Kökskranen har nyligen börja läcka, se bild. Jag begriper dock inte hur jag får isär kranen. Någons som vet?

• Kökskran i stål ovanför dubbel diskho, med vattenstänk och en mugg i en av hoarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kökskran i metall med läckage vid handtaget, fotograferad ovanifrån med en diskbänk i bakgrunden.
    Skapa konto
Det kan vara så att den lilla biten med röd och blå prick ska pillas bort och att det sitter en liten insexskruv bakom den. När den är lossad så kan du lyfta av överdelen.

B Bigfoot skrev:
Det kan vara så att den lilla biten med röd och blå prick ska pillas bort och att det sitter en liten insexskruv bakom den. När den är lossad så kan du lyfta av överdelen.
Tack för svar! Tog bort den röd-blå biten men det satt inget bakom som liknar nått att skruva på vad jag kunde se. Tog bild men svårt att se. Det är en FM Matsson blandare. Kanske kan hitta nått där?

• FM Matsson blandare med avlägsnat röd-blå lock, visar insidan av metallröret med en öppning där inget är synligt för att skruva.
    Skapa konto
MultiMan MultiMan skrev:
Garda 3 eller 4 [länk]

[länk]

[bild]
Tack för länkar. Är nog denna blandare men tyvärr hittar jag inget hål för insexnyckel. Skumt

H Hansbygg skrev:
Tack för länkar. Är nog denna blandare men tyvärr hittar jag inget hål för insexnyckel. Skumt
Sitter garanterat där inne men kan va svårt att hitta. Ser likadant ut på många FMM blandare. Sitter väl 1-2 cm in skulle jag gissa. Har du en insex i storlek 2-3mm nånstans så prova dig fram.

• Gilla
Hansbygg
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Sitter garanterat där inne men kan va svårt att hitta. Ser likadant ut på många FMM blandare. Sitter väl 1-2 cm in skulle jag gissa. Har du en insex i storlek 2-3mm nånstans så prova dig fram.
Om den nu inte saknas helt förstås. De brukar kunna sitta rejält hårt fast även om man lossar skruven, samlas en massa kalk och ärg. När man fått lossat skruven något varv så får man rucka loss den. Ibland måste man bända med något varsamt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.