Är det värt att ta detta vidare med en jurist?

• Antal röster
    450
  • Omröstningen stängd .
K Kaptenz skrev:
Den ”fulingen” lär inte fungera tyvärr..
Som sagt, systemet är ju 20 år, läs livslängden på olika värmesystem så förstår du kanske bättre.
Varför är du så bergsäker? Det är säkert många som är villiga att göra eftergifter om man sitter med dåligt samvete över att ha ljugit om sina egna fulfix. Särskilt om man har en bra relation till en ärlig och trevlig köpare. Alla tänker inte jag jag jag, pengar pengar pengar. För många finns fler värden i livet som skänker ro i själen.

• Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, tyvärr inte i detta fall. Mer än att säljaren inte kommer till Himlen och får sjutton oskulder, för det är slut på oskulder ..
Jag förstår. En sorts senkapitalistisk islamism?

• Haha
Minnie Mesola
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Jag förstår. En sorts senkapitalistisk islamism?
Precis, helt korrekt analys käre Watson! Thats life, get in it!

Nissens
elpaco elpaco skrev:
Spelar det någon roll om säljaren ljuger om anläggningens funktion och undanhåller att han gjort fullösningar som inte fungerar? Ehhh … ja?
Inte i detta fallet eftersom det handlar om uttjänt utrustning. Det betyder att ingen ekonomisk skada skett.
I det läget spelar det ingen roll, nej.

Möjligen känner sig köparen lite kränkt, det är ju modernt numera.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Varför är du så bergsäker? Det är säkert många som är villiga att göra eftergifter om man sitter med dåligt samvete över att ha ljugit om sina egna fulfix. Särskilt om man har en bra relation till en ärlig och trevlig köpare. Alla tänker inte jag jag jag, pengar pengar pengar. För många finns fler värden i livet som skänker ro i själen.
elpaco elpaco skrev:
Tror du lever i en drömvärld, om de nu ljugit om detta värmesystem som även är att betrakta som uttjänt, att så tro de skulle bli rädd för att hamna i rätten för det känns långsökt.
Det många här vittnar om att man behöver vara mer påläst vid husköp och inte så blåögd.
Att som många då skriver ”gör en fuling tillbaka” vad är det för inställning och hur hederligt är det? 1 fel gör inte ett till rätt..
Har man inte kunskapen gällande husköp bör man kanske då anlita själv någon kunnig, inte komma efteråt och och klaga..
O tänker man då inte bara jag jag jag
Är det väl för tusan bara stå för ett nytt värmesystem själv som man borde begripit redan från början

Nissens Nissens skrev:
Inte i detta fallet eftersom det handlar om uttjänt utrustning. Det betyder att ingen ekonomisk skada skett.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, tyvärr inte i detta fall. Mer än att säljaren inte kommer till Himlen och får sjutton oskulder, för det är slut på oskulder ..
G guboaa skrev:
Är systemet typ 30 år är aggregatet slut. Men det var fult gjort och det skulle tas upp, och reducering av priset. Men osäkert om du vinner detta.
Silversnicker Silversnicker skrev:
Vi var inte aningslösa kring detta.
Håller med det första men, absolut inte det andra, fult gjort MEN, tycker många här ska sluta drömma, äldre hus= räkna med byta ut el, VVS, tak mm, mm som många skriver, skulle man få något enligt

• Gilla
  • Älska
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Nissens
K Kaptenz skrev:
Håller med det första men, absolut inte det andra, fult gjort MEN, tycker många här ska sluta drömma, äldre hus= räkna med byta ut el, VVS, tak mm, mm som många skriver, skulle man få något enligt
Klart som korvspad… :rofl:

Som jag brukar säga: Det är tyvärr inte olagligt att vara en skitstövel.

Så även om det var fult av säljarna att ljuga (om de nu gjort det) så är det svårt att komma så mycket längre. Det är bara att knyta näven i fickan och gå vidare.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

Det gör mig lite oroad att när vi diskuterar etiska förhållningssätt så hävdar du att lögner i detta fall är irrelevanta. Observera att det inte är en strikt juridisk diskussion du svarade på.

• Gilla
  • Haha
Silversnicker och 1 till
  • Laddar…
K Kaptenz skrev:
Tror du lever i en drömvärld, om de nu ljugit om detta värmesystem som även är att betrakta som uttjänt, att så tro de skulle bli rädd för att hamna i rätten för det känns långsökt.
Det många här vittnar om att man behöver vara mer påläst vid husköp och inte så blåögd.
Att som många då skriver ”gör en fuling tillbaka” vad är det för inställning och hur hederligt är det? 1 fel gör inte ett till rätt..
Har man inte kunskapen gällande husköp bör man kanske då anlita själv någon kunnig, inte komma efteråt och och klaga..
O tänker man då inte bara jag jag jag
Är det väl för tusan bara stå för ett nytt värmesystem själv som man borde begripit redan från början

Om jag är blåögd så tror jag du är lögnaktig. Jag tror inte du hade reagerat som du skriver om det drabbat sig själv. Jag hade kanske själv lagt det på kontot läropengar, men inte hade jag ryckt på axlarna och tänkt ”ingen fara, allt är som det skall, bara lite lögner, jag betalar.”. Jag tror du är högst oärlig mot dig själv.

