Vår kallvind är beklädd med 20mm spånskiva vilken man kan gå på och lägga grejer på utan problem. Under spånet ligger reglar, isolering, plank, innertak osv. Spånskivorna bågar något neråt mellan bjälkarna de är fastspikade i.
Jag har en hög med takpannor, ca 20 st, i garaget. Hade varit skönt att lägga dessa på vinden istället för att spara den platsen till annat. Men jag är lite fundersam på hur mycket man vågar lägga på vinden. Fördelar jag upp det i flera högar och lägger på spånskivan där bjälken är borde det väl gå utan större problem? Annars kanske man kunde lagt brädor mellan takstolar och lagt dom där?
Jag har en hög med takpannor, ca 20 st, i garaget. Hade varit skönt att lägga dessa på vinden istället för att spara den platsen till annat. Men jag är lite fundersam på hur mycket man vågar lägga på vinden. Fördelar jag upp det i flera högar och lägger på spånskivan där bjälken är borde det väl gå utan större problem? Annars kanske man kunde lagt brädor mellan takstolar och lagt dom där?
Lägg ett par 45*70 på högkant vilande på minst 2takstolar att lägga takpannorna på.F Fideliox skrev:Vår kallvind är beklädd med 20mm spånskiva vilken man kan gå på och lägga grejer på utan problem. Under spånet ligger reglar, isolering, plank, innertak osv. Spånskivorna bågar något neråt mellan bjälkarna de är fastspikade i.
Jag har en hög med takpannor, ca 20 st, i garaget. Hade varit skönt att lägga dessa på vinden istället för att spara den platsen till annat. Men jag är lite fundersam på hur mycket man vågar lägga på vinden. Fördelar jag upp det i flera högar och lägger på spånskivan där bjälken är borde det väl gå utan större problem? Annars kanske man kunde lagt brädor mellan takstolar och lagt dom där?
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 768 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 768 inlägg
20 takpannor borde inte vara problem alls, men bjälklaget är oftast inte dimensionerat som lagringsutrymme för tunga saker. Lägg dem i flera högar så sprider du också ut lasten lite. Om det är riktigt golvspån håller det nog nästan utan att svikta, men tunnare spånskiva på takstolar med 120cc sviktar.
Klicka här för att svara
