Hur utnyttja/uppgradera enfas till ny spis/häll?

802 läst  6 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag tänkte byta ut min urgamla lilla spis mot en större ugn och en induktionshäll. Jag hade tänkt uppgradera lägenheten till trefas för en gigantisk kostnad, men jag pratade för ett tag sedan med en elektriker som tyckte att det lät onödigt och att man i stället för trefas kunde göra något slags ombyggnad i lägenheten (inkl byta proppskåp) för att bättre utnyttja enfaselen.

Vad kan han ha menat? Just nu har jag 25A enfas fram till proppskåpet, och två säkringar (16A till köket, 6A till resten). Kan man på något sätt uppgradera det, för att få mer effekt till ugn och spis, utan att byta till trefas?

2. E
    Medlem · Nivå 21
    Normalt har man 20 A till spis i lägenheter med enfasmatning och det räcker normal. Är lägenheten lite äldre kanske man måste byta ledningarna för att säkra upp och ev fördela om lite. Men för att se det måste man se hur det är gjort i dag.

3. A
    Medlem Nivå 1
    Det står 25A på mitt proppskåp, och jag har just nu en 6A-säkring till vardagsrummet. Är det ändå möjligt att ha en 20A-säkring?

4. E
    Medlem · Nivå 21
    Det vanliga är att man kan säkra spis med 20 A, om man kan säkra dom övriga ledningarna beror på vilken typ av ledningar det är. Vanligen kan man säkra med 10 A men under några "krisår" var ledningarna lite smalare och dom får man bara säkra med 6 A. MEN man måste se vilka ledningar som är dragna och hur gamla/dåliga dom är innan man med någon säkerhet kan uttala sig.

5. A
    Medlem Nivå 1
    Jag vet inget om el, så jag tänker härmed ställa följande väldigt grundläggande frågor:

Det står 25A på proppskåpet. Vad jag förstår det är 25A*230V=5750W den sammanlagda effekt jag maximalt skulle kunna utnyttja i min lägenhet. Sitter denna begränsning i proppskåpet (och kan fixas genom att byta till ett annat proppskåp på mer än 25A), eller i fastighetens elförsörjning i övrigt (vilket låter svårare att göra något åt?)

(Om jag förstått det rätt hänger det även på vad ledningarna mellan proppskåpet och köket tål, men det låter i vilket fall billigare att byta ut dem än att dra in trefas?)

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Begränsningen sitter i din huvudsäkring. Som sitter vid elmätaren.

En matning på 25A enfas är oerhört vanlig i flerfamiljshus. Det normala är att man då har en 20A säkring till spisen. Även om spisen nominellt kräver mer än 20A så räcker det "alltid". En spis drar bara full effekt under rätt korta stunder och säkringen tål rätt kraftig överlast, fast inte under oändlig tid.

Så din 20A säkring tål 30A under en stund, kan vara uppmot en timme, men jag är osäker. Om spisen skulle dra så mycket i en timme så smälter den till en stålklump (något överdrivet).

Och de olika säkringarna i din central kan med fördel totalt vara på mycket mer än 25A. SOm jämförelse har jag i vår villa 25A fast trefas. Och den sammanlagda strömmen till alla gruppsäkringarna skulle kunna bli över 300A. men allt används självklart inte samtidigt.

Så i din lägenhet kan du troligen få ombyggt så att hällen matas med 20A, ugnen med 16A och 3 - 10 st 10A säkringar till annat. I ett kök bör man utöver ugn och häll säkringar ha 10A till diskmaskin, 10A till mikrovågsugn, och två allmäna uttag med var sin 10A säkring (så man kan köra kaffebryggare samtidigt med ex. brödrost).

Till övriga rum räcker det troligen med en 10A säkring (om du nu inte har en 10 rummare), men det kan vara lämpligt att om möjligt dela upp på minst 2 säkringar så att inte allt slocknar om en säkring löser ut.

Enkelt utryckt så är det bara saker som värmer vatten eller annat som drar mycket ström.

7. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    Jag vill bara påpeka att det på intet sätt är säkert att du har 25A till lägenheten. Det är en mycket vanlig märkning på elmateriel, speciellt centraler, då det är maximal säkringsstorlek för en DII-gänga. Om du inte har en separat huvudsäkring i lägenheten så kan det vara så att du bara har just 16+6A. Om det går att uppgradera beror på hur stigarna i fastigheten ser ut och hur fastighetens matning ser ut.

Det hempularen säger skulle jag ta med en nypa salt. Det skulle kräva en väldigt omfattande ombyggnad att ändra lägenhetens elsystem på det sättet och är inte alls säkert att det går (enkelt). Det beror helt på hur rören är dragna.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: