Hej

Behöver flytta mitt fläktrör 2dm och har därför öppnat innertaket och trätt på en böjbar ventilationsslang av aluminium på nedersta delen av fläktröret (fläktröret ska sedan flyttas uppåt så att skarven hamnar ca 0.5 meter ovanför innertaket).

Hur tätar jag en skarv mellan ett plåtrör och en ventilationsslang av typen på bilden?
Eftersom skarven sker mitt i taket (dvs mellan inner- och yttertak, i bjälklaget eller vad det kallas), så måste skarven vara helt tät så att inte matos och ånga läcker ut i taket.

Jag har köpt två slangklämmor. Frågan är om detta räcker? Ska jag täta med någon tätningsmassa? :confused:
Ventilationsslang.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En slangklamma räcker, men du bör nog använda spirorör i bjälklaget.
Slangen brukar man bara ha mellan röret & fläkten.
Glöm inte att en kanal till spisfläkt ska vanligtvis vara brandskyddad.

Hmm, jag var rädd för detta.
Poängen är att fläktröret behöver flyttas 2 dm och därför är en sån här lösning väldigt smidig. Ett alternativ hade ju varit 2 45-graders böjar i bjälklaget istället men spirorör verkar inte passa på mitt nuvarande rör som är ca 15cm (ej spiro utan helt slätt gammalt plåtrör).

Jag var på xl bygg nyss och köpte denna slangen och säljaren bedyrade att den var godkänd för att ha ovanför ett innertak (alltså i bjälklaget) och att man inte behövde någon speciell isolering kring.

Den isolering som ligger kring röret sedan tidigare är ju vanlig glasfiberull.

Så här ser slangen ut som jag köpt:
20151106_170832.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Om jag inte tolkar texten fel så får jag det till att säljaren har blåst mig?
Denna får väl inte användas som en del av imkanalen?
Den får ju användas mellan fläkt och imkanal.....:confused:

Kan du inte ta 160mm böjar och trä utanpå med lämplig tätningsmassa?

Mattiaz skrev:
Kan du inte ta 160mm böjar och trä utanpå med lämplig tätningsmassa?
Jo jag får väl kanske leta upp 160 böjar och hoppas på att det blir bra. Är jag tvungen att isolera kring den på något speciellt sätt trots att min nuvarande imkanal bara har vanligt glasull kring?

Förresten en sådan här flexibel imkanal borde väl fungera? Den verkar ju vara godkänd för ändamålet? Var saluförs sådana i butik?

https://www.soliduct.se/fe-160-2m/p-1337.htm

Föresten så finns det väl adapter 150-160, det borde väl vara det bästa.

Edit: https://www.soliduct.se/rcx-160-150/p-1704.htm

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.