Vi bygger med LB-hus. Vi vill ha skjutdörrar på några ställen i huset eftersom jag är rullstolsanvändare men nu var det visat sig bli svindyrt att köpa det via LB. De påstår bl.a. att väggarna i så fall behöver breddas. När vi kikar på nätet kostar en skjutdörr med kassett och tillbehör en bråkdel så vi funderar på att göra det själva i efterhand.
Jag hittar ingen information nånstans i nån butik om hur djup väggen måste vara för att rymma kassetten.

Väggarna vi ska montera detta i är ganska rejäla, bärande väggar.

Hur djupa väggar behöver man?

Du behöver minst 96mm tjock vägg, men eftersom det är en bärande vägg måste man växla av den ovanför dörren. Detta då en skjutdörr har en bredare öppning än en vanlig dörr.

De kassetter jag sett har vart avsedda för 70mm regelvägg, med enkelgips blir de mycket riktigt 96mm totalt.
Det är dock betydligt svårare att i efterhand bygga in en skjutdörrslösning, vid nybygge är det dock ganska enkelt.

En alternativ lösning är en utanpåliggande skjutdörr. Visserligen inte lika elegant, men kan utan svårighet monteras i efterhand om det finns en ledig väggyta bredvid öppningen. Billigare också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.