Håller på att renovera en toalett på ett hus anno -42.  Väggarna är rejäla plankväggar med masonitbeklädnad. Jag tänker helkakla. Nu undrar jag om det räcker med 6mm renoveringsgips för att sätta kakel på och om jag i så fall kan skruva den utanpå masoniten? Tacksam om någon kan hjälpa mig.

Ja, det räcker med 6 mm gips, om väggarna är styva nog. Styvheten ska motsvara minst 2x13 mm gips på reglar 60 c/c eller 1x13 mm gips på reglar 45 c/c. Det är omöjligt att avgöra säkert hur styv din vägg är utan att känna på den, så det får du avgöra. Men det låter som om det skulle vara grönt.

Passar på att fråga lite här också.
Ska sätta kakel och klinker i en gästtoalett på nedervåningen. Det är betong på samtliga väggar, räcker det att jag skruva fast gips direkt mot betongen?

pmb skrev:
Passar på att fråga lite här också.
Ska sätta kakel och klinker i en gästtoalett på nedervåningen. Det är betong på samtliga väggar, räcker det att jag skruva fast gips direkt mot betongen?
Du behöver inte sätta någon gips alls. Betong är ett utmärkt underlag att sätta plattor på. (Men visst skulle det funka om man av någon anledning ville sätta gips. Jobbigt att skruva, lättare att limma, dock).

jon_h skrev:
Du behöver inte sätta någon gips alls. Betong är ett utmärkt underlag att sätta plattor på. (Men visst skulle det funka om man av någon anledning ville sätta gips. Jobbigt att skruva, lättare att limma, dock).
Jo men nu sitter det ngn form av vävtapet så jag tänkte vara slö och sätta dit gips istället för att orka drar ned tapeten. Får se hur den sitter...

pmb skrev:
Jo men nu sitter det ngn form av vävtapet så jag tänkte vara slö och sätta dit gips istället för att orka drar ned tapeten. Får se hur den sitter...
Okej. Då kan det vara vettigt att gipsa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.