781 läst ·
7 svar
781 läst
7 svar
Hur täta bärlinor på spång?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 150 inlägg
Jag tänkte anlägga en spång med längsgående 34 mm-trall. Ca sju meter lång.
Under den är det lätt sumpig mark och jag tänkte bara punktvis grusa upp, lägga lecablock och en klen regel för att ha något att skruva trallen i.
Men hur tätt behöver man regla? Jag vill att det ska kännas stumt när man går på det, men innebär det att man måste hålla sig till CC 60, eller vad har man för vingelmån?
Vinsten med att gå från 60 till exempelvis 90 skulle bara vara att slippa 3–4 stödjepunkter, så ekonomiskt är det bara hundralappar och arbetsmässigt säkert bara enskilda timmar med. Ändå är jag nyfiken på hur man bör tänka.
Jag fattar att det kanske vore enklare med rejäla bärlinor och tvärställd trall, men nu vill jag helst inte göra så.
Under den är det lätt sumpig mark och jag tänkte bara punktvis grusa upp, lägga lecablock och en klen regel för att ha något att skruva trallen i.
Men hur tätt behöver man regla? Jag vill att det ska kännas stumt när man går på det, men innebär det att man måste hålla sig till CC 60, eller vad har man för vingelmån?
Vinsten med att gå från 60 till exempelvis 90 skulle bara vara att slippa 3–4 stödjepunkter, så ekonomiskt är det bara hundralappar och arbetsmässigt säkert bara enskilda timmar med. Ändå är jag nyfiken på hur man bör tänka.
Jag fattar att det kanske vore enklare med rejäla bärlinor och tvärställd trall, men nu vill jag helst inte göra så.
Nja.F fribygg skrev:
Beror väl på hur bred spången ska vara...
Är den tex 2-4 brädor bred och du lägger upp dina reglar på 2st leca blocket blir ju fria spannet för regeln 10-20 cm.
Så jag vet inte hur mycket bärighet regeln behöver?
/ATW
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 150 inlägg
Ja, så kan man förstås tänka och då korta ner spannen till ”kant till kant” på blocken snarare än 60–4,5.A ArneTW skrev:
Det blir nog en blandning av det och vad @fribygg skrev. Lite större spann, men inte dumsnålt stora så man vill sätta in extra stödpunkter så fort man är klar…
Klicka här för att svara