AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Låter som de använt för billig ull. Kvalitetsull är inte stickig. :)
Nu är du inne på pris å pengar igen, släpp det ett tag.
Stickigt har inget med billigt att göra, utan det är 2 olika typer av ull.

Det här är en tröja som svenska försvaret bla använder.

• Gilla
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
H
Mulvaden skrev:
Merinoull går alldeles utmärkt att tumla till och med. (till skillnad från vanlig ull)

Jag har nog tumlat merinoull långt över 1000+ ggr.
Beror lite på hur ullen är behandlad och även om hur den stickat och/eller vävt.

H
A A-Man_08 skrev:
Nu är du inne på pris å pengar igen, släpp det ett tag.
Stickigt har inget med billigt att göra, utan det är 2 olika typer av ull.

Det här är en tröja som svenska försvaret bla använder.
Beror lite på, ett dyrt plagg har oftast bättre kvalitet, som jämförelse billiga påslakan har oftast kortfibrig bomull vilket gör att det kan upplevas lite stickit/hårt och får nopprig/dassig utseende efter antal tvättar, ett dyrt påslakan är förhoppningvis tillverkat med långfibrig bomull, håller längre och behåller sitt utseende längre och känns mjukare. Det behöver inte vara så men generellt är det på det sättet. Sen är vi olika människor, en del är väldigt känsliga och en del människor inte alls. Överkänliga för ull känner att det sticker i huden, det behöver inte betyda att plagget i sig är stickigt.

Redigerat:
H HEM2121 skrev:
Beror lite på, ett dyrt plagg har oftast bättre kvalitet, som jämförelse billiga påslakan har oftast kortfibrig bomull vilket gör att det kan upplevas lite stickit/hårt och får nopprig/dassig utseende efter antal tvättar, ett dyrt påslakan är förhoppningvis tillverkat med långfibrig bomull, håller längre och behåller sitt utseende längre och känns mjukare. Det behöver inte vara så men generellt är det på det sättet. Sen är vi olika människor, en del är väldigt känsliga och en del människor inte alls.
Well jag hade inte tänkt springna runt innanför tullarna med denna, utan den ska hålla mig varm ute i naturen /skärgården när det är som kallast.

Men merinoull är helt suveränt.

H
A A-Man_08 skrev:
Well jag hade inte tänkt springna runt innanför tullarna med denna, utan den ska hålla mig varm ute i naturen /skärgården när det är som kallast.

Men merinoull är helt suveränt.
Ull är ett fantastiskt material. Har både T-shirts, tröjor och ytterplagg. Gillar du ull så jag ett tips på en butik. Dessutom är de svensktillverkade. Får inte skriva namnet på forumet för då blir det reklam. Skicka PM så får du namnet och så kan du även gå in på deras hemsida. Plaggen ser bättre ut i verkligheten än på nätet. Tror att de kan skicka produkter också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.