Jag tänkte anlägga en spång med längsgående 34 mm-trall. Ca sju meter lång.

Under den är det lätt sumpig mark och jag tänkte bara punktvis grusa upp, lägga lecablock och en klen regel för att ha något att skruva trallen i.

Men hur tätt behöver man regla? Jag vill att det ska kännas stumt när man går på det, men innebär det att man måste hålla sig till CC 60, eller vad har man för vingelmån?

Vinsten med att gå från 60 till exempelvis 90 skulle bara vara att slippa 3–4 stödjepunkter, så ekonomiskt är det bara hundralappar och arbetsmässigt säkert bara enskilda timmar med. Ändå är jag nyfiken på hur man bör tänka.

Jag fattar att det kanske vore enklare med rejäla bärlinor och tvärställd trall, men nu vill jag helst inte göra så.

I en spång kan man väl tolerera ett visst svaj så du kan nog köra cc90

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Du skulle ju kunna vara generösare med reglarna och använda större dimensioner...

Jag antar att du "lägger" omkull reglarna?

/ATW

A ArneTW skrev:
Du skulle ju kunna vara generösare med reglarna och använda större dimensioner...

/ATW
Att lägga reglarna på platten tar ju bort nästan all bärighet så det verkar dumt.

F fribygg skrev:
Att lägga reglarna på platten tar ju bort nästan all bärighet så det verkar dumt.
Nja.

Beror väl på hur bred spången ska vara...

Är den tex 2-4 brädor bred och du lägger upp dina reglar på 2st leca blocket blir ju fria spannet för regeln 10-20 cm.

Så jag vet inte hur mycket bärighet regeln behöver?

/ATW

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A ArneTW skrev:

Ja, så kan man förstås tänka och då korta ner spannen till ”kant till kant” på blocken snarare än 60–4,5.

Det blir nog en blandning av det och vad @fribygg skrev. Lite större spann, men inte dumsnålt stora så man vill sätta in extra stödpunkter så fort man är klar…

Själv hade jag nog valt att bygga som en vanlig brygga. beg telestolp och tvärgående 34 mm trall, men självklart kan man regla på telestolpen med tvärgående 2"x4" och lägga trallen på längden

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Oavsett cc så skruva tvärstag mellan brädorna mitt mellan stödjepunkterna så blir det stadigare. Du kliver då inte på en bräda utan alla brädorna belastas mer eller mindre samtidigt. En bit regel funkar som stag.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.