Hej!
Vi ska tapetsera och behöver få bort 3 st radiatorer och tillhörande rör.
Min fråga är då: Hur gör man? (Jag är väldigt okunnig om sånt här och har inte lärt mig de ”fackliga” termerna än, så jag ber om ursäkt i förväg 😅)

Systemet är vattenburet.

Bild 1 visar in/utlopp (?)
Bild 2 visar termostaten
Bild 3 visar hur rörkopplingarna ser ut på väggen
Bild 4 är en översiktsbild

Tack på förhand!
/Alex

• Vit radiator med tillhörande röranslutningar monterade mot en vägg med mönstrad tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på vredet och ventilkopplingarna till en vit radiator med blommiga tapeter i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Två vita rörkopplingar vid en golvlist under ett eluttag på en tapetserad vägg med mönster.
    Skapa konto
  • Radiator med termostat och tillhörande rör samt en vägguttag på en randig tapetserad vägg. Trägolv synligt.
    Skapa konto
Du måste i princip tömma hela systemet, skruva loss alla rörkopplingar och elementen. Det är jäkla bökigt och det är inte säkert att du kan återanvända kopplingarna.
Med lite övning går det att lirka tapeten bakom rören och en bit in bakom elementen. Man behöver ett antal smala fingrar och händer, kanske någon smörkniv.

• Gilla
Stig-Alex och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Med lite övning går det att lirka tapeten bakom rören och en bit in bakom elementen. Man behöver ett antal smala fingrar och händer, kanske någon smörkniv.
Pillergöra att få bort tapeten men jag brukar, när ytan är helt ren, måla vitt (?) på ett större parti bakom elementet. Då blir det dessutom lättare vid nästa omtapetsering.

• Gilla
Stig-Alex och 1 till
  • Laddar…
Okej, tack så jättemycket för era snabba svar! Får kanske bli att ta in någon som vet vad hen gör 😅 Man måste helt enkelt inse sina egna begränsningar.

Hoppas ni får en fin helg!
/ Alex

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.