• Gilla
  • Haha
Silversnicker och 1 till
  • Laddar…
M
elpaco elpaco skrev:
Om jag är blåögd så tror jag du är lögnaktig. Jag tror inte du hade reagerat som du skriver om det drabbat sig själv. Jag hade kanske själv lagt det på kontot läropengar, men inte hade jag ryckt på axlarna och tänkt ”ingen fara, allt är som det skall, bara lite lögner, jag betalar.”. Jag tror du är högst oärlig mot dig själv.
Jag och många andra individer, som har en hjärna, köper inte ett hus, utan att ha undersökt och frågat om alla olika konstruktioner och lösningar. Att trådis inte ens öppnar en lucka, när han ska köpa ett hus för flera miljoner, tyder på ett väldigt blåögt och faktiskt omyndigförklarat beteende.

• Haha
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
M Mrjayser skrev:
Jag och många andra individer, som har en hjärna, köper inte ett hus, utan att ha undersökt och frågat om alla olika konstruktioner och lösningar. Att trådis inte ens öppnar en lucka, när han ska köpa ett hus för flera miljoner, tyder på ett väldigt blåögt och faktiskt omyndigförklarat beteende.
Absolut. Men det minskar inte förväntan på säljaren att vara ärlig. Ts må vara blåögd, men det gör det inte moraliskt rätt att lura honom.

• Haha
  • Gilla
Minnie Mesola och 1 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Så här är det, om jag hade köpt det huset och sedan sett ” oj det sitter en pinne för att hålla värmesystemet igång” Det hade jag inte blivit ett dugg förvånad över. Det spelar ingen roll sen vilka lovord säljaren hade gett mig. Om man inte begriper att ett värmesystem med den åldern är slut och behöver bytas ut ska man bo i lägenhet. Det är fult att ljuga ja, men som väldigt många här skriver så får man anta att ett gammalt hus behöver många delar som SKA bytas ut. Känn dig inte så förd bakom ljuset utan lär dig mer om gamla hus och vad det innebär…

• Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
K Kaptenz skrev:
Så här är det, om jag hade köpt det huset och sedan sett ” oj det sitter en pinne för att hålla värmesystemet igång” Det hade jag inte blivit ett dugg förvånad över. Det spelar ingen roll sen vilka lovord säljaren hade gett mig. Om man inte begriper att ett värmesystem med den åldern är slut och behöver bytas ut ska man bo i lägenhet. Det är fult att ljuga ja, men som väldigt många här skriver så får man anta att ett gammalt hus behöver många delar som SKA bytas ut. Känn dig inte så förd bakom ljuset utan lär dig mer om gamla hus och vad det innebär…
Absolut skall man tänka att det är slut. Men det är inte mer fult att föreslå en delning av kostnad än att ljuga om sitt massakrerade objekt. Vad lögnaren går med på är en annan sak. En annan sak är ju även att trots att systemet är åldersmässigt avskrivet kanske man inte räknade med att skiten skulle behöva bytas precis just vid inflyttningen.

• Haha
  • Gilla
Minnie Mesola och 1 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Absolut skall man tänka att det är slut. Men det är inte mer fult att föreslå en delning av kostnad än att ljuga om sitt massakrerade objekt. Vad lögnaren går med på är en annan sak. En annan sak är ju även att trots att systemet är åldersmässigt avskrivet kanske man inte räknade med att skiten skulle behöva bytas precis just vid inflyttningen.
… fast om det är lagat med en pinne nåt år tillbaka så haltar det väl sig fram, och *behöver* inte bytas precis just vid inflyttningen.

• Gilla
Minnie Mesola och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Man får inte ljuga som säljare. Gör man det så kan man bli ersättningsskyldig.
Säljaren har absolut ljugit för dig, och blåst dig på 0kr. Går du vidare med detta kommer du säkert få rätt, och säljaren måste ersätta di med hela beloppet om 0kr.
Jag förstår faktiskt att det känns fördjäkligt. Men det är tyvärr inte straffbart att ljuga, på så sätt. Utan säljaren måste enbart ersätta kostnaden, inga böter, eller skadestånd.
Hur får du det till noll kr?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.