Hej alla kunniga!

Jag är ny husägare och kan lite till ingenting om renovering.

Vi bor i ett tegelhus hus i Danmark. Alla innerväggar är också murade och målade (tror ej putsat) nu önskar jag gärna att sätta upp tapet på två innerväggar. Jag undrar om det är möjligt att sätta upp tunna gipsskivor på väggarna för att tapetsera på? Eller hur går man bäst tillväga för tapetsering på sådana väggar? Något särskilt vi bör ha i åtanke?

Bild på strukturen bifogas.

Vidare har jag kunnat läsa mig till att man inte ska använda plastfärgen vid målning av dessa väggar, stämmer det? Husets förra ägare har nämligen endast använt akryl-färg på samtliga väggar i huset.. Bör man göra något åt detta?

Stort tack på förhand!

• Ojämn, grå betongyta med fläckar och skuggor, fotograferad i svagt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En texturerad vägg med horisontella linjer i varierande gråtoner, sannolikt målad betong eller puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Du kan limma upp renoveringsgips eller så kan du putsa väggarna. Tror inte att mikrolit eller motsvarande renoveringstapet tar upp det där. Ett tips är väl att kolla med någon lokal målarfirma hur de gör när de ska sätta upp tapet hemma hos någon.

Färgen kan jag inte uttala mig om säkert men teorin är väl att plastfärg inte släpper igenom fukt och om du kapslar in fukt så blir det förr eller senare bubblor och färgsläpp. Själva teglet är det ingen fara med, det tar inte skada av fukt på samma sätt som en trävägg skulle göra.

• Gilla
Gryt
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.