Jag har varit egen i 14 år men kommer också från en företagarfamilj så då är steget kanske lite mindre. Här är några tips baserat på mina erfarenheter.

* det är mycket lättare att start företag än att driva företag så det är långsiktigt hållbart. Men det är också riktigt kul
* om man kan starta i liten skala vid sidan av vanligt jobb så är det byta! då har man en mjuk läroperiod då det inte är katastrof om det blir ont om kunder
* gå en starta eget kurs, kolla med kommunen! på många ställen är de subventionerade. Då få du chans att diskutera din affärsidé och kan ställa dumma frågor
* det är inte svårt att sköta bokföringen för ett litet företag. Att göra det själv ökar förståelsen för företagets ekonomi. Men om bokföring och regler känns jobbigt så kan du ta hjälp av en bokföringsbyrå, det är billigare än vad många tror och låter dig fokusera på det som du är bra på.
* det vanligaste felet är att man är för rädd att ta bra betalt för ett bra jobb

Lycka till!

Krossen skrev:
Hej! Undrar lite och har funderat kring eget företag. Men har varit lite orolig över den juridiska biten, hur svårt är det egemtligen att håller ekonomi och allt i styr? Sen att affärsidén och finansiering är en mer knepig bit vet jag förstås. Hur förhåller ni er till eget företagande? Är det värt det?
Vad ska företaget jobba med? Kan du berätta lite om vilka tjänster det är som du vill erbjuda? Vill du utveckla beräkningssoftware/ dataprogram? Är lite nyfiken :)

Redigerat:
ullberg skrev:
Skatteverket, Bolagsverket och ev. andra som samsas under verksamt.se får med beröm godkänt av mig - så ska e-tjänster funka! Myndighetssamverkan när det funkar som bäst imho.
Näää.. av mig får verksamt.se underkänt. När man registrerar f-skatt är den ok, men när man som mig bara vill registrera sig för moms så är det inte lätt, för först måste man kryssa i att man vill ha företag, dvs f-skatt och då blir man förvirrad för man vill ju inte ha f-skatt, men annars kommer man inte vidare. (har jordbruksfastighet och har inget behov av f.skatt men måste ha moms-reg).

Till slut kryssade jag ju i f-skatt och moms, sen i "övriga upplysningar" skrev jag att jag inte alls vill ha nån f-skatt. Jag försökte klaga också på verksamt.se men inte ens klagomålen tar de emot. Själva rutan där man ska klaga funkar inte. Jag tycker de ska utveckla sidan så det är enklare att förstå hur man registrerar sig för endast moms. Nu tror man att man är på fel sida när man ska kryssa i f-skatt för att kunna momsregga sig.

En annan sak jag inte fattar är varför man ska skriva in sin inkomst per år. Hur ska jag veta det? Är det inte skatteverket man är inne på, borde inte de veta vilken inkomst jag har eftersom jag är inloggad med e-leg och de har tillgång till mina uppgifter? Sånna uppgifter borde de kunna dra fram automatiskt.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
oliva skrev:
...
En annan sak jag inte fattar är varför man ska skriva in sin inkomst per år. Hur ska jag veta det? ...
Jag har samma upplevelse som du, att det är tillkrånglat och framför allt svårbegripligt.

Men när det gäller inkomstuppgifter så vill SKV debitera preliminärskatt i förväg, och behöver därför en uppskattning av den förväntade inkomsten. Skatten skall alltså betalas i förskott.
Tror jag :confused:

Jag fick ett sådant här besked:
Skatten grundas på den slutliga skatten enligt föregående års beskattning uppräknad med 5%.
Hänsyn har tagits till ett beräknat A-skatteavdrag.
Hänger du med :p

Jag kör eget (konsult) sedan ca 10 år. har (nästan) aldrig ångrat mig. Jag är lat när det gäller det administrativa, så jag anlitar en bokföringsbyrå, jag skickar in mina verifikat typ 2ggr om året. Resten sköter de.

