Hej,
Jag bor i ett äldre hus (tidigt 1800-tal) med fönster av äldre typ. Det är parkopplade fönster med enkelglas i vardera båge. Nu under vinterhalvåret drar det väldigt kallt från fönstren då tätningen är bristfällig.
Jag behöver hjälp med att förstå hur mina fönster är konstruerade, samt hur jag bäst tätar dem. Här följer lite bilder på fönstren.
Bild 1 och 2
Bild 3 och 4
Bild 5, 6 och 7
Bild 8 och 9
Bild 10 (från https://www.rm.se/upload/files/pdf/...?file=/upload/files/pdf/produkter/Kondens.pdf)
När jag läser på om parkopplade fönster och hur de ska tätas så blir jag inte riktigt klok på mina egna fönster. Enligt Bild 10 från en guide hur man tätar fönster så är det den inre bågen som ska sluta tätt mot karmen med hjälp av tätningslist. Dessutom ska både ytter- och innerbågen vara av samma dimension. På mina egna fönster är den yttre bågen ~1 cm större än den inre och det är den yttre bågen som sluter tätt mot karmen. Tidigare ägare har även satt tätningslist där. (Just detta fönster har problem med kondensbildning på insidan av det yttre glaset, vilket förklaras av att den yttre bågen sluter helt tätt enligt länkade guiden).
Min gissning är att det från början varit fönster med enkelbåge som senare har uppdaterats med en andra båge, som då helt enkelt behövde tillverkas mindre för att fönstret fortfarande skulle gå att stänga. En billigare lösning än att byta hela fönstren kanske.
Förra året åtgärdade jag draget med hjälp av pappersremsor mellan karm och inre bågen hela vägen runt. Det hjälpte en del men går det att göra bättre och mer korrekt?
Min idé just nu är att plocka bort de gamla tätningslisterna i gummi (som alltså sitter mellan yttre båge och karm), göra rent, och sen montera en tätningslist i ull från Gysinge på samma ställe. Jag har läst att man då vill lämna en liten öppning i underkant samt i överkant för att tillåta cirkulation av luften mellan glasen och den kalla utomhusluften. Sedan tänker jag montera pappersremsor pss som jag gjorde förra året, dvs mellan inre bågen och karmen.
Nu undrar jag vad ni på forumet tänker kring detta! Hjälp mig! 😃
Har ni några allmänna råd kring fönstren i övrigt mottages de tacksamt också.
(P.S. Underbleckets lutning är under all kritik. Vi är medvetna om att det måste åtgärdas så att lutningen är utåt. Dessutom är själva fönstren i behov av renovering.)
Jag bor i ett äldre hus (tidigt 1800-tal) med fönster av äldre typ. Det är parkopplade fönster med enkelglas i vardera båge. Nu under vinterhalvåret drar det väldigt kallt från fönstren då tätningen är bristfällig.
Jag behöver hjälp med att förstå hur mina fönster är konstruerade, samt hur jag bäst tätar dem. Här följer lite bilder på fönstren.
Bild 1 och 2
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 3 och 4
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 5, 6 och 7
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 8 och 9
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 10 (från https://www.rm.se/upload/files/pdf/...?file=/upload/files/pdf/produkter/Kondens.pdf)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag läser på om parkopplade fönster och hur de ska tätas så blir jag inte riktigt klok på mina egna fönster. Enligt Bild 10 från en guide hur man tätar fönster så är det den inre bågen som ska sluta tätt mot karmen med hjälp av tätningslist. Dessutom ska både ytter- och innerbågen vara av samma dimension. På mina egna fönster är den yttre bågen ~1 cm större än den inre och det är den yttre bågen som sluter tätt mot karmen. Tidigare ägare har även satt tätningslist där. (Just detta fönster har problem med kondensbildning på insidan av det yttre glaset, vilket förklaras av att den yttre bågen sluter helt tätt enligt länkade guiden).
Min gissning är att det från början varit fönster med enkelbåge som senare har uppdaterats med en andra båge, som då helt enkelt behövde tillverkas mindre för att fönstret fortfarande skulle gå att stänga. En billigare lösning än att byta hela fönstren kanske.
Förra året åtgärdade jag draget med hjälp av pappersremsor mellan karm och inre bågen hela vägen runt. Det hjälpte en del men går det att göra bättre och mer korrekt?
Min idé just nu är att plocka bort de gamla tätningslisterna i gummi (som alltså sitter mellan yttre båge och karm), göra rent, och sen montera en tätningslist i ull från Gysinge på samma ställe. Jag har läst att man då vill lämna en liten öppning i underkant samt i överkant för att tillåta cirkulation av luften mellan glasen och den kalla utomhusluften. Sedan tänker jag montera pappersremsor pss som jag gjorde förra året, dvs mellan inre bågen och karmen.
Nu undrar jag vad ni på forumet tänker kring detta! Hjälp mig! 😃
Har ni några allmänna råd kring fönstren i övrigt mottages de tacksamt också.
(P.S. Underbleckets lutning är under all kritik. Vi är medvetna om att det måste åtgärdas så att lutningen är utåt. Dessutom är själva fönstren i behov av renovering.)
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
48 kr inkl moms
Läs mer
Eftersom det precis som du skriver, ser ut att ha varit enkelfönster med lösa innanfönster kan du kanske helt enkelt göra som man gör med innanfönster? Dvs sätta klisterremsa på insidan? Då kan man ju inte öppna fönstret men det är lätt att ta bort remsorna till våren.
Vi har lösa innanfönster och på hösten sätter vi in dem med fönstervadd emellan och klisterremsa. Jag tycker att det gör stor skillnad för draget när remsorna är på plats.
Det är ju i alla fall ett billigt och enkelt sätt att prova.
Vi har lösa innanfönster och på hösten sätter vi in dem med fönstervadd emellan och klisterremsa. Jag tycker att det gör stor skillnad för draget när remsorna är på plats.
Det är ju i alla fall ett billigt och enkelt sätt att prova.
Hej,
Ser ut som det original varit endast 1-glas fönster som man byggt om till ett 2-glas kopplat fönster. Man har monterat den lösa innerbågen på ytterbågen och det är endast ytterbågen som har en fals att täta emot. Det ska vara luftat mellan bågarna för att kondens inte ska uppstå så en tätningslist i falsen mellan ytterbågen och karmen kommer ta bort draget men inte kondensproblemet. Fönsterremsor på innerbågen tätar mot drag och låter det ventileras mellan ytter och innerbågen, men då kan man inte öppna förens det blir vår och man tar bort dem.
Ser ut som det original varit endast 1-glas fönster som man byggt om till ett 2-glas kopplat fönster. Man har monterat den lösa innerbågen på ytterbågen och det är endast ytterbågen som har en fals att täta emot. Det ska vara luftat mellan bågarna för att kondens inte ska uppstå så en tätningslist i falsen mellan ytterbågen och karmen kommer ta bort draget men inte kondensproblemet. Fönsterremsor på innerbågen tätar mot drag och låter det ventileras mellan ytter och innerbågen, men då kan man inte öppna förens det blir vår och man tar bort dem.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur tätar jag mellan fönsterkarm och husfasad?
Fönster & Dörrar -
Hur gör jag med mina fönsterbågar?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur jag kan restaurera mina fönsterbrädor?
Fönster & Dörrar -
Behöver jag byta eller reparera mina äldre och slitna fönster med torrsprickor och färgsläpp?
Fönster & Dörrar -
Varför läcker mina takfönster?
Tak & Vind
