Jag har en verkstad jag ska lägga klinker i, och jag har ett litet dilemma. Utrymmet "gapar" ca 10 cm på 6,5 meter, så jag måste anpassa min läggning efter det. Helst hade jag gjort väggen mot dörr/fönster rak, men problemet är att det är innerväggen samt de två kortväggarna som är vinkelräta, så om jag lägger rakt mot dörren med dörr/fönster så kommer tre av fyra väggar att vara ojämna. Hela utrymmet är ca 6,5x2,75 meter.

Hur hade ni gjort? Ska man försöka "trolla bort" felet jämt på alla sidor, eller ska man bara strunta i det och låta de kapade plattorna vara ca 30 cm breda vid punkt A och 40 vid punkt B? Det är trots allt en verkstad, inte ett vardagsrum. Plattorna är köpta sedan länge, 60x60 cm. Den streckade linjen visar hur rummet sett ut om det varit helt vinkelrätt.

Jag funderade på att lägga diagonalt, men är inte så sugen på att diagonalkapa en massa 60-plattor, jag har inte någon bra utrustning för det.

Tack på förhand för tips och tankar. Ritning av en verkstads grundplan med markerade dörrar och en icke vinkelrät vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
@ndreas
  • Laddar…
Y yens skrev:
Jag har en verkstad jag ska lägga klinker i, och jag har ett litet dilemma. Utrymmet "gapar" ca 10 cm på 6,5 meter, så jag måste anpassa min läggning efter det. Helst hade jag gjort väggen mot dörr/fönster rak, men problemet är att det är innerväggen samt de två kortväggarna som är vinkelräta, så om jag lägger rakt mot dörren med dörr/fönster så kommer tre av fyra väggar att vara ojämna. Hela utrymmet är ca 6,5x2,75 meter.

Hur hade ni gjort? Ska man försöka "trolla bort" felet jämt på alla sidor, eller ska man bara strunta i det och låta de kapade plattorna vara ca 30 cm breda vid punkt A och 40 vid punkt B? Det är trots allt en verkstad, inte ett vardagsrum. Plattorna är köpta sedan länge, 60x60 cm. Den streckade linjen visar hur rummet sett ut om det varit helt vinkelrätt.

Jag funderade på att lägga diagonalt, men är inte så sugen på att diagonalkapa en massa 60-plattor, jag har inte någon bra utrustning för det.

Tack på förhand för tips och tankar. [bild]
Jag hade lagt vinkelrätt från båda dörrarna. Du kommer garanterat ha saker efter väggarna :rofl:
En vanlig vinkelslip med kapskiva för sten gör kapningen enkel.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Jag hade lagt vinkelrätt från båda dörrarna. Du kommer garanterat ha saker efter väggarna :rofl:
En vanlig vinkelslip med kapskiva för sten gör kapningen enkel.
Men väggarna som dörrarna är på är ju inte i vinkel, det är ju det som är problemet. Lägger jag vinkelrätt mot dörren till vänster så kommer den raden att börja intill väggen vid A, men sluta 1 dm framför väggen vid B.

ja precis :crysmile: Jag hade nog lagt längs den sneda väggen, så att det är vinkelrätt vid dörr B.
Hur upplever man rummet när man kommer in i respektive dörr? Tänker att man får den sneda väggen som referens när man kommer in i dörr A.

Edit, ett sätt är ju att lägga ut klinkers och känna sig för vad som känns bäst.

Vi (plattsättare) lade vår hall i 30 graders vinkel, trollar bort alla sneda väggar.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
Hur ska ytan möbleras? Ska någon vägg möbleras med skåp, arbetsbänk eller liknande så kan man gömma kilen när under

• Gilla
yens
  • Laddar…
A
Har du så stora plattor kommer det inte synas så mycket så länge du inte har strimlor i någon ände.
Mät upp exakta mått och räkna på var skarvarna hamnar när du lägger till utrymme för fogarna.

