295 läst ·
6 svar
295 läst
6 svar
Hur tätar jag fönstret/fixar ventilationen?
Hej, jag bor i ett hus med självdag. För två år sen efter koll av luftflöde så fräste dom upp hålen i fönsterbågarna (3 glas fönster) där spaltventilerna sitter så det blev öppna spalter. Kanonbra sommartid men nu när det börjar bli kallt så är det full storm in, dragit och det känns som det blir ett himla konstigt luftflöde i lägenheten. Stänger jag spaltventilerna så blir det jättedålig luft, dock fort dragit och stänger jag ena sidan så blir det fortfarande dragit och blåser. Sonen får hosta och blir snorig så måste hitta ett sätt. Någon som har tips på vad jag kan göra?
Produkter som diskuteras: "spaltventilerna"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
138 kr inkl moms
Läs mer
Alla ventiler måste vara fullt öppna. Annars blir det för hög lufthastighet över dem som är öppna. De brukar vara skapta för 7 l/s. Hur många ventiler har du och hur stor lägenhet har du?
Jag har 4 tilluftsventiler, en i varje sovrum och 2 st i vardagsrummet. Det är inga hål i fönsterbågen utan uppfrästa spalter så det kommer in väldigt mycket luft. Nu har jag alla öppna, dock får jag inte till luftflödet. Snurrat på badrumsventilen och testat alla möjliga inställningar men inget blir bra. Antingen blir det för tung luft eller så känns det som det viner i luften.M MickeMörkö skrev:
4 ventiler stämmer bra ned ditt behov. Problemet är troligen att du har skruvat på frånluft ventilerna själv. Du skulle behöva ett frånluftsflöde på 30 l/s. Detta behöver åtgärdas av en ventilations firma med en Swema. Ring din hyresvärd så löser de det.
Jag verkar ha löst problem för tillfället. Måste säkert ändra när vädret ändras Men hittade en balans mellan köksventil och badrumsventilen. Tack för svar!M MickeMörkö skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur får jag bäst bort popnit nära fönstret- risk spricker?
Fönster & Dörrar -
Hur fixar man toalettstolen som bara rinner?
Badrum -
Hur fixar jag slitna och missfärgade fogar i badrum?
Badrum -
Hur tätar jag mellan källarfönstrets karm och väggen?
Fönster & Dörrar -
Hur tätar man fodret runt fönstret
Fönster & Dörrar