Har ett målat betonginnertak, som har varit utsatt för något oljeläckage, förmodligen hydralolja från en darda. På vissa ställen "hänger" det droppar fortfarande. Även väggarna är ansatta, men taket är värst.
Nu är det snart dags att måla om, och jag började testa med lite olika medel; alifatnafta, lacknafta och målartvätt. De två första kanske löste upp oljan, men lämnade en oljehinna själva, (eller så var det bara att man smetade ut oljan?) så kändes inte bra. Målartvätt tyckte jag inte heller tog oljan, utan lämnade kvar olja (kanske missade jag dessa ytor iofs).
Ska prova med T-röd i morgon, men vet inte om det är 100 heller, så därför frågan innan jag börjar slafsa igan.
På tal om slafsa... Delfråga nummer två är hur fanken man ska applicera och gnugga. Det är nästan 2,7m så stå på en pall som jag gjorde nyss, med sörjan rinnandes nedför armen är inte ett alternativ (jag höll på att få spel).
Googlade på svampmoppar, men hittade mest klena saker i plast, och microfiberdukar. Kan de funka? Hade för länge sedan en röd metallmopp, där man klämde fast en tjock odentlig celulosasvamp, men dessa verkar inte finnas längre.
Kanske en rotborste med skaft som man lägger en skurtrasa på?