Hur väljer jag avloppslösning efter att kommunen underkänt ?

3k läst  24 svar

Sida 1 av 2
  1. GlennB
    Medlem · Nivå 4
    När vi flyttade in i vårat hus för snart sju år sedan så anmärkte besiktningsmannen vid jordabalksbesiktningen på att infiltrationen var mättad, han påpekade att han inte var expert på området men att han kunde konstatera att den var mättad.

Vi tog det med dåvarande afstighetsägare (som vi skulle köpa av) och dom sa att isåfall fixade dom en ny infiltration, detta gjordes också och vi tänkte inte så mycket mer på det.

Nu för ett år sedan så hade kommunen en drive med inspektion av enskilda avlopp, och det kom ut fyra pers hit och tittade, dom kom givetvis precis när all snö höll på att smälta så halva tomten var typ träskmark, givetvis konstaterade dom att det stod några centimeter vatten i infiltrationen.

Jag påpekade att det nog berodde på allt smältvatten, och att det inte var så normalt, men det hjälpte ju inte.

Dom konstaterade även att när infiltrationen gjordes om för 7 år sedan så söktes det aldrig tillstånd till detta, och att den var anlagd på en olämplig plats.

Däremot konstaterade dom att trekammarbrunnen fungerade bra och den var godkänd.

Resultat: underkänt med hot om vite om man fortsätter släppa ut avloppsvatten, och dessutom en fet räkning för inspektionen.

Jag överklagade och påpekade att infiltrationen var anlagd på samma plats som den förra, av tidigare ägare, och att det var så vått just pga snösmältningen, och att jag hade konstaterat att en månad senare (och flera gånger efter det) stod det INTE vatten i infiltrationen. Dessutom påpekade jag flera faktafel som dom hade lyckats med i beslutet, felaktiga datum osv.

Men det går ju inte att vinna mot djävule..myndigheter så dom avslog ju min överklagan och rättade faktafelen, sedan behöll dom datumet när jag inte längre får släppa ut avlopp i befintlig anläggning, tacksnälla, så nu har jag mindre än ett år på mej. (Det tog ungefär ett år för dom att avslå min överklagan nämligen, suck.)

Nåja, det går som sagt inte att vinna, så man får väl bita i det sura äpplet och göra om infiltrationen.

Har kontaktat några firmor, men intresset har antingen varit svalt (vilket kan bero på all snö förvisso), eller så ska dom ha ca 12'000 spänn för att komma ut och "VA-utreda", och sen efter det kan dom komma med en prisuppgift på vad själva lösningen kan kosta. ..Det känns rent spontant snordyrt. En annan firma hade inte tid att komma och titta just nu, men GISSADE på en kostnad på ca 40-60'000:- iom att trekammarbrunnen inte behövde åtgärdas, det låter också väldigt dyrt. ..Googlar man förekommer det ju summor uppåt 120'000..

Jag passade även på att prata med grannen och fråga hur det gick på deras inspektion, dom hade inte haft någon(!?), men det kan bero på att dom gjorde om infiltrationen för "några år sedan", jag frågade hur dom hade gjort osv, och igår kom grannen över med alla papper, det visade sej att detta var 2008, så exakt 10 år sedan.

Han hade bara tagit papper från en levernatör av upphöjd infiltration, ritat av det, ritat in på en tomotkarta dom fått av kommunen och fyllt i resten efter bästa förmåga, fått ett ok av kommunen (som inte var ute och tittade ens), och sen beställt hem sand, grus och jord samt nån slags "infiltrationskasett", hyrt en minigrävare och fixat allt själv på två helger tillsamans med frun, totalkostnad "mellan 20-30000, inklusive pumpgrop och slampump", jaha ?

Nu blir man lite villrådig, kan man göra det så billigt själv ? ..då är det ju ett bra alternativ, men går det verkligen ?

Grundproblemet är ju också att marken är ganska sank, hela tomten har nog nästan varit så från början men när man byggde huset har man fyllt upp med sten och fyllnadsmassor så själva huset ligger lite upphöjt, och sen har man använt självfallet ner och lagt infiltrationen på den "nedre" delen.. som då blir väldigt blöt när det är vår och smältvattnet rinner dit.

Chefstanten som var här och inspekterade (man märkte att hon var chef för hon högg direkt när någon av dom andra sa något överslätande som "Fast det är ju mycket smältvatten", då SKREK hon "Ett avlopp ska fungera under ALLA förhållanden!!") sa att marken var olämplig för vanlig infitration och att jag skulle behöva göra en upphöjd.