Egentligen tror jag att jag borde redovisa moms per kvartal istället för per år, men så länge inte skattemyndigheten gnäller så kör jag på.

Min erfarenhet är också att skattemyndigheten har en fantastisk servicenivå när man frågar saker. De är faktiskt en av mina absolut bästa tjänsteleverantörer. Synd att de är så dyra bara....

Jag har iofs. en släkting som inte håller med. Han har två gånger haft långkörare i skattedomstolar. Första gången ansågs han ha lånat pengar av sitt bolag (det är ett allvarligt brott mot aktiebolagslagen), han använde sitt firmakort för en privat utgift utomlands, men ordnade så att det återbetalades till firman inom ca 5 minuter. Återbetalningen skedde då i kronor, men debiteringen på kortet var i en annan valuta. Så pga kursskillnaden så gjorde han en valutavinst på ca 200kr (kortföretaget hade en sämre växelkurs).

Den "skulden" drevs till åtal för brott mot aktiebolagslagen. Han blev friad i rätten eftersom räkningen från kortföreretaget inte behövde betalas förrän 90 dagar efter att han hade gjort sin återbetalning, under den tiden så hade hans firma tjänat mer än 200kr i ränta på hans för tidiga återbetalning, så rätten kom fram till att hans firma istället var skyldig honom några tior.

En sak som är viktig om du startar eget är försäkringar. Framförallt om du kör enskild firma så måste du hålla koll på vilka skadestånd du skulle kunna drabbas av, och i vilken mån du är skyddad av ansvarsförsäkring.

Jag har en anvsarsförsäkring som täcker upp till 12 milj. Men en kund krävde att jag skulle skriva på en NDA (Non disclosure agreement, sekretessavtal) som kunde ge ett skadestånd på 70 milj. Euro. Det var dessutom formulerat så att risken att jag skulle behöva betala var ganska hög. Jag undvek att skriva på, men fick göra jobbet ändå.

I min bransch är försäkringar förvånansvärt billiga, men det räcker att du har ens en antydan till byggverksamhet i din verksamhetsbeskrivning så åker premierna upp. En bekant som ibland gör jobb som elkonsult (men annars precis som jag, produktutveckling) får betala 10 ggr högre premie än jag. Han överväger att skippa den delen av sin verksamhet, försäkringen kostar honom typ 25% av intäkterna från den verksamhetsgrenen.

Kapar tråden lite, är det någon som vet hur man undviker dubbelbeskattning i SUF?

Vad sjutton är SUF?

ullberg
Bolagsformen för de som inte kan/vill hosta upp 50k i aktiekapital, en bastard imo...

..?.. frågan kvarstår.. :x

Det är med andra ord ett bolag som är skapat efter regler från Storbritannien men skall verka i Sverige.

Känns som stor risk för strul. Kan vara svårt nog att hålla reda på vilka regler som gäller i Sverige, här behöver man troligen hålla sig till både svenska och engelska regler, och så uppstår problem när reglerna är i konflikt.

OK, det är alltså ett utländskt AB utan aktiekapital. Ganska vanligt i USA där man antingen kan ha ett vanligt AB med $1 i aktiekapital eller LLC som är ungefär som ett handelsbolag men utan personligt ansvar.

Vad jag i så fall skulle gjort är följande:

Starta ett svenskt kommanditbolag och sätt in SUF-bolaget som Komplementär (ansvarig för skulderna). Man får då alla fördelar av ett svenskt bolag utan aktiekapital eller risktagning. Man slipper även låneförbud, redovisning till bolagsverket, revisorskrav, osv.

Dock bör man givetvis veta vad man gör, och varför.

"intressant" upplägg. Får verkligen en juridisk person vara komplementär?

Ja absolut. Vanligen låter man ett AB ta risken, men ett SUF är ju ändå bättre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.