Hej!
Har ett gammalt hus där elen både är jordad och icke jordad.Eftersom jag håller på med en del renovering vill jag se över om uttagen som har jordbleck verkligen är jordade.

Inte så roligt att köra en våtdammsugare med ett ej jordat uttag.Så jag vill, som sagt, kolla över så att verkligen uttagen är jordade.

Hur gör jag det enklast?Finns det någon smidig mätare att köpa?Förklara gärna hur jag ska mäta för en som inte kan mycket med el.

• Gilla
johli1 och 2 till
  • Laddar…
Det enklaste instrumentet för detta ändamål är en spänningsprovare, en sådan kan även komma till användning i andra elektriska sammanhang.

Vill du kunna testa att en eventuell jordfelsbrytare fungerar och skyddar det berörda uttaget finns det enklare (billiga) så kallade uttagsprovare för det, om du inte vill köpa en riktig installationsprovare förståss ;)
Uttagsprovare visar även om uttagets skyddsjord är korrekt ansluten.

• Gilla
Ejo
  • Laddar…
En lång tråd som räcker till jordskenan i centralen samt ett enkelt "mätinstrument" typ summer, tex en SUMMER DUTEST som mäter med bara några volts spänning. Hos Elfa art nr. 10-715-65 och mät mellan jordskenan och jordblecket i uttaget.
En vanlig multimeter duger INTE och absolut inte en spänningsmätare.

Att göra en regelrätt kontinuitetsprovning i efterhand är överkurs även för många elektriker!

Jag skulle rekommendera en vägguttagsprovare som finns på Kjell.
vagguttagsprovare
Den ger en indikering på om skyddsjorden är intakt.
(Fast jag känner inte till just denna modell, men den fungerar säkert bra).

• Gilla
Ejo och 1 till
  • Laddar…
Känns som den från "Kjell" räcker.

Redigerat:
Finns JFB? I så fall kan det vara bra att slå ifrån den och kolla så att jordblecken har kontakt med jord, så att inte något uttag är fuljordad (kopplad till nollan).

• Gilla
Ejo
  • Laddar…
"Testboy Schuki 3" från Elbutik kan nog inte hitta en fuljordning. Den har ju ingen knapp för att lösa ut JFB. Den från Kjell klarar det med testknappen, så jag tycker den är bättre.

• Gilla
Ejo
  • Laddar…
I
Spänningsprovare, en mätpinne på jordblecket och den andre i ett av hålen, prova i båda, visar det 230v är det sannolikt jordat. Om du inte har jfb alltså.
Funkar kanske även om man har jfb, det gör det med portabel i alla fall. Men vågar inte säga säkert om det gör det med fast installerad.

Redigerat av moderator:
Det ska vara JFB, men värt att även kolla upp det ordentligt. Mätare från "kjell" beställd i alla fall.

Bo.Siltberg skrev:
Jag skulle rekommendera en vägguttagsprovare som finns på Kjell.
Detta måste vara första gången i Byggahus historia som något från Malmbergs rekommenderas. :)

Och för att undvika missförstånd, även jag tror att den duger långt för ganska lite pengar.

• Gilla
Nitronen och 4 till
  • Laddar…
Värt att notera att det är INTE helt trivialt att avgöra.

Elsäkerhetsverket gjorde för 15-20 år sen en undersökning i stil med att man hade ett rum med tre stycken uttag, varav ett var felkopplat (fas och jord omkastade). Man skickade in elektriker i rummet och bad dem mäta upp uttagen. Skrämmande många missade det felkopplade uttaget.

Jag har tyvärr inga detaljer om undersökningen, jag har läst den nån gång för 10-15 år sen.

Detta var när det började dyka upp en massa vägguttagsprovare på marknaden och det inte fanns några regler för dem.

Generellt kan man säga att vägguttagsprovare som "inte lyser" när allt är ok (d.v.s. de lyser bara vid fel) i princip är livsfarliga. För om en lampa i en sån går sönder kommer den aldrig att lysa och man tror att allt är ok även om det inte är det. Ska man skaffa en vägguttagsprovare ska den alltså ha indikeringar som lyser både vid rätt och fel.

Malmbergs verkar vara ok där, men den där Testboy ser inte bra ut.

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Fick hem "testaren" från Kjell idag.Gick över det mesta lite snabbt och det såg bra ut förutom på ett uttag i källaren som det ej var jord på.Det är ett dubbeluttag där det ena inte var jordat.Så jord är framdraget men fel inkopplat.

Annars var där jordat i kök, badrum, källare, garage och utomhus. Resten som sovrum, vardagsrum var ej jordade uttag.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tryckte du på testknappen för att lösa ut JFB i alla jordade uttag?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.