Ett annat alternativ är förstås att installera ett minireningsverk efter trekammarbrunnen, och sen bara leda vattnet från den genom befintlig infiltration (eftersom det vattnet får släppas ut hur som helst), men där är det OMÖJLIGT att få ens ungefärliga prisuppgifter på minireningsverk utan att det kommer hit nån och tittar först, dessutom verkar dom flesta inte vilja att man har en annan typ av trekammarbrunn än deras egen innan minireningsverket. ..Framförallt verkar dom minireningsverk vara väldigt dyra.

Fastigheten befinner sej utanför planlagt område i norrtälje kommun, det finns inga planer på kommunalt VA hit, och det är vad jag förstår ingen särskild skyddsklass.

Nån som har en bra ide på hur jag går vidare och väljer ? KAN jag göra det själv ? ..jag har inte tummen mitt i handen och gillar att göra saker själv, men jag har aldrig sysslat med avlopp innan.

Dessutom är ekonomin kass pga olika skäl, så en billig lösning är att föredra.

2. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 13
    Det finns ingen billigare lösning än infiltration, särskilt inte som du tycks ha en slamavskiljare som är typgodkänd. Du skriver också att miljöinspektören nämnt att en upphöjd infiltration kanske var acceptabel för fastigheten trots att marken är blöt. Det låter lovande för en ekonomisk lösning!

Alternativet till infiltration är som du konstaterat någon teknik. Ungefärliga prisuppgifter för de olika lösningarna finns i denna marknadsöversikt: http://vaguiden.se/marknadsoversikt/

Om jag var du skulle jag först ringa miljökontoret med en sån där positiv och lösningsorienterad attityd. Uppge att miljöinspektören nämnt att en upphöjd infiltration kanske var lämplig och att du vill utreda det alternativet mer. ta reda på om de tror att det är alls är möjligt.

Om du vill ha uppslag på vilka gräventreprenörer som anlägger infiltrationer så kan du begära ut de senaste 10-20 handlingarna gällande avloppstillstånd för infiltration från kommunen. Det är offentliga handlingar och ska delges dig utan knussel.

Att anlägga en upphöjd infiltration själv är möjligt men du får en rejäl ny hobby för att få allt rätt. Kommunen brukar vara skeptisk till idén vid förfrågan, de följer de statliga rekommendationerna att en sakkunnig (nån som jobbar med det) ska anlägga. Men ofta så har de inte energin att sätta stopp för projektet när man väl själv väl anlägger. Det finns dock inget utrymme för improvisationer.

Beskrivningar för att anlägga en upphöjd infiltration enligt svensk standard finns i Naturvårdsverkets gamla skrifter. Det svåraste är att välja rätt plats, få allt i våg samt att inte packa mark och sand vid återfyllnadsarbetet.

Annars är materialet billigt, det rör sig om avloppsrör, en fördelningsbrunn, betongsand 0-8 och grovmakadam till fördelningslagret.

3. GlennB
    Medlem · Nivå 4
    Typgodkänd vet jag inte, den är gjort 1976, men dom godkände den i alla fall.

Den där vaguidensidan blev väldigt konstig i min browser, och jag hitatde inga ungefärliga prisuppgifter heller, ska testa igen..

Ska ringa kommunen, men jag vill ju veta lite mer först, ska rada upp saker på papper om vad jag ska fråga om osv innan, men jag minsn att när jag ringde dom inför köpet (mest för att fråga om det var planerad utbyggnad här) så verkade dom trevliga..

Enligt grannen så var det ju väldigt enkelt att göra, typ man följde helt enkelt det som tillverkaren av de där blocken skrev i sina instruktioner, han tyckte INTE man skulle leja bort det för mångdubbla kostnaden, men frpgan är ju vilka reglrer som ändrats såhär 10 år senare..

4. GlennB
    Medlem · Nivå 4
    Jag har försökt ringa kommunen nu, går inte så bra, man får ringa växeln, dom kopplar till byggnads, och så får man förklara, och då skriver dom en NOTERING om att handäggaren ska ringa upp, jag sa att jag har svårt att svara i telefon på slumpmässiga tider när jag är på jobbet, men "dom får försöka", nu har jag missat två samtal när jag ena dagen gått hem, andra dagan var upptagen med annat, suck.

Jag påpekade för den tanten på "byggnads" att det var lite märkligt att vi fick två år från inspektionen, och inte från beslutet, men hon tyckte att "det är så man gör" och "ni visste ju om det", jag sa då att vi överklagade, och hade väl inte riktigt trott att det skulle ta ett ÅR för dom att handlägga det och sen avslå vlket gör att vi nu har mindre än ett år på oss från beslutet, men det hade dom ingen förståelse för, suck.

