1 940 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Hur tolkar man den här lagtexten?
Jag har ett förhandsbesked som vunnit laga kraft. När jag senare sökte bygglov så valde några grannar att klaga på lokaliseringen då de tycker det är fel att bygga på den plats som nyligen har blivit avstyckad. När jag sedan läser texter från PBL så undrar jag om de verkligen kan överklaga lokaliseringen då det är de som förhandsbeskedet behandlar. Eller?
Den här lagtexten är tagen från PBL. I kapitel 13 i PBL paragraf 2, punkt 8 står det "2 § Kommunala beslut enligt denna lag får inte överklagas i den del de avser en fråga som redan är avgjord genom en detaljplan, områdesbestämmelser eller ett förhandsbesked."
Någon som vet hur den här lagen tolkas?
Den här lagtexten är tagen från PBL. I kapitel 13 i PBL paragraf 2, punkt 8 står det "2 § Kommunala beslut enligt denna lag får inte överklagas i den del de avser en fråga som redan är avgjord genom en detaljplan, områdesbestämmelser eller ett förhandsbesked."
Någon som vet hur den här lagen tolkas?
Normalt så behandlas inte detaljplaceringen vid ett förhandsbesked så den exakta placeringen inom fastigheten kan nog överklagas, men att fastigheten får bebyggas går inte att ändra på efter ett laga kraftvunnet förhandsbesked.
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Om JothR har rätt, vilket jag tror. Så har ju inte förhandsbeskedet behandlat frågan om exakt placering på tomten. Det betyder att den delen kan troligen länsstyrelsen riva upp. Sedan är det en annan femma att det kanske inte är så sannolikt att de gör det.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan någon identifiera den här dimmer?
Belysning -
Hur sjutton får man loss den här kulventilen?
Vatten & Avlopp -
Tygtaket till paviljongen har denna blåsiga säsong ......
Altan & Uteplats -
Hur tolkar jag ROT-avdraget på den här fakturan?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hur tolkar jag den här figuren?
Värme allmänt