1 173 läst ·
18 svar
1k läst
18 svar
Hur tänker vi här? Sättningar i hus.
Sida 1 av 2
Vi är intresserade av en fastighet, där säljaren inte besvarat frågan, i frågeformuläret som man lämnar vid en försäljning, om att han inte observerat eller haft anledning att misstänka sättningsskador i byggnaden eller sprickförekomst i grundmuren. Enligt överlåtelsebesiktningen noterades lutningar/sättningar i golvet i entreplan samt sprickor i putsen på fasaden och sockeln. Till saken hör att fastigheten ligger ute för mycket mindre än vad säljaren betalade för fastigheten för tre år sedan. Lutningarna i golvet är återkommande i flera av de närliggande husen, vilket kan bero på att de är byggda på gammal sjöbotten. Min fråga är; hur ska vi tänka här? Avstå från köp pga ev höga kostnader och omfattande ingrepp för att åtgärda problemet eller ta det med ro och slå till.
Det där hade jag avstått.
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Så som du beskriver det, skulle jag nog avstå.
Men ett gammalt hus med vissa sättningar, mindre sprickor osv. Det kan vara helt OK. Så man får dels bedöma hur mycket det är, dels leta efter tecken på om det har slutat röra på sig eller om det fortsätter.
Att sälja med så stor förlust låter desperat. Frågan är ju också då lite, varför är de desperata? ÄR huste katastrof? Eller har något annat hänt, skillsmässa? Tvingad att byta arbetsort?
Och så känn efter hur lutningen känns. Jag har tittat på hus där golven var så lutande att man "snubblade" när man gick mot lutningen, den höjd man normalt lyfter foten räckte inte Och när man gick åt andra hållet kändes det som att man snubblade frammåt, man sätter ned foten och så "finns det liksom inget att sätta ned den på".
Men ett gammalt hus med vissa sättningar, mindre sprickor osv. Det kan vara helt OK. Så man får dels bedöma hur mycket det är, dels leta efter tecken på om det har slutat röra på sig eller om det fortsätter.
Att sälja med så stor förlust låter desperat. Frågan är ju också då lite, varför är de desperata? ÄR huste katastrof? Eller har något annat hänt, skillsmässa? Tvingad att byta arbetsort?
Och så känn efter hur lutningen känns. Jag har tittat på hus där golven var så lutande att man "snubblade" när man gick mot lutningen, den höjd man normalt lyfter foten räckte inte Och när man gick åt andra hållet kändes det som att man snubblade frammåt, man sätter ned foten och så "finns det liksom inget att sätta ned den på".
Mycket beror ju på hur man ställer sig till hus i allmänhet och priset. Är det så att man köper ett hus från 1412 så kan man ju räkna med att det mesta lutar, kolla bara på husen i Gamlastan i stockholm, vissa ser ju ut att vilja ramla ut i strömmen. Det betyder ju då inte att värdet blir mindre, för det är på något sätt redan med i priset. Köpar men något till ett pris där budgivare inte är medvetna om problemet blir det ju ledsamt då man betalar ett överpris, är det även så att man har ett eskalerande problem så kanske man måste åtgärda problemet, dvs det är inte bara av estetiska problem, gör man inget så kommer något gå sönder tillslut och blir än dyrare. Då sitter man även med att man kanske redan nära på max belånat sig samt nu saknar möjlighet att få in den extra miljon det skulle kosta att räta upp huset samt att banken börjar knorra för att panten inte täcks av värdet på huset.
Gammal sjöbotten är ju oftast inte bra rörande översvämningar heller. Jag hade inte köpt ett hus med den problematiken. Jag rekommenderar alla vänner och bekanta att köpa hus som ligger i en sluttning, men inte så att bäckar/diken kan översvämmas in på tomten.
Min morfar satte upp en av de högra flaggstängerna där han bodde för 70 år sedan, för att den inte skulle gå sönder vid åsknedslag så lade han en grov kopparledare ända från toppen ned till en kopparplatta ett par meter under jord. Än idag så kan man se att åsknedslagen i samhället där han bodde antingen är i kyrktornet, vattentornet, eller i denna flaggstång (som står mittemellan de andra två). Visst kan man göra en åskledare, men det kräver en hel del material (koppar är inte nödvändigt) och framförallt en riktigt bra jordning.M MrDizzy skrev:
Huset är byggt 1949 så det är inte ettT TypRätt skrev:Mycket beror ju på hur man ställer sig till hus i allmänhet och priset. Är det så att man köper ett hus från 1412 så kan man ju räkna med att det mesta lutar, kolla bara på husen i Gamlastan i stockholm, vissa ser ju ut att vilja ramla ut i strömmen. Det betyder ju då inte att värdet blir mindre, för det är på något sätt redan med i priset. Köpar men något till ett pris där budgivare inte är medvetna om problemet blir det ju ledsamt då man betalar ett överpris, är det även så att man har ett eskalerande problem så kanske man måste åtgärda problemet, dvs det är inte bara av estetiska problem, gör man inget så kommer något gå sönder tillslut och blir än dyrare. Då sitter man även med att man kanske redan nära på max belånat sig samt nu saknar möjlighet att få in den extra miljon det skulle kosta att räta upp huset samt att banken börjar knorra för att panten inte täcks av värdet på huset.
Huset är byggt 1949.Det känns lite svårt att leta efter tecken på fortsatt rörelse i huset innan man bestämmer sig för att slå till. Förmodar att det behöver mätas under en längre tid. Frågan är om man kan "köpa" hjälp hos någon fackman som kan titta på huset/grunden.H hempularen skrev:Så som du beskriver det, skulle jag nog avstå.
Klart sätter man en pinne högt uppe i himlen ( kyrktorn - vattentorn ) som står i kontakt med jordplåt, så får man räkna med nedslag av åska. En sådan drar till sig blixten. kan ju vara bra om man är rädd för att huset ska ta smällen.pacman42 skrev:
Min morfar satte upp en av de högra flaggstängerna där han bodde för 70 år sedan, för att den inte skulle gå sönder vid åsknedslag så lade han en grov kopparledare ända från toppen ned till en kopparplatta ett par meter under jord. Än idag så kan man se att åsknedslagen i samhället där han bodde antingen är i kyrktornet, vattentornet, eller i denna flaggstång (som står mittemellan de andra två). Visst kan man göra en åskledare, men det kräver en hel del material (koppar är inte nödvändigt) och framförallt en riktigt bra jordning.