Vi har en farstu (uppe och nere) som nog är en tillbyggnad på huset som är från 1929. Den är inte isolerad och vi har haft hit en snickare som menar att tilläggsisoleringen inifrån kommer göra att väggen sticker ut ca 5-7 cm mer än den gör nu. Jag tror att det blir fult och undrar om det går att göra den nättare eller om det bara är onödigt arbete. Vi saknar dessutom innerfönster till den här delen. Det är stora fönster och jag undrar om nån har en tanke om hur stor skillnad det gör att bara tillverka innerfönster och sätta in. Alltså strunta i att tilläggsisolera och bara fixa innerfönster.

• Trappa i en oisolerad farstu i ett hus från 1929 med stora fönster och trästeg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerad farstu med stora vita fönster och saker på fönsterbrädan, utsikt till trädgård, diskussion om tilläggsisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att tilläggsisolera mindre än 5 cm känns inte meningsfullt. Fönstren är nog den stora energiboven, så kan du skaffa innerbågar och täta mot drag så är mycket vunnet.

• Gilla
Antti Säisä och 3 till
  • Laddar…
B
Håller med ovanstående.

Gör ngt åt innerfönstret, och tilläggsisolera utifrån den dagen det är dags att göra något åt fasaden. Acceptera att utrymmet blir kallt på vintern... eller att du får en hög energikostnad.

Edit: jag skulle ha lagt på minst 10cm, men då utifrån alltså.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Tack för era klargörande svar!

Innerfönster gör enorm skillnad. Du går från englas (sannolikt med glipor) till ofta motsvarande treglas om du får dem bra, tejpar på vintern mm.
Jag lät en lokal snickare nytillverka innerfönster efter gammal förlaga i kärnvirke till hela mitt hus.

• Gilla
Antti Säisä och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.