Hej,

Jag bor i ett äldre hus (tidigt 1800-tal) med fönster av äldre typ. Det är parkopplade fönster med enkelglas i vardera båge. Nu under vinterhalvåret drar det väldigt kallt från fönstren då tätningen är bristfällig.

Jag behöver hjälp med att förstå hur mina fönster är konstruerade, samt hur jag bäst tätar dem. Här följer lite bilder på fönstren.

Bild 1 och 2
Äldre fönster med spröjs och enkelglas i blåmålat trä. Inredning och stjärndekoration syns genom glaset. Gul putsad fasad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammalt fönster med sliten blåmålad träkarm och träfoder bredvid gul putsfasad, med kondens på glaspanelen och flagnande färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 3 och 4
Närbild av ett gammalt träfönster med kondens och fuktmärken på bågen, visar bristande tätning och behov av renovering. Utomhusmiljö syns suddigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett äldre träfönster med kondens och färgflagor. Fönsterkarmen är sliten med sprickor i färgen, vilket tyder på behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 5, 6 och 7
Slitet äldre fönster med flagnande färg och träskador, visar springa mellan yttre och inre båge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat fönsterhörn på äldre hus med sliten färg och sprickor i träet. Fönsterkonstruktion från tidigt 1800-tal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nära bild på bottenhörn av slitet träfönster med gamla tätningar och tecken på väderpåverkan i äldre hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 8 och 9
Närbild på ett äldre fönsterhörn med vitmålad träram och sprucken färg, samt en fönsterbleck i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet träfönster med dåligt tätad karm, ledande till drag och kondens. Lock av färg och synlig slitage, skymtar inredning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 10 (från https://www.rm.se/upload/files/pdf/...?file=/upload/files/pdf/produkter/Kondens.pdf)
Diagram över ett utåtgående fönster som visar luftflöde in och ut, med illustration av fönstrets konstruktion och tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag läser på om parkopplade fönster och hur de ska tätas så blir jag inte riktigt klok på mina egna fönster. Enligt Bild 10 från en guide hur man tätar fönster så är det den inre bågen som ska sluta tätt mot karmen med hjälp av tätningslist. Dessutom ska både ytter- och innerbågen vara av samma dimension. På mina egna fönster är den yttre bågen ~1 cm större än den inre och det är den yttre bågen som sluter tätt mot karmen. Tidigare ägare har även satt tätningslist där. (Just detta fönster har problem med kondensbildning på insidan av det yttre glaset, vilket förklaras av att den yttre bågen sluter helt tätt enligt länkade guiden).

Min gissning är att det från början varit fönster med enkelbåge som senare har uppdaterats med en andra båge, som då helt enkelt behövde tillverkas mindre för att fönstret fortfarande skulle gå att stänga. En billigare lösning än att byta hela fönstren kanske.

Förra året åtgärdade jag draget med hjälp av pappersremsor mellan karm och inre bågen hela vägen runt. Det hjälpte en del men går det att göra bättre och mer korrekt?

Min idé just nu är att plocka bort de gamla tätningslisterna i gummi (som alltså sitter mellan yttre båge och karm), göra rent, och sen montera en tätningslist i ull från Gysinge på samma ställe. Jag har läst att man då vill lämna en liten öppning i underkant samt i överkant för att tillåta cirkulation av luften mellan glasen och den kalla utomhusluften. Sedan tänker jag montera pappersremsor pss som jag gjorde förra året, dvs mellan inre bågen och karmen.

Nu undrar jag vad ni på forumet tänker kring detta! Hjälp mig! 😃

Har ni några allmänna råd kring fönstren i övrigt mottages de tacksamt också.

(P.S. Underbleckets lutning är under all kritik. Vi är medvetna om att det måste åtgärdas så att lutningen är utåt. Dessutom är själva fönstren i behov av renovering.)
 
Eftersom det precis som du skriver, ser ut att ha varit enkelfönster med lösa innanfönster kan du kanske helt enkelt göra som man gör med innanfönster? Dvs sätta klisterremsa på insidan? Då kan man ju inte öppna fönstret men det är lätt att ta bort remsorna till våren.

Vi har lösa innanfönster och på hösten sätter vi in dem med fönstervadd emellan och klisterremsa. Jag tycker att det gör stor skillnad för draget när remsorna är på plats.

Det är ju i alla fall ett billigt och enkelt sätt att prova.
 
  • Gilla
bwiberg
  • Laddar…
surris
Hej,

Ser ut som det original varit endast 1-glas fönster som man byggt om till ett 2-glas kopplat fönster. Man har monterat den lösa innerbågen på ytterbågen och det är endast ytterbågen som har en fals att täta emot. Det ska vara luftat mellan bågarna för att kondens inte ska uppstå så en tätningslist i falsen mellan ytterbågen och karmen kommer ta bort draget men inte kondensproblemet. Fönsterremsor på innerbågen tätar mot drag och låter det ventileras mellan ytter och innerbågen, men då kan man inte öppna förens det blir vår och man tar bort dem.
 
  • Gilla
bwiberg
  • Laddar…
surris
Det här är mer så man brukar göra när man har 1+1 fönster. Ytterbågen lämnas utan tätning och innerbågen tätas. Mellan brukar man lägga mossa eller vadd.
Ritning av 1+1 fönster med detaljerade plan-, vertikal- och horisontalsnitt för att visa konstruktionen och principen bakom tätning och tätningsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bwiberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.