Hej alla!

Jag har monterat en solfångare på vårt tak för att värma poolvattnet under soliga dagar. Slangarna till detta går genom ett "fejk" stuprör och igenom hängrännan. Placeringen är precis mitt på hängrännan i längsled, och därmed rännans högsta punkt (i vardera ände av rännan finns de riktiga stuprören som är kopplade till dagvattnet) så det är inte något problem att vatten tar sig ned i stupröret. Däremot samlas det väldigt mycket skräp där, framförallt de förhatliga björkfröna och annat mög.

Så här ser det ut:

Två svarta slangar i en hängränna med butylmassa runt. Våt yta med löv och skräp. Grön vattenkanna och trädäck syns nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Solfångarslang genom stuprör med butylmassa i hängränna för att förhindra vattenläckage och skräpansamling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det gråa är butylmassa som jag kletat dit för att minimera risken för att vatten tar sig ned om det skulle bli något hinder i hängrännan, vilket fungerar bra som syns på bilderna. Det är ingen katastrof om det kommer ned lite vatten, marken är mycket genomsläpplig här och det blir ju inga mängder alls att tala om.

Dock skulle jag alltså vilja hitta något bra material att täta runt själva slangarna för att slippa skräpet som blåser ned där. Jag vill inte att det ska bli en permanent lösning, då jag vill ha möjlighet att dra ur slangarna om det skulle behövas. Det handlar ju bara om att hålla borta skräp, så jag har tänkt i banorna att använda typ vanlig gullfiberisolering...men den kommer ju bli vattendränkt och risken är väl att fåglar norpar den för att bygga bo.

Så är det någon som har förslag på ett lämpligt material för detta ändamål?

Mvh
Fred

Är det ingen som har något förslag på material för att täppa till runt dessa slangar...? 🤔

Om du vill få till en plugg, så kan du ta fogskum, men istället för att spruta direkt i röret, trär du först i en plastpåse och sprutar fogskummet i den. Då formar sig fogskummet rätt men klistrar sig inte i rännan/röret/slangar.

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
Smart med påse! Jag har funderat på fogskum, men i och med att det är utomhus och väldigt solexponerat har jag avfärdat det. Fogskum brukar inte vara så väderbeständigt.

Tar med mig förslaget och ska fundera på ifall det är genomförbart med tanke på att det är ganska trångt runt slangarna. 👍

P Paxman skrev:
Smart med påse! Jag har funderat på fogskum, men i och med att det är utomhus och väldigt solexponerat har jag avfärdat det. Fogskum brukar inte vara så väderbeständigt.

Tar med mig förslaget och ska fundera på ifall det är genomförbart med tanke på att det är ganska trångt runt slangarna. 👍
Ja du har kanske rätt, man får kanske "spärrmåla" den färdiga pluggen med något uv-beständigt.

En annan variant är ju att köra samma metod men byta folskum mot takfog eller annat mer beständigt. Helst vill man väl ha tvåkomponent för att få acceptabel torktid.

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
Insektsnät är också ett hyfsat alternativ...dock är det nog rätt svårt att få någorlunda tätt.

Egentligen skulle jag vilja använda skumgummi...men det vet jag av tidigare erfarenheter inte håller alls bra i solen.

Jag är i det där läget som jag tror att många av er känner igen...att man vet att en lösning finns precis bortom ens medvetande...men man når den inte. 😆 Jag är helt säker på att det finns ett material som är perfekt för detta ändamål...men jag kommer inte på det bara.

Armaflex skulle kunna funka. Fast jag skulle behöva pussla med småbitar för att kunna få det någorlunda tätt tror jag...det är ju inga jämna former som ska fyllas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.