000 på en AEG-maskin (även om innamätet troligen är tillverkat av någon av de större espressomaskintillverkarna, som t.ex. Jura).

Se på den här skönheten t.ex (kostar strax under 12000). :)

f70_-_popup.jpg
 
Nu var det ju en helmanuell La Pavoni som efterfrågades i början av tråden, inte en helautomatiskt Jura, även om den sista är förträfflig med rätt inställningar.

Jämför; att själv köra en Alfa Romeo Giulia GTV från 1970 eller att bli skjutsad samma väg i en sprillans Lexus LS 430, i baksätet.
Gott kaffe blir det med båda, men med en manuell maskin är du "närmare" processen.

Finns ju Nespresso också. Alldeles utmärkt , men dyrt, kaffe
 
Johan Gunverth skrev:
Nu var det ju en helmanuell La Pavoni som efterfrågades i början av tråden, inte en helautomatiskt Jura, även om den sista är förträfflig med rätt inställningar.
Jo, jag vet. Mitt inlägg var exempel på vad man kan få för 12000. Som svar på TyraMyra:s inlägg. :)
 
Tjena,

Var hos en ÅF och diskuterade och dom kunde beställa hem ur La Pavonis sortiment, men förordade en halvautomatisk då man åtminstone inte behöver kontrollera trycket själv. Detta med bakgrund, som hon påstod, även erfarna Baristas menar att det kanske finns en handfull personer i vårt land som blir så erfarna att dom verkligen får ur fördelarna ur en La Pavoni med tanke på den erfarenhet som verkligen krävs.

Hur mycket ligger det i dylikt påstående? Gunverth och ni andra?
 
TMC skrev:
Tjena,

Var hos en ÅF och diskuterade och dom kunde beställa hem ur La Pavonis sortiment, men förordade en halvautomatisk då man åtminstone inte behöver kontrollera trycket själv. Detta med bakgrund, som hon påstod, även erfarna Baristas menar att det kanske finns en handfull personer i vårt land som blir så erfarna att dom verkligen får ur fördelarna ur en La Pavoni med tanke på den erfarenhet som verkligen krävs.

Hur mycket ligger det i dylikt påstående? Gunverth och ni andra?
Det stämmer nog rätt bra. De erfarna baristorna (?) vill nog gärna ha en referens och då är trycket i maskinen lämpligt. Annars vet jag att de gärna vill ha manuell pump av/på. Inte tidsstyrt. Kvarninställningen är inte heller att leka med i denna division.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.