Nu har jag gått över till s kickar ju ändå ut värme i systemet... Radioatorerna är avstängda men när vattnet cirkulerar i systemet så kyls det av dock inte lika snabbt... Jag har nu stängt av ut -och inventilerna till pannan men utvattentermometern visar fortfarande 30-35 grader vilket är nästan samma temperatur som när det är nollgradigt ute. Vad är det som gör att det fortfarande visar 30 grader? Ska jag sänka tank temperaturen? i dag står termostaten på 73 grader.

Jag vet inte vad du har för panna eller var framledningstermometern sitter, men på min gamla dubbelpanna sitter den ca 20 cm rakt ovanför pannan. Det gör att den visar ganska hög temperatur - kanske 30-35 grader - även när jag inte shuntar ut någon värme. Jag gissar att det beror på att värmen från pannan sprider sig genom ledning, alltså att metallen i röret värms upp; samma gäller varmvattenledningen, som är ganska het närmast pannan men blir svalare ju längre bort från pannan man känner (när man inte har spolat varmvatten på ett tag alltså). Jag antar att du inte bara har stängt ventilerna utan också slagit av cirkulationspumpen? Panntemperaturen tycker jag inte att du ska sänka, dels eftersom varmvattenkapaciteten sjunker men framför allt p.g.a. risken för bakterietillväxt i tappvattensystemet.

Tack Gunnar... tror du slog huvet på spik där. Jag har en Gustavsberg VP700, gammal men mycket effectiv, och som du skriver, temometern sitter en så där 20cm över pannan så det kan stämma...
Ang vatten tempen så var inte min tanke att sänka den till typ 30grader utan ned till 60 grader. Va på ett värme möte för drygt ett år sedan när jag var ordörande för en BRF och VVSarna sa att dom skulle sänka våran värme och varmatten inledning till 57grader för att det skulle räcka... Enligt dom så var det visst 55grader som alla bakterier där strök med och inte 60.

Du kör väl inte oljaeldning?
I så fall ska du inte sänka så mycket, pannar rostar sönder då.
Jag har för mig att en oljepanna ska ligga minst på 80 grader, men var exakt får någon oljekunnig fylla i med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.