Funderar på att få den här dimmerbrytaren bytt pga ålder, bara svartvit kabel, jag antar att jag ska kolla vilken som bär el med mätare och det är allt. Något annat sätt att se vad färgerna representerar eftersom jag inte har sett många av dessa färger tidigare?
 
  • Gamla elektriska kablar med svart och vit isolering kopplade till en gammal dimmerbrytare, omgiven av en öppen väggdosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lassebo
  • Laddar…
Det kvittar.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det kvittar.
De är båda ström, utan neutrala?
 
Ena är inkommande ström från elcentralen och den andra är tändtråden som går vidare till lampan. Ingen av dom är nolla.
 
S Sches skrev:
Funderar på att få den här dimmerbrytaren bytt pga ålder, bara svartvit kabel, jag antar att jag ska kolla vilken som bär el med mätare och det är allt. Något annat sätt att se vad färgerna representerar eftersom jag inte har sett många av dessa färger tidigare?
Både svart och vit är inga ovanliga färger, dock kan båda vara fas och tändtråd, beroende på när huset är byggt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Färgkod

Så bästa är att mäta för att se vilken som är fas-tråd respektive tändtråd, alternativt att du kollar vad det är för färg på tråden som sitter vid lampan.
Se till att köpa en dimmer som inte behöver Neutralledare bara.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Både svart och vit är inga ovanliga färger, dock kan båda vara fas och tändtråd, beroende på när huset är byggt.
[länk]

Så bästa är att mäta för att se vilken som är fas-tråd respektive tändtråd, alternativt att du kollar vad det är för färg på tråden som sitter vid lampan.
Se till att köpa en dimmer som inte behöver Neutralledare bara.
Svårt att mäta när de inte finns någon nolla att mäta mot. Men Phasen funkar väl.
Men troligen är svart fas (ström) och vit tändtråd.
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Svårt att mäta när de inte finns någon nolla att mäta mot. Men Phasen funkar väl.
Men troligen är svart fas (ström) och vit tändtråd.
Nej, det kan vara tvärt om.
Och det går alldeles utmärkt att mäta om det finns ett vägguttag i närheten för där finns en nolla. Och man kan få en hjälp med ev, färg på fas i det uttaget.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nej, det kan vara tvärt om.
Och det går alldeles utmärkt att mäta om det finns ett vägguttag i närheten för där finns en nolla. Och man kan få en hjälp med ev, färg på fas i det uttaget.
Mäter jag för ström då? Funderar på att köpa en switch nu utan neutral och jag antar att det blir en kabel till lampan och en till kretsen som nämnts tidigare?

Denna som ska monteras

https://www.amazon.se/Aqara-WS-EUK0...&qid=1657090771&sprefix=,aps,109&sr=8-2-fkmr0
 
S Sches skrev:
Mäter jag för ström då?
Nej! Du mäter spänning.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S Sches skrev:
Mäter jag för ström då? Funderar på att köpa en switch nu utan neutral och jag antar att det blir en kabel till lampan och en till kretsen som nämnts tidigare?

Denna som ska monteras

[länk]
mäter du ström mellan tändtråden (eller fasen) vid dimmer mot nollan i ett uttag - då SKJUTER du sönder instrumentet. Instrumentet har en mycket låg egen resistans i strömmätningsläge.

Du kan däremot koppla in instrumentet (eller är det en tång ?) i serie vid dimmern.
Sedan tänder du och släcker lampan och prövar att skruvar ur lampan när den är tänd.
 
useless useless skrev:
Nej! Du mäter spänning.
I en ledning i taget, teoretiskt sett?

Har en sånn som avbildat, funkar detta och hur går man då frem?
 
  • Hand håller en spänningsprovare mot en vägguttag för att testa ledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S skaraborgsfakir skrev:
mäter du ström mellan tändtråden (eller fasen) vid dimmer mot nollan i ett uttag - då SKJUTER du sönder instrumentet. Instrumentet har en mycket låg egen resistans i strömmätningsläge.

Du kan däremot koppla in instrumentet (eller är det en tång ?) i serie vid dimmern.
Sedan tänder du och släcker lampan och prövar att skruvar ur lampan när den är tänd.
Hmm, ok. Men vad behöver man ta reda på om dessa kablar för att installera en ny ljusströmbrytare? Så långt vet jag att det inte finns någon neutral här verkar det som.
 
Kolla med testpennan vilken av sladdarna de alltid är spänning på även när lampan är släckt. Då vet du vilken som är fas och vilken som är tändtråd.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kolla med testpennan vilken av sladdarna de alltid är spänning på även när lampan är släckt. Då vet du vilken som är fas och vilken som är tändtråd.
Du är kungen, det ska jag göra, är det säkert att köpa versionen utan neutral innan jag testar då?
 
S Sches skrev:
Du är kungen, det ska jag göra, är det säkert att köpa versionen utan neutral innan jag testar då?
Du lär ju inte kunna använda något annat så...ja.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.