Det känns inte som att reglerna borde vara skrivna så, det borde vara efter beslut som tiden räknas.

Det är en JÄVLA ångest det här, det överskuggar exakt allt annat man gör, framförallt att inte veta, kommer vi att hinna ? hur gör man ? vad kostar det ? var ska vi få pengar ifrån ? SUCK.

5. F
    Medlem Nivå 3
    Ni verkar ju inte ha så tur med kommunfolket, Hade själv inspektion på mitt avlopp i Fredags och tyckte folket från miljökontoret var vettiga att ha att göra med. Dock har jag inte fått domen ännu men har försökt läsa på lite för jag tror jag vet åt vilket håll det kommer gå. Kan man undvika minireningsverk är det i alla fall ekonomiskt bra. Har fått ungefärliga priser på runt 100000-150000 installerat och klart.

Men har ni trekammare de godkänner så kan man köpa markbädd på burk och lägga efter men de är nog inte jättebilliga. Så kan man lägga en traditionell markbädd med infiltration så är det nog det bästa.

Låter skumt att firmorna vill ha 12000 för att kunna ge offert på jobb. Men det kanske är normalt i avloppsbranschen hoppas inte det då jag själv måste jaga en firma för sånt sen då.

6. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 13
    Inga regler har ändrats de senaste tio åren. Det som har hänt är att många kommuner har kommit igång med tillsynsarbete och faktiskt börjat titta på enskilda avlopp.

Ja, det är ett arbete att kommunicera med kommunen. Troligen peakar också deras arbetsbelastning gällande enskilda avlopp så här på vårkanten, framåt juni lär ju inte ett handtag göras i kommunhuset och alla entreprenörer är på semester.

Inte heller är jag förvånad att företag vill sälja en dyr VA-utredning. Lagstiftningen är byggd så att verksamhetsutövaren (= du i detta fall) ska inkomma med en ansökan om ett avloppstillstånd. I denna ansökan ligger bevisbördan på just verksamhetsutövaren att avloppsreningsanläggningen fungerar för att rena avloppsvattnet tillräckligt och för att minimera risk för smitta. Naturligtvis kräver detta platsanpassning i terrängen och rör det sig om infiltration så är placeringen helt central. För de flesta så blir uppgiften övermäktig och man köper tjänsten att göra denna VA-utredning av en konsult.

Som sagt, jag skulle fokusera på att bygga en upphöjd infiltration och behålla din befintliga slamavskiljare. Det kan inte blir billigare än så om du får det genom kommunen.

7. GlennB
    Medlem · Nivå 4
    Ja, just nu känner jag att jag måste kommunicera med kommunen, även om handläggaren i fråga inte gav så bra intryck när hon var här.

Det är ju lite jobbigt just när man inte kan ringa när det passar en själv, jag kan inte svara i telefon i privata ärenden när som helst när jag är på jobbet, och jag tror inte jag är ensamen om det heller.

Jag skickade ut lite förfrågningar till fler företag, både angånde minireningsverk och infiltration och har fått svar från ett, det var billigtminireningsverk.se som sågade min ide om att koppla deras reningsverk efter befintlig infiltration, men man kunde bara koppla förbi den för deras reningsverk var "komplett" så att säga.

Det gav ett ganska bra intryck, jag gillar att dom inte håller på att hemlighålla saker utan är öppna med priser osv, dessutom kom det ett svar en söndagskväll, det tyder ju på engagemang.

Jag är fortfarande inte säker på att minireninsgverk är vägen att gå dock, även om det med det ovan skulle bli överkomligt i pris antagligen (typ 55-60k?) ..Jag planerar ju att göra så mycket jag kan själv också, och kan få hem grus/sand ganska billigt då det finns en trevlig markfirma nästan granne med oss som säljer så transporten blir nästan gratis (dom har varit här och levererat jord och fyllnadsmassor innan), och området där jag nog skulle placera reninsgverket är vad jag vet uppfyllt vid husbygget (1976..) så det borde inte vara berg ivägen (hoppas jag..) ..Och lite gjutning fixar man ju själv eller tillsammans med välvilliga släktingar, kompisar och grannar.

En sak som stör mej är ju att det mej veterligen inte existerar några problem med avlopp i mitt hörn av verkligheten avd jag förstår, här bor folk väldigt glest (vår tomt är på 4400kvm, och den är nog snarast liten i jämförelse) och det är inga problem med markvärden osv. Problemet som finns är istället gamla sommarstugor som inte har nån rening alls men folk ändå bor i. ..För några år sen var tomt/hus-priserna här ute väldigt låga, men dom har skenat de senaste åren, vilket gör att förr ville väl inte folk lägga pengar på avlopp i en sommarstuga som inte var värd nåt.

claes sörmland: Med upphöjd infiltartion, menar du då en kasettvariant eller göra allt själv av sten/grus ?

