4 250 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Hur tolkar ni detaljplanstexten?
Noone70, du utelämnar den viktigaste parametern, dvs din tomts storlek.
Er detaljplan är likadant formulera som vår i princip.
Tomt: xx kvm (Jag sätter in siffran 800 kvm för beräkning av tomtyta )
Er tomt får inneha 1 st boningshus och komplementbyggnader bara de inte tillsammans överstiger 160 kvm i byggarea.
Area som en byggnad upptar på marken, inklusive utkragar byggnadsdelar som väsentligt påverkar användbarheten av underliggande mark (taksprång, balkong, burspråk, skärmtak etc.) Tänk på att carport och skärmtak räknas in i byggnadsarean
Du måste räkna på detta sätt:
800/5= 160 kvm byggarea (Här räknas allt in som kräver bygglov) 4/5 delar av tomten ska lämnas obebyggd.
Ert hus 80 kvm, + tillbyggnad 35 kvm = 115 kvm
Garage 25 kvm
115 + 25 = 150 kvm
160 - 150 = 10 kvm kvar att bebygga som komplement men endast 5 kvm av dessa till boningshuset.
Kruxet är om ni har en liten tomt ex 550 kvm.
550/5-(80+35+25)= -30 kvm (Så kan ni bara bygga ut 5 kvm på huset och se om ni kan få igenom +10% utökad över detaljplan som mindre ändring.
Hoppas du kan använda detta och förstår
Er detaljplan är likadant formulera som vår i princip.
Tomt: xx kvm (Jag sätter in siffran 800 kvm för beräkning av tomtyta )
Er tomt får inneha 1 st boningshus och komplementbyggnader bara de inte tillsammans överstiger 160 kvm i byggarea.
Area som en byggnad upptar på marken, inklusive utkragar byggnadsdelar som väsentligt påverkar användbarheten av underliggande mark (taksprång, balkong, burspråk, skärmtak etc.) Tänk på att carport och skärmtak räknas in i byggnadsarean
Du måste räkna på detta sätt:
800/5= 160 kvm byggarea (Här räknas allt in som kräver bygglov) 4/5 delar av tomten ska lämnas obebyggd.
Ert hus 80 kvm, + tillbyggnad 35 kvm = 115 kvm
Garage 25 kvm
115 + 25 = 150 kvm
160 - 150 = 10 kvm kvar att bebygga som komplement men endast 5 kvm av dessa till boningshuset.
Kruxet är om ni har en liten tomt ex 550 kvm.
550/5-(80+35+25)= -30 kvm (Så kan ni bara bygga ut 5 kvm på huset och se om ni kan få igenom +10% utökad över detaljplan som mindre ändring.
Hoppas du kan använda detta och förstår
Hej och tack!
Missade att få med tomtarean, skyller det på sömnbrist (pga av småbarn) och dyslexi...
Tomten är på 827 kvm, vilket är bra om man utgår från din beräkning.
Men... Var får du att 1/5 av tomten får bebyggas? Att det du skriver stämmer med tanke på att en byggherre fick bygga 4 st rätt stora brf parhus på en av områdets största tomter.
Missade att få med tomtarean, skyller det på sömnbrist (pga av småbarn) och dyslexi...
Tomten är på 827 kvm, vilket är bra om man utgår från din beräkning.
Men... Var får du att 1/5 av tomten får bebyggas? Att det du skriver stämmer med tanke på att en byggherre fick bygga 4 st rätt stora brf parhus på en av områdets största tomter.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 106 inlägg
Glöm inte Attefallstilägget på 15m2. Det får du också lägga till utöver vad DP medger.
Ser som sagt ut som Stockholm, vi har i alla fall samma skrivningar och i Stockholm tolkades det så här:
1) totala bruttoytan räknas
2) bygger man 2 lägenheter (endast i samma hus) är byggytan max 120kvm
3) har man endast en lägenhet är max byggyta 20% av tomten, du borde då ha ca 168kvm totalt för hus inklusive garage
Vi fick nej på uthyrnings del eftersom vi gick över 120kvm men om vi öppnade emellan så det bara var en lägenhet så var det ok med de 137 + 15 kvm som vi har (har dessutom lite större tomt men i vårt fall hade det gått även med din)
Det fanns alltså ingen gräns på huset vid 120 kvm (som någon svarat ovan) enligt vår detaljplan om man följer de jag skrev ovan
1) totala bruttoytan räknas
2) bygger man 2 lägenheter (endast i samma hus) är byggytan max 120kvm
3) har man endast en lägenhet är max byggyta 20% av tomten, du borde då ha ca 168kvm totalt för hus inklusive garage
Vi fick nej på uthyrnings del eftersom vi gick över 120kvm men om vi öppnade emellan så det bara var en lägenhet så var det ok med de 137 + 15 kvm som vi har (har dessutom lite större tomt men i vårt fall hade det gått även med din)
Det fanns alltså ingen gräns på huset vid 120 kvm (som någon svarat ovan) enligt vår detaljplan om man följer de jag skrev ovan
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Skrivningen i den planen ger ju ett utrymme för byggn. nämnden att bevilja mer än 120, om det bara är en lägenhet. Efter som en "normal" mindre avvikelse som brukar kunna godkännas är på 8 - 10% överyta, så bör en sådan skrivning i detaljplanen innebär att man kan bevilja mer överyta än det normala. Dvs, ett hus med två lägenheter kanske får byggas upp till 130 kvm, med vanliga normer. Då borde en avvikelse som finns beskriven redan i planen få vara större.
Men att de då skulle gå över till att bevilja i procent av tomtytan, utan att det finns en sådan skrivelse explicit i planen låter konstigt.
Men att de då skulle gå över till att bevilja i procent av tomtytan, utan att det finns en sådan skrivelse explicit i planen låter konstigt.
Noone70, inte lätt med småbarn (har själv) bor i Älvsjö
Jag fick detta från denna text: 4/5 delar av tomten ska lämnas obebyggd. I din DPL.
Dvs 1/5 får bebyggas.
+ Attefallsbyggnader.
Du får bygga på tomten 165,4 kvm byggarea, varav bottenytan på bostadshuset ej får överstiga 120 kvm.
Så 45,4 kvm får vara garage, bodar, altaner som kan behövas räknas in i byggarea, kolla http://www.mittbygge.se/Bygga/Viktigt-infor-bygget/Area-och-yta/ där är bra beskrivning.
Jag fick detta från denna text: 4/5 delar av tomten ska lämnas obebyggd. I din DPL.
Dvs 1/5 får bebyggas.
+ Attefallsbyggnader.
Du får bygga på tomten 165,4 kvm byggarea, varav bottenytan på bostadshuset ej får överstiga 120 kvm.
Så 45,4 kvm får vara garage, bodar, altaner som kan behövas räknas in i byggarea, kolla http://www.mittbygge.se/Bygga/Viktigt-infor-bygget/Area-och-yta/ där är bra beskrivning.
Villan32, då är det olika tolkningar i olika delar av Stockholm. Vi har också precis byggt ut (västerort) med den tolkning som jag anger. Vi fick som sagt bygga 137 kvm med samma skrivning, dvs ingen begränsning på 120kvm om det bara var en lägenhet. DPL hos oss är från 1937.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur tolkar ni förslaget om nya regler för attefallstillbyggnad etc?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Snälla! Hur tolkar ni byggrätten som är insatt?
Bygglov -
Hur tolkar ni offerten?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hur tolkar jag ritningar?
Byggmaterial & Byggteknik -
Tolkar jag FTX-inställningarna rätt på CASA R7-H Smart?
Ventilation