Det GÅR att använda en kabel med flerledare i en fast installation. Det är inte korrekt, men huset kommer inte att sprängas. Prova, går det så går det. Går det inte, byt kabel till en med solida ledare vilket är korrekt kabel för ändamålet.

• Gilla
rsa och 3 till
  • Laddar…
kristofer12345
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Det GÅR att använda en kabel med flerledare i en fast installation. Det är inte korrekt, men huset kommer inte att sprängas. Prova, går det så går det. Går det inte, byt kabel till en med solida ledare vilket är korrekt kabel för ändamålet.
Är det bara o lägga in dom utan att skala dom då i ?

Ja, metalldelarna i plinten skär igenom kabelisoleringen och ska sedan skapa en gastät kontakt mot ledarna.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Ja, du ska inte skala upp dom, det sitter små 'knivar' i slitsarna.
Men, jag hade bytt till uttag utan kroneslitsar om jag skulle vara tvungen att kontaktera en dylik kabel och istället kört keystone

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Ja, du ska inte skala upp dom, det sitter små 'knivar' i slitsarna.
Men, jag hade bytt till uttag utan kroneslitsar om jag skulle vara tvungen att kontaktera en dylik kabel och istället kört keystone

Ja då kan jag sätta på denna på kabeln- o sen dubbelhona in i en keystone?

• Hand håller en nätverkskontakt framför ett bord med en svart mugg och ett magasin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
C
Bättre sätta en keystonekintakt på kabeln direkt tycker jag
[länk]
Fast det där är ju också en vanlig slitskontakt som är avsedd för installationskabel, så då kan väl TS lika gärna använda det uttag han redan har?

• Gilla
sandbergarn och 2 till
  • Laddar…
@cpalm Jag tror bara att det kan vara svårare för en ovan att använda kroneverktyg istället för en kontakt där man bara lägger kardelerna i ett spår och trycker till.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
C cpalm skrev:
Fast det där är ju också en vanlig slitskontakt som är avsedd för installationskabel, så då kan väl TS lika gärna använda det uttag han redan har?

Ja det var det jag också tänkte ..

kristofer12345
@cpalm Jag tror bara att det kan vara svårare för en ovan att använda kroneverktyg istället för en kontakt där man bara lägger kardelerna i ett spår och trycker till.
Ja antagligen XD

Jag tycker själv kroneplint är betydligt trixigare än en toolless keystone kontakt
Men det är ju bara jag det.
Den som jag tycker är absolut enklast är BrandRex keystone, men den tror jag inte är så enkel att få tag på för en privatperson.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
R
Kristofer, gör som folk säger åt dig och byt kabel. Den du har är helt enkelt fel och en riktig kostar inte många spänn.

Även om du har "tur" och får det att fungera nu så kan det sluta fungera imorgon, fungera ibland, eller fungera i fel hastighet. Jag hade inte riskerat att få göra om jobbet för att spara så lite pengar.

https://www.kjell.com/se/produkter/...rts-solid-utp-natverkskabel-cat.6-25-m-p39859

Och du bör skaffa ett riktigt verktyg också. Det går att pilla ner ledarna på andra sätt men även här finns en risk att det inte blir bra.

https://www.kjell.com/se/produkter/...verktyg/slitsverktyg-for-natverkskabel-p40272

Eller om man vill komma lite billigare undan: https://www.kjell.com/se/produkter/...materiel/verktyg/dibotech-slitsverktyg-p40818

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Ja, det absolut bästa är förstås att byta kabel.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med om att byte av kabel är "rätt" väg, men klämmer man på en RJ45 på kabeln och kör med dubbelhona så har man använt rätt kontakttyp för kabeln och samtidigt fått ett ordentligt uttag. Ett vettigt sätt att rädda situationen när man dragit fel kabel tycker jag.

• Gilla
kristofer12345 och 1 till
  • Laddar…
C
Ah, OK, jag förstår hur du tänker. (y)
Trodde du menade att den kontakten var lämpligare för kabeln i fråga.

Kan i och för sig inte se framför mig att någon upplever det som svårt att använda ett slitsverktyg, förutsatt att man har rätt verktyg då. Men det är klart. det går ju lite fortare med en "verktygslös" kontakt, om nu det är en faktor.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.