5 048 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Hur tjock hylla skruva igenom Mollyskruv
Hej,
Jag ska skruva upp en pilaster bokhylla som kommer att väga ihop med böcker ca 27-30 kg.
Hyllan ska skruvas upp på en gipsvägg. Ej kollat än men det lutar mot dubbelgips.
FRÅGAN: Hur tjockt kan det man ska skruva upp vara? Alltså när skruven går igenom hyllan så är det 43 mm innan man kommer igenom själva hyllan.
Om det är dubbelgips eller mot förmodan enkelgips, funkar en mollyskruv när skruven måste gå igenom 43 mm virke innan skruven går in i vägg?
Jag ska skruva upp en pilaster bokhylla som kommer att väga ihop med böcker ca 27-30 kg.
Hyllan ska skruvas upp på en gipsvägg. Ej kollat än men det lutar mot dubbelgips.
FRÅGAN: Hur tjockt kan det man ska skruva upp vara? Alltså när skruven går igenom hyllan så är det 43 mm innan man kommer igenom själva hyllan.
Om det är dubbelgips eller mot förmodan enkelgips, funkar en mollyskruv när skruven måste gå igenom 43 mm virke innan skruven går in i vägg?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Byt till längre skruv.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Du kan använda vilken som helst som har passande gänga.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Nej, det är maskingäng. Tror det är M5 om jag inte minns helt fel. Plåtskruv funkar absolut inte.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Molly-skruv har vanliga metriska gängor typ M5, M6 etc. Alla skruvar med samma gänga passar i pluggen. Montera pluggen med originalskruven och monqteringstången, byt sedan ut skruven mot en längre.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Googlade och det finns M4, M5 och M6 Molly. Beror på hur stor du köpt.
Klicka här för att svara