Ska snygga till väggarna nere i källaren i ett av rummen men behöver ta bort gammal puts och färg för att sedan få dit ny puts för att kunna få en slät yta. Men hur tar jag enklast och snabbast bort detta? Det är ca 25m2 vägg som behöver åtgärdas i dagsläget.

Vissa partier ramlar ju ner bara jag tittar på det, medans andra sitter lite bättre. Däremot är det förmodligen målat med plastfärg av tidigare ägaren så vill få bort all färg och ev all puts ner till betongen för att enklare kunna lägga ny puts. Så vad rekommenderar ni för verktyg för att snabbast kunna ta bort detta?
Ni som gjort detta i eran egen källare eller jobbar med detta professionellt får gärna svara :D

Bifogar bild på delar av väggarna.

Källarrum med skadad gammal puts och färg på väggar och i tak som behöver renoveras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Tackar, får nog bli en något sådant och testa. Är nog enklare att få rätt tryck med en mindre maskin än giraffen.

Girafferna är egentligen bara till för att slipa spackel och i viss mån färg.

Tänkte att det stod att det var giraff för betong t ex. Finns även giraff för spackel,färg på deras sida.
Men kör nog med den mindre även om giraffen skulle funka, känns som sagt som att man får bättre kontakt och känsla med den.

Jag hade kalkputs i min källare. Jag hyrde högtryckstvätt på 8 kW på ramirent och blåste ner allt som skulle ner (60 meter vägg) på 3-4 timmar. Man får ju tänka lite på elen. Kanske bryta allt och ha någon sorts byggbelysning som tål vatten.
Det blir ett jäkla sprut överallt och skyddsglasögon räcker inte för det kommer från sidan och in i öronen osv. Så jag kom på knepet att köpa en transparent hink att trä över huvudet och det funkade fint i kombination med bra regnkläder/stövlar. Tänk också på att vattnet ska ha någonstans att ta vägen.
Men det är ruggigt effektivt och helt dammfritt.

Tack för tips dalaerik, men blir för jobbigt att skydda allt från vattnet, samt har ingen brunn eller dyl i rummet. Får bli slipmaskin

S
Flex/saneringsfräs om det är någorlunda jämna väggar. Är det gjuten betong eller murat?
I min källare provade jag att flexa en gjuten betongvägg av äldre modell men eftersom den är procentad med mycket sten så gick det så där. Flygande sten gör ont i knogarna.
En annan vägg som var rätt ojämnt gjuten och senare målad med plastfärg testade jag inte på med flexen. Testade färgborttagningsmedel och det hade funkade om det gått att skrapa (för ojämnt) och körde sen på med stålborste på vinkelslipen, vilket dammade oerhört mycket.

Skulle jag behöva göra det igen så blir det blästring.

Jo, det gäller ju att ha en plan för vattnet. I mitt fall hade jag ju grävt ur golven så det rann bara ner i marken...

• Gilla
Grillen
  • Laddar…
sinuslinus, det är murad vägg och sen ca 1cm puts på det. Så blir nog inga problem att slipa. Vill helst ha ner både färg och all puts så man får börja om helt från scratch, känns både säkrast och enklast då man har allt i samma nivå samt vet med 100% säkerhet vilken puts man ska köra

S
Har du testat att bila ner putsen om du ändå tänkt putsa om?

Känns som att det går betydligt fortare samt dammar mindre med slip och en riktig dammsugare.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.