Hej,

Jag har vunnit budgivning och skrivit kontrakt för ett fritidshus (krypgrund, byggt på 60-talet renoverat 2004). Vi har möjlighet att backa ur köpet efter besiktning. Den besiktningen gjorde vi i fredags och besiktningsmannen mätte upp fuktkvot på 18-20 på flera ställen i blindbotten när vi kröp runt i grunden.

Han poängterade att detta är över 17 som enligt honom är gränsen för när det anses finnas risk för mikrobiell tillväxt.

Bör detta få oss att backa?

I övrigt såg det fint ut och vi kunde inte känna någon lukt eller hitta några synliga tecken på tillväxt. Marken var inte täckt av plast och det kändes torrt och fint vad jag kunde bedöma. Tänker att om det var undermåligt dränerat/ventilerat så borde väl problem ha visat sig vid det här laget?

Bifogar stämningsbild från besiktningstillfället :)
Krypgrund under fritidshus med synliga balkar, stödben och stenar på marken, inga synliga skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/Johan

Redigerat:
Det där går ju att fixa. Sätt in avfuktare och lägg ut plast i hela grunden. Då torkar bjälkar och syll. Många tror att man ventilerar grunden torr. Nuförtiden sätter man igen alla ventiler och skapar ett undertryck i grunden samtidigt som man avfuktar. Superviktigt att kolla så inte något trämaterial är tryckt. Det ska en besiktningsman ha koll på.

Redigerat:
harry73
Om grunden 15 år efter renoveringen inte har problem än, lär det funka ett bra tag till.
Oavsett kan det vara bra att få ner fukthalten, men övertolka inte risken

Got it. Tack för input. Låter ju som att det går att hantera med rimlig insats (y)

/Johan

Har nu fått det färdiga protokollet och det är förutom ovan nämnda fuktmätning en hel del anmärkningar (inklusive tryckimpregnerat virke i bärlina (ev mer) till golvbjälklaget i utbyggnaden från 2004). Lutar år att vi backar.

/Johan

Tänk er för. Tryckt virke i grunden är ett stort problem. Ger stark lukt som sätter sig i huset + kläder. Enda sättet att bli av med det är att byta varenda centimeter tryckt virke i hela huset. Räcker med en liten liten bit för att skapa jätteproblem. Köp huset om ni vill men dra av kostnaden för byte till nytt virke.

• Gilla
johan_modig
  • Laddar…
OK. Tack för varningen Möla. Det rimliga för säljaren blir ju att vända sig till budgivare 2 så får vi se sen om de nappar eller om vi hamnar i en diskussion om att justera köpeskilling.

Allt gott
/Johan

Du kan ju trycka in en trygghetsvakt. Hyffsat billigt, långt livslängd. Kräver ingen större skötsel.

• Gilla
johan_modig
  • Laddar…
OK, tack för tips Axbard. Får kika på det om/när det blir aktuellt.

Angåede tryckt virke, är det alltid no-no, eller kan det funka utan olägenheter om det hålls torrt och fint (kanske med ovan föreslagna trygghetsvakt)?

/Johan

Äsch. Tryckt virke i en så pass ny krypgrund är inget att oroa sig för. Det var den äldre tidens tryckimpregnerade virke som kunde ge upphov till dålig lukt när den blev fuktbelastad.

Jag tycker 18-19% inte är något att oroa sig över utan är fullt rimligt för trä i dessa miljöer denna tid på året. Mäter du panelen på norrsidan så kommer den ligga runt det vid denna tidpunkt på året också!

Verkar vara en oerhörd rädsla här. Om grunden verkar fräsch och inte luktar rejält illa så skulle inte jag backa på grund av detta!

• Gilla
johan_modig
  • Laddar…
(y) skönt med lite motvikt vectrex :D

/Johan

Börja med att städa ur och täck marken med plast. Sen får du se om du behöver trygghetvakt, avfuktare eller liknande som kostar pengar att driva.

V vectrex skrev:
Äsch. Tryckt virke i en så pass ny krypgrund är inget att oroa sig för. Det var den äldre tidens tryckimpregnerade virke som kunde ge upphov till dålig lukt när den blev fuktbelastad.

Jag tycker 18-19% inte är något att oroa sig över utan är fullt rimligt för trä i dessa miljöer denna tid på året. Mäter du panelen på norrsidan så kommer den ligga runt det vid denna tidpunkt på året också!

Verkar vara en oerhörd rädsla här. Om grunden verkar fräsch och inte luktar rejält illa så skulle inte jag backa på grund av detta!
Se upp! Om virket är från 60-talet är det inget roligt. Dagens tryckta är en helt annan sak. Har erfarenhet av det tyvärr.

M Möla76 skrev:
Se upp! Om virket är från 60-talet är det inget roligt. Dagens tryckta är en helt annan sak. Har erfarenhet av det tyvärr.
Men det var ju byggt 2004!

• Gilla
Möla76
  • Laddar…
Ja, hela golvbjälklaget inklusive bärlina längs mitten är från 2004 då ursprungliga huset från -63 renoverades och tillbyggnaden gjordes. Har inga indikationer på att originalträ (syll?) skulle vara tryckt.

/Johan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.