Claes Sörmland
J Joakim654 skrev:
Tack för all kunskap ni öser in i tråden!

Kollade precis plankartan och det är mycket riktigt prickmark längs hela kommunens väg och ca 4.5 meter in. Mailade tillbaks till handläggaren och frågade om prickmark innebär totalförbud eller om det mer är tänkt som förbud mot byggnader och tillbyggnader.
Vad står det för bestämmelse för prickmarken? På moderna detaljplaner står det på själva plankartan. På äldre byggnadsplaner och stadsplaner så stå det ofta i ett separat dokument med paragrafer.

O
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ojdå, den som svarande dig på kommunen har ingen aning. Du har fått helt felaktig info från kommunen.

Men personen har fått en sak rätt, du behöver bygglov. Det som är helt fel i svaret är att det inte kan bli tal om en bygglovsbefriad åtgärd att bygga en stödmur. Det finns ingen sådan möjlighet i PBL, murar är helt enkelt inte bygglovsbefriade oavsett vilken höjd de har. Därmed är avståndet till tomtgräns på 4,5 m helt irrelevant. Inte heller fick medarbetaren det där rätt med att det skulle spela någon roll vem som är huvudman för trottoaren. Det spelar ingen som helst roll för frågan. Men jag kan se var missförstånden kommer ifrån, personen har rört ihop olika komponenter i PBL till en egen sörja. Hur bygganmälan kom in är dock ett mysterium som inte kan förklaras hur brett man än associerar.

Någon hade en riktigt dålig dag på jobbet helt enkelt.
En mur kan du ju uppföra utan lov inom ramen för de regler som finns för skyddad uteplats. Där blir ju avståndet om 4,5 m relevant.

Hur det är med stödmur i samma kontext är lite oklart. Ponera att du har en slänt mot ditt hus och iordningställer en uteplats intill huset. Då bör du väl kunna ta upp del av slänten med stödmur så länge den är placerad inom 3,6 m från bostadshuset, längre bort än 4,5 m till grannfastighet och lägre än 1,8 m?

Claes Sörmland
O oxöga skrev:
En mur kan du ju uppföra utan lov inom ramen för de regler som finns för skyddad uteplats. Där blir ju avståndet om 4,5 m relevant.

Hur det är med stödmur i samma kontext är lite oklart. Ponera att du har en slänt mot ditt hus och iordningställer en uteplats intill huset. Då bör du väl kunna ta upp del av slänten med stödmur så länge den är placerad inom 3,6 m från bostadshuset, längre bort än 4,5 m till grannfastighet och lägre än 1,8 m?
Ja bygglovsundantaget för skyddad uteplats är ju luddigt i kanterna minst sagt så kanske går det att inkludera både ändringar av mark och stödmurar i det? Vi hade ju en tråd uppe om det för inte så länge sedan.

Boverket tolkar:
"En skyddad uteplats är enligt PBL, en uteplats som är skyddad av en mur eller ett plank. Det betyder att om en uteplats skyddas av andra konstruktioner än mur eller plank omfattas den inte av undantaget från lovplikt."

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...kt/bygglovbefriade-atgarder/Skyddad-uteplats/

Jag läser det som att en skyddad uteplats som anläggs genom att sänka ned den i marken, t ex genom att schakta ut en slänt, inte omfattas av bygglovsundantaget. Utan det gäller en yta skyddad av mur eller plank

Problemet är väl annars de där 3,6 m från huset man ska hålla hela muren inom, det är en väldigt kort sträcka.

En annan bygglovsbefriad åtgärd för en- och tvåbostadshus är parkeringsplats. Och den får man lägga inom hela fastigheten. Får man t ex sätta upp en stödmur för att få en uppfylld plan yta att parkera bilen på med denna lagstiftning? Får man spränga bort en bergknalle som är i vägen? Har någon testat det i domstol? Jag vet inte.

Redigerat:
O
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja bygglovsundantaget för skyddad uteplats är ju luddigt i kanterna minst sagt så kanske går det att inkludera både ändringar av mark och stödmurar i det? Vi hade ju en tråd uppe om det för inte så länge sedan.

Boverket tolkar:
"En skyddad uteplats är enligt PBL, en uteplats som är skyddad av en mur eller ett plank. Det betyder att om en uteplats skyddas av andra konstruktioner än mur eller plank omfattas den inte av undantaget från lovplikt."

[länk]

Jag läser det som att en skyddad uteplats som anläggs genom att sänka ned den i marken, t ex genom att schakta ut en slänt, inte omfattas av bygglovsundantaget. Utan det gäller en yta skyddad av mur eller plank

Problemet är väl annars de där 3,6 m från huset man ska hålla hela muren inom, det är en väldigt kort sträcka.

En annan bygglovsbefriad åtgärd för en- och tvåbostadshus är parkeringsplats. Och den får man lägga inom hela fastigheten. Får man t ex sätta upp en stödmur för att få en uppfylld plan yta att parkera bilen på med denna lagstiftning? Får man spränga bort en bergknalle som är i vägen? Har någon testat det i domstol? Jag vet inte.
Ja, luddigt är förnamnet! Är det stora markändringar blir det kanske svårt. Men om det rör sig om mindre arbete på liten yta som endast kräver stödmur om 30-40 cm? Jag vet inte jag heller.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Här finns propositionstexten för lagstiftarens överväganden när bygglovsundantaget infördes. Läser man det är det i alla fall uppenbart att det handlar om altaner mark som är sammanbyggda med huset. Det är alltså inte aktuellt att bygga fristående murar och plank som inte har samband med en sådan bostadshusnära altan utan bygglov. Se kapitel 4 för lagstiftarens överväganden:

https://www.regeringen.se/contentas...-frihet-att-bygga-altaner-prop.-201819112.pdf

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.