Hej

Hur får jag lättast bort detta uttag?

Jag har prövat ringa elektrikerna häromking för att få någon att koppla ur det men dom är fullbokade till efter nyår.

Uttaget sitter där en gammal innervägg har gått så jag hade tänkt få flytspackla igen hålet när jag kopplat bort uttaget .

Vit plastvattenventil med metallanslutningar synlig mot golvbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppna upp golvet och skarva ihop röret samt dra i nya ledningar.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Koppla ur ledningen i andra änden samt klipp bort det på bilden och spackla igen hålet ska väl funka.

Eftersom det är två rör lär ju ledningarna gå vidare efter uttaget. Man behöver alltså ta reda på var matningen kommer ifrån och vart ledningarna går vidare.

Sen är det som elmont skriver. Inget man får göra som privatperson och inget man bör göra om man inte har koll...

Såg inte att det är 2 rör men får man inte koppla ur det som privatperson om man har nödvändig kännedom ?

Byta uttag får man, men ska man plocka bort ett blir det flera moment än det som är OK om man har nödig kännedom

Att bara ta bort kablarna innebär att fler vägguttag eller motsvarande i gruppen blir spänningslösa.

Sätt dit ett golvuttag. Garo har snygga sådana. Dyra, men det blir mindre jobb att fixa det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.