Hej

Mycket text och bilder men jag tror/hoppas att det inte är så mycket som det ser ut i en första anblick :)

Hydropressen gav upp på ett spektakulärt sätt för ett tag sedan och vidare såg jag att manometern var trasig och tryckströmbrytaren behövde även den bytas.

Så jag köpte nya delar. Problemet är att jag har dålig koll på hur man kopplar ihop allting på ett tätt sätt och jag har några frågor om delarnas funktion också.

Jag bifogar ett gäng bilder ifall det underlättar.

Så som jag tror delarna ska sitta ihop enligt bilden på produktsidan
Bild på en Pentair Wellmate membranhydrofor bredvid tryckregleringsdelar på en matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De flesta kopplingar ser ut såhär, då antar jag att det är lin och pasta som gäller?
Hand håller i två metallkopplingar till VVS-system, en med invändig och en med utvändig gänga, verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Hur är det när det är plast, fortfarande lin och pasta?
Närbild av två rörkopplingar, en i plast och en i metall, visar olika typer av gängor i en diskussionspost om hydropress-installation.
Skapa konto

Här då, är det tänkt att den lilla tätningsringen (om det är det) ska läggas emellan och att inget annat behövs? Ska jag dra åt för kung och fosterland eller bara lite lagom?
Två rördelar hålls ihop, en i metall med gängor och en med en glattslipad öppning. Roster och golv syns i bakgrunden.
Skapa konto

Grön tätning liggande på ett mörkt underlag, sannolikt en del av en koppling eller ventil inom VVS.
Skapa konto

Ytterligare en koppling jag inte känner igen. Lin och pasta? Ingenting? Något annat? Tänker att den ena delen ser ju nästan ut som en delad cirkel.

Närbild av två guldfärgade kopplingar med gängor, där en hand håller den övre delen. Bakgrunden visar en matta och rördelar.
Skapa konto

Bonusfrågor:
Eftersom jag inte kan så mycket tog jag det säkra före det osäkra och köpte ett kit som sagt. Med kitet kom en backventil och något jag inte vet vad det är, någon sorts övertrycksventil kanske? Något sådant fanns inte bland alla rören i krypgrunden. Fyller de någon funktion eller kan jag glatt strunta i dem om jag inte vet om jag behöver dem eller inte?

Tryckmätare och ventildel placerad på en tygbakgrund, med en tryckskala från 0 till 6 bar och koppling i metall.
Skapa konto

Närbild av två guldglänsande metalldelar med rörgängor som hålls av en hand; delarna ska kopplas ihop i ett hydropressystem.
Skapa konto

Jag förstår att det är många frågor, och får jag svar på alla dessa ligger jag definitivt back på karmasidan...

Just backventilen tänker jag att man skulle kunna skippa. Vill minnas att systemet håller vattentryck hyfsat länge även vid strömavbrott, det borde väl tyda på en backventil någonstans mot pumpen till?

Och om syftet med den större kulventilen är att kunna serva delarna efter, borde inte backventilen då sitta innan kulventilen?

Kanske köpte ett kit med lite många delar nu när jag tänker efter. men men.

Du kan använda lin och pasta på alla dina gängade delar där det inte är mutter och konisk tätning eller plant med fiberbricka. I fallen där inte gängan ingår i tätningen är det ändå bra att du lägger lite pasta på tätningsytorna och inte fel med en aning på gängorna där heller.

För att inte dra på oss synpunkter kring lin vid din gängade plastdel ut från kärlet kan vi säga att det är bra med tex gängtape där även om det inte spelar någon roll vid utvändig plast invändig metalldel. Oavsett vad du väljer där var relativt sparsam med lin eller tape när det gäller plastgängor och se upp så du inte får snedgänga. Bäst kanske om du drar dit kranen först och sen kompletta T-röret mot kärlet och sist slangen. Var noga med att hålla emot i plastdelen när du drar dit delarna så den inte bryts eller skadas.

Montera alla delarna som på din första bild finns ingen anledning att hoppa över något nu när du har allt. Finns inget där som är helt eller direkt onödigt.

• Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.