Jag har klurat lite på VAR man ska lägga denna då, önskar jag kunde få hit nån som tittade och kunde svara på om mitt tänk är rätt, men jag funderar på att isåfall lägga den i nuvarande hallonlandet, det bode vara tillräckligt fall från trekammarbrunnen dit, men det är ändå nån/några meter högre än nuvarande infiltration, och höjer man den ytterligare borde det ju inte vara några problem. ..Nackdelen är dels att man blir av med hallonlandet, dels om man vill fylla ut tomten mer åt det hållet i framtiden.

Känner att jag borde rita en skiss på detta..

8. GlennB
    Medlem · Nivå 4
    Här är en riktig skämskuddedålig skiss gjord i världens sämsta (nåja) ritprogram..

infiltrationsskiss.png
    Den är ritad i genomskärning framåfrån så att säga, och är inte helt skalenlig, speciellt då det är svårt att avhöra höjdskillnader, man skulle behöva ett avvägningsinstrument, eller i alla fall ett slangvattenpass i värsta fall.

vad som inte syns är att röret mellan trekammarbrunnen och infiltrationen går i en vid båge ("mot kameran") och inkluderar även en skvallerbrunn.

Ungefär från hallonlandet och vänster på bilden är det naturtomt, vår tomt fortsätter dock rätt mycket åt vänster, men inte så mycket åt höger på bilden. ..Ungefär där bilden slutar år höger ligger även vår djupa färskvattenbrunn för övrigt.

9. useless
    Självbyggare · Nivå 16
    Om kommunen godkänner någon typ av infiltration så är det allra bäst. Reningsverk innehåller prylar som kräver energi, underhåll och reparationer.

10. D
    Medlem · Nivå 14
    Och en markbädd har inte begränsad livslängd menar du?

11. useless
    Självbyggare · Nivå 16
    Jo, men den går inte sönder helt plötsligt mitt i vintern. Dessutom borde den vara billigare att byta än ett reningsverk.

12. D
    Medlem · Nivå 14
    Skillnaden är att ett reningsverk inte borde behöva bytas. Om det skulle hända på vintern är det inte heller ett stort problem, då grävning inte behövs för att fixa ev problem.

13. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 13
    Jag tänkte mig en upphöjd infiltration enligt svensk standard, d v s enligt de ritningar som Naturvårdsverket har tagit fram. Visst kan du investera i kompaktkassetter i plast från något företag och de lär förbättra anläggningen något. Men eftersom kommunerna inte erkänner effekten av dessa kompaktkassetter p g a bristande testning så tillåter de ändå inte att man minskar infiltrationsytan. Så lite är vunnet med dem.

Enligt kraven behöver du behöver minst 1 m under spridarrören till högsta grundvattenyta under året (i november eller alldeles efter snösmältningen). Om vi ska tro den information som gavs dig av kommunen så ger detta antingen en grund infiltration eller en upphöjd:

Grund infiltration:
    Skärmavbild 2018-04-30 kl. 07.09.31.png

Upphöjd(upplyft) infiltration:

Skärmavbild 2018-04-30 kl. 07.09.40.png

Bilderna kommer från Naturvårdsverkets handbok. Där finns alla detaljer om anläggandet. PDF kan laddas ner här: https://tinyurl.com/y8j6fyf3

14. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 13
    För infiltrationer som är rätt dimensionerade och anlagda så brukar de fungera i minst 20-30 år. Är de lågbelastade och markförhållandena ideala (sand) så håller de väldigt länge (till den dag rören fysiskt går sönder).

Markbäddar kan vara mer vanskliga då de har en mer begränsad volym. De fylls ofta rätt fort med fosfor (beror på sandart i dem) och renar inte så väl efter det. Vidare så kan de få syresättningsproblem p g a tät omgivande mark eller högt grundvatten. Det är ju ofta tät omgivande mark som tvingat fram en markbädd istället för en infiltration från första början.

15. useless
    Självbyggare · Nivå 16
    Jag bytte avlopp i gamla huset för några år sedan. Förstärkt infiltration (En extra grusbädd i botten), trekammarbunn i betong och nya rör för avlopp och dagvatten från huset (ca 30 meter). Det kostade 68 000:- inklusive material.
    Visserligen är det svårt att jämföra priser mellan olika orter, men det borde inte kosta mer än hälften av det att bara anlägga en ny infiltration. Det är ju kanske två dagars jobb för en grävare, några meter rör och ett par lass grus.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: