Byggahus.se

Hur undvika gulnad ton efter oljebehandling av trä?

1. peterwesterlund
    Medlem · Stockholm · 951 inlägg

peterwesterlund

Medlem
    Har slipat ner mitt soffbord och ska nu behandla det med nån träolja så det tål lite användning. Men fasen all träolja ger ju en såndär gulnad färg på träet vilket jag inte vill ha. Hur undviker man det? Är det bara lut som gäller eller?

2. Peter2400
    Medlem · Västkusten · 5 108 inlägg

Peter2400

Medlem
    Jag har nyligen oljat in vår altan med cuprinol trädäckolja plus, vi valde en ljus kulör och det ser riktigt bra ut.
    Det bör väl finnas olja för inomhusbruk som man kan ha pigment i för att dölja det gula lite.

Vi "laserade" vårt soffbord svart med hjälp av våtrumsfärg 20 glans och en svamp som jag strök tunna lager med, det har hållit i bra i många år nu.

3. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 295 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare
    Om det furu; ja.

4. Krikkan
    Medlem · Skellefteå · 147 inlägg

Krikkan

Medlem
    Det är väl inte oljan som ger gulnad, det är väl träet i sig?

5. pär h
    Medlem · ekerö · 3 407 inlägg

pär h

Medlem
    Vad är det för träslag och vad är det för olja

6. peterwesterlund

peterwesterlund

Medlem
    Det är ek, och jag har två oljor för köksbänkar. Prima träolja och hårdvaxolja. Jag vet att båda skulle ge gulnad ton om jag la på dem på bordet på bilden. Har prövat på provbitar.

Har alltså slipat ner bordet. Så just nu är det helt obehandlat. Innan var det typ brunt. Som ni ser på en liten bit där vid hammaren nere i bilden.

Bordet är redan så mycket "gult" som jag tycker det max får vara. Vill inte att det blir gulare.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_4808.jpg

7. Ola C
    Youtubesnickare · Skåne · 3 878 inlägg

Ola C

Youtubesnickare
    Osmo 3041 (svagt vitpigmenterad hårdvaxolja) eller Osmo vitt dekorvax följt av hårdvaxoljan du redan har.

Alt2 har jag kört många gånger, fördelen är att du själv kan styra vithetsgraden. Jag brukar köra intensiva dekorvaxet (det är mer färgat än transparenta varianten), låta det sitta 10-15min och sen torka bort det mesta/jämna ut med luddfritt papper. Då får man ett obehandlat utseende efter hårdvaxoljan. Ek är ganska porigt så du kommer få vita streck i nedsänkningarna. https://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/211724-ek-ytbehandling.html?perpage=15#post1718008

8. peterwesterlund

peterwesterlund

Medlem
    Alt 2 verkar mycket intressant, hoppas det fungerar lika bra på ek. Ska nog köpa och testa. Men är det någon skillnad på den Top oil jag har och Osmo 3041, eller varför rekommenderar du att jag köper den istället?

Har förresten slipat klart hela soffbordet nu och är riktigt nöjd med finishen. Den matta, obehandlade ytan är fantastisk. Skulle vilja behålla den känslan. Skulle ju typ vilja ha bordet som det är nu, men vill ju ha ett skydd också...

Så här ser bordet ut nu:

IMG_4814.JPG

IMG_4815.JPG

IMG_4816.JPG

IMG_4817.JPG

9. Ola C

Ola C

Youtubesnickare
    3041an är vitpigmenterad, den du har på bilden är ofärgad. Så, antingen vitpigmenterade oljan eller dekorvax följt av oljan du har.

Annat alternativ är lut innan oljan men det har jag aldrig provat själv.

10. peterwesterlund

peterwesterlund

Medlem
  11. Ola C

Ola C

Youtubesnickare
    Nä, 3032 som borde va som din top-oil dvs ofärgad.

Är ändå i verkstan o oljar o körde ett snabbtest. Vänster till höger obehandlad, dekorvax, osmo 3041, osmo 3032. Tycker egentligen ingen ger den där karga obehandlade looken. Dekorvaxet (som jag anade) sjunker ner i porerna och trots att man torkar av det från ytan stannar det kvar där nere. Så det blir som du ser vita steeck.

Försök läsa på om såpa och lut, tror dessa behandlingar kan ge dig utseendet du letar efter.

DSC_0677.jpg

12. peterwesterlund

peterwesterlund

Medlem
    Ja, det lutar väl åt det.

Har varit i kontakt med både Woca Denmark och Welin & Co och fått rekommendationer från deras tekniker angående min önskan om drivveds-look till köksbänkarna i köket. Fick lite prover där. Ska kanske kontakta dom igen och fråga hur man får en obehandlad look också. Ska först in och läsa på lite själv på deras hemsidor.

13. peterwesterlund

peterwesterlund

Medlem
    Har hittat nått som heter "Osmo Polyx®-Oil 3044 Raw" som verkar grymt snygg, men inte säljs i Sverige. Märkligt.

14. Ola C

Ola C

Youtubesnickare
    Jag tror 3044 är samma som 3041 och polyx är deras namn för hårdvaxolja. Finns ju inga produktnummer som överensstämmer med Osmos us varianter men burkarna ser identiska ut och sortimentet likaså.

15. peterwesterlund

peterwesterlund

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.