Har köpt en gammal timmerstomme på ca 8x6m som jag planerar att bygga upp igen. Platta på mark, Nya takstolar, en utbyggnad på 2m och nytt brädfoder planeras. Alla våtutrymmen kommer finnas i utbyggnaden som då givetvis kommer ha erforderliga fuktspärrar. Vilket isolermaterial bör jag välja för timmerstommen? Hur fungerar timmerstommen i kombination med fuktspärr och isolering? Någon som har erfarenhet av linull, träfiber och liknande isolermaterial? Får intryck av att det finns två skolor - en som förespråkar traditionell isolering med fuktspärr och en som förespråkar "levande" väggar utan fuktspärr och naturmaterial. Utvändig isolertjocklek blir ca 12cm. Timret är ca 15cm tjockt. Invändigt kommer jag att räta av väggarna med 48mm reglar och ev. isolera även där om det är möjligt med hänsyn till timmerväggen.

MVH

Per Ole

Spännande projekt! Glöm inte att lägga vitmossa (obs inte renlav) mellan stockarna och komplettera sedan med lindrev. Isolera utsidan, INTE insidan om du överhuvudtaget skall isolera - det blir ganska bra värde ändå. Bestäm dig för om du skall bygga ångtätt eller genomsläppligt. Bygger du ångtätt måste du göra det på modernt sätt; med total ångtäthet och god ventilation. Bygger du genomsläppligt kan du klina innerväggarna med lerbruk (1 del lera 2-3 delar sand + fintrådig armering) så får du fin och levande yta, som därtill är brandhärdig och vindtät - då slipper du ju också räta upp dem med reglar o.s.v. Detta är ett plus eftersom tillmerstommar "sätter sig" 5-15 cm under första året, och då spricker ju innerpanelen - men inte det rel. elastiska lerbruket. Tätskikt i badrummet är inga problem´så länge du gör det tätt och ventilerar bra (frånluft!). Linfibermattor, cellulosafiber och hampa är bra genomsläppliga material med samma u-värde som mineralull. De passar bra i ett genomsläppligt bygge eftersom de är hygroskopiska. Tyvärr litet dyrare än konventionell isolering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.