Enligt branschreglerna så skall man lägga så symmetriskt som möjligt och aldrig ha mindre än en 1/3 platta någon stans. Går det att få till avslut med en nästan hel platta på det bredaste stället?

• Gilla
yens
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Hur ska ytan möbleras? Ska någon vägg möbleras med skåp, arbetsbänk eller liknande så kan man gömma kilen när under
Tanken är att den bortre vägen (översta på bilden) kommer bli hem till en del flyttbara bänkar (på hjul) för ett modulärt system, det är lite för litet för att husera alla bord och bänkar som jag egentligen skulle vilja ha. Tanken är att hålla sidan mot fönster och dörr ganska "ren" för att använda som arbetsyta och sedan rulla ut bord jag behöver (bordssåg, arbetsbord osv). Det är ju det som är lite synd, för hade det varit bortre väggen som var sned, så hade jag nog tagit upp hela problemet på den sidan, men om jag gör det nu, så blir det ju även snett mot de två kortväggarna, om du är med på hur jag menar. :)

mnils skrev:
Har du så stora plattor kommer det inte synas så mycket så länge du inte har strimlor i någon ände.
Mät upp exakta mått och räkna på var skarvarna hamnar när du lägger till utrymme för fogarna.

Enligt branschreglerna så skall man lägga så symmetriskt som möjligt och aldrig ha mindre än en 1/3 platta någon stans. Går det att få till avslut med en nästan hel platta på det bredaste stället?
Det är lite det jag funderar på, om jag lägger hela plattor mot den raka långväggen, så kommer de delade plattorna mot den sneda väggen bli mellan 30 och 40 cm, och det är kanske ett problem som inte finns, man kommer aldrig märka det. Man ser ju inte att det är snett idag om man inte vet om det, min "rädsla" (något överdrivet) är ju att jag ska förstärka snedheten. Inte för att det spelar någon jätteroll, men finns det enkla trick eller beprövade metoder är det ju dumt att inte använda det.

M Mellanbarn skrev:
Vi (plattsättare) lade vår hall i 30 graders vinkel, trollar bort alla sneda väggar.
Jag funderade på det, men jag är rädd att det blir onödigt mycket jobb. I min hall inomhus har jag lagt 45 grader och dessutom förskjutna fogar, men det var bara 40x40-plattor, som ju bara om högstadiematten inte lurar mig blir 57 cm på diagonalen, vilket min plattskärare klarar, men med 60x60 blir diagonalen 85 cm, vilket är bökigt. Trist att behöva kapa varenda platta mot varenda vägg med vinkelkap. Större risk och extremt mycket mer jobb.

Matten stämmer:).
Mnils har säkert rätt i att det inte märks så länge du har tillräckligt mycket platta kvar längs väggen. Klart mycket enklare.

• Gilla
yens
  • Laddar…
Annars mäter du ut mitten på båda kortväggarna och slår ett streck, då delar du upp felet

A
nino nino skrev:
Annars mäter du ut mitten på båda kortväggarna och slår ett streck, då delar du upp felet
Det blir det klart snyggaste men precis alla plattor mot väggarna måste då snedkapas vilket väl knappt är värt besväret i ett b-utrymme.

• Gilla
yens
  • Laddar…
mnils skrev:
Det blir det klart snyggaste men precis alla plattor mot väggarna måste då snedkapas vilket väl knappt är värt besväret i ett b-utrymme.
Ja, det stämmer, sen är ju frågan om det blir det "klart" snyggaste. Istället för en cm per platta så blir det en halv cm per platta som det ändras, det är som sagt frågan om det är värt det. Jag tror det blir lösningen där det blir en halvplatta (30 cm) vid dörren B mot fönsterväggen, som sakta ökar i mått så att det vid dörren A (eller snarare höger om den) blir 40 cm platta istället. Det är nog inte mycket att skylla på nu, helgen är räddad. ;-)

Stort tack för input!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.