Vi är nyblivna ägare till ett hus. Den förra ägare bestämde sig för att ta med sin "side-by-side"-kyl&frys så nu behöver vi köpa nytt.

Det var inte det lättaste kan jag säga.
Vad skall man titta på?

Vi vet följande (vad vi vill ha):

- Det bör vara en kyl, och en frys.
- Längd 180-185cm
- Vita skåp, EJ rostfritt
- Vi vill gärna ha "easy-open" handtag
ungefär så...

Men sedan?
Hur jämföra modeller?
Finns det märken man BÖR undvika?
Vilka får man betala mer för märket mot vad man får?
Vad skiljer en kyl på 6500kr mot en för 9000kr?

Vet ni om någon affär som har erbjudande/rea just nu? (Stockholm)

Jag tänkte jag skulle börja med detta så får vi se vad det inkommer för tips,....

tack på förhand,

/Andreas

Vi har olika behov och givetsvis olika stora plånböcker

Starta med att titta in på konsumentverket och känn efter vad ni kan behöva och vill prioritera
Oftast är det inte kvalitén som kostar, utan snarare det trendiga de tar betalt för

Konsumentverket/KO - Kyl, frys, sval

Jag brukar kolla på PriceRunner för att få en uppfattning vad det egentligen kan kosta

PriceRunner Sverige - Jämför pris och hitta bästa köpet

Många inlägg här på Byggahus handlar om att våga köpa utomlands och hur det egentligen har fungerat med köp / support / leverans / garanti o.s.v. hör man inte så mycket om

Själv brukar jag använda informationen jag fått på nätet till att få en uppfattning om vad jag skall betala i butiken. Det enda "storköp" jag handlat på nätet var en platt-TV och det fungerade bra :)

Finns en uppsjö av olika trådar som handlar om vilka vitvararor skall jag välja, läser man dom så inser man att alla tycker olika, beroende på vad man vill betala, vilket utseende man gillar etc etc.

Ett tips har jag dock avfrostningsfri Frys är värt alla pengar, inte frostat av en ända gång på 4 år

/M

Tack för synpunkterna!

Visst, det är till stor del plånboken som styr samt tycke och smak.

Om det är någon som sett, hört eller vet om någon utförsäljning eller rea kan ni väl tipsa om det?

mvh

/Andreas

Siba hade en billig VIT sidebyside LG tror jag det var när jag var förbi där för någon vecka sedan Sommar rea. Tror den gick gör 7000:- normal siba "låg" pris 10.000:-

jag har själv letat lite bland sidebyside. Helt klart ska man köpa dem på sommaren. Under Sommar rean. Innan sommarn så var dem billigaste för 9000:- nu är dem billigaste 6500-7000:-. Samma skåp. Under det övriga året så tycker jag inte dem blir billiare änn just 9000:-..

Så mitt tipps är titta NU under sommar rea:n som i stort sätt alla har.. snart åker priset upp några tusen..

Du blev det ingen sidebyside för oss i år dessvärre..

Kolla på Nordin & Ölwing i Hammarby sjöstad. De brukar ha riktigt bra priser och även andrasorteringsgrejer med mindre sönhetsfel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.