Funderar på att få den här dimmerbrytaren bytt pga ålder, bara svartvit kabel, jag antar att jag ska kolla vilken som bär el med mätare och det är allt. Något annat sätt att se vad färgerna representerar eftersom jag inte har sett många av dessa färger tidigare?
Det kvittar.
Både svart och vit är inga ovanliga färger, dock kan båda vara fas och tändtråd, beroende på när huset är byggt.S Sches skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Färgkod
Så bästa är att mäta för att se vilken som är fas-tråd respektive tändtråd, alternativt att du kollar vad det är för färg på tråden som sitter vid lampan.
Se till att köpa en dimmer som inte behöver Neutralledare bara.
Svårt att mäta när de inte finns någon nolla att mäta mot. Men Phasen funkar väl.M mattoys skrev:Både svart och vit är inga ovanliga färger, dock kan båda vara fas och tändtråd, beroende på när huset är byggt.
[länk]
Så bästa är att mäta för att se vilken som är fas-tråd respektive tändtråd, alternativt att du kollar vad det är för färg på tråden som sitter vid lampan.
Se till att köpa en dimmer som inte behöver Neutralledare bara.
Men troligen är svart fas (ström) och vit tändtråd.
Nej, det kan vara tvärt om.Hammarskallen skrev:
Och det går alldeles utmärkt att mäta om det finns ett vägguttag i närheten för där finns en nolla. Och man kan få en hjälp med ev, färg på fas i det uttaget.
Mäter jag för ström då? Funderar på att köpa en switch nu utan neutral och jag antar att det blir en kabel till lampan och en till kretsen som nämnts tidigare?A AndersS skrev:
Denna som ska monteras
https://www.amazon.se/Aqara-WS-EUK0...&qid=1657090771&sprefix=,aps,109&sr=8-2-fkmr0
mäter du ström mellan tändtråden (eller fasen) vid dimmer mot nollan i ett uttag - då SKJUTER du sönder instrumentet. Instrumentet har en mycket låg egen resistans i strömmätningsläge.S Sches skrev:
Du kan däremot koppla in instrumentet (eller är det en tång ?) i serie vid dimmern.
Sedan tänder du och släcker lampan och prövar att skruvar ur lampan när den är tänd.
Hmm, ok. Men vad behöver man ta reda på om dessa kablar för att installera en ny ljusströmbrytare? Så långt vet jag att det inte finns någon neutral här verkar det som.S skaraborgsfakir skrev:mäter du ström mellan tändtråden (eller fasen) vid dimmer mot nollan i ett uttag - då SKJUTER du sönder instrumentet. Instrumentet har en mycket låg egen resistans i strömmätningsläge.
Du kan däremot koppla in instrumentet (eller är det en tång ?) i serie vid dimmern.
Sedan tänder du och släcker lampan och prövar att skruvar ur lampan när den är